Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växelfel CGV -96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Impi
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 18:39

Växelfel CGV -96

Hej.

Vet inte om detta finns i nån annan tråd, har svårt att leta från telefon.

Har som sagt en CGV som hade problem att lägga i fjärde växeln. Fick rådet att byta solenoid vilket jag gjort och nu fungerar bara backen. Vid inläggning av Drive så händer ingenting, det är som att man ligger i neutral.

Vid gaspådrag på D så kommer det ibland smällar ungefär som förgasar knallar.

Nån som kan ha nån idé vad som är fel eller vad jag kan göra för att få igång det igen?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växelfel CGV -96

Hej!

Har du reservdelsnumret på solenoiden som satt i bilen samt den du bytte till? Köpte du en helt ny eller begagnad?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Impi
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 18:39

Re: Växelfel CGV -96

Kan säkert ta reda på. Solenoiden kommer ifrån en likadan CGV med rasad motor som fick donator bil. Likadan motor som på den nya.

Funderar på om det kan vara så att solenoiden inte passar över.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växelfel CGV -96

Ja precis, jag funderar på om det verkligen var exakt samma därav part-nr/reservdelsnummer (står på en etikett). Kan även vara så att den "nya" solenoiden redan var defekt om man har otur.

Fungerar växeldisplayen som den ska med den monterade solenoiden? Fanns det några andra fel tidigare? Samt, med fjärde växeln menar du växeln/overdrive eller lockup (dvs. låser fast turbinen så att lådan inte använder automatoljan för att driva)? Hur exakt betedde den sig?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Impi
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 18:39

Re: Växelfel CGV -96

Den "nya" solenoiden fungerade fram tills motorn rasade iallafall. Växeldisplayen fungerar och inga kända fel sen tidigare. Ska försöka kolla reservdelsnr under dagen.

Jo, det är precis lockup funktionen som jag pratar om. Den växlade 1-2-3 hur fint som helst men gick aldig över i lockup.
Användarens profilbild
Impi
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 18:39

Re: Växelfel CGV -96

Den "nya" solenoiden fungerade fram tills motorn rasade iallafall. Växeldisplayen fungerar och inga kända fel sen tidigare. Ska försöka kolla reservdelsnr under dagen.

Jo, det är precis lockup funktionen som jag pratar om. Den växlade 1-2-3 hur fint som helst men gick aldig över i lockup.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växelfel CGV -96

Hej!

Vilken automatlåda har du i bilen? 41TE har fyra växlar där fjärde växeln är overdrive varav den även kan låsa fast convertern för att få ner varvtalen och kyla lådan bättre.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Impi
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 18:39

Re: Växelfel CGV -96

Oj... det är jag osäker på. Vet inte riktigt hur jag kollar det heller
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växelfel CGV -96

Skriv gärna part-nr på delen du bytte.

För övrigt så står det på en etikett på lådan (bredvid solenoiden) om det är en 41TE (om den fortfarande går att utläsa).

Trevlig kväll!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar