Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Batteri pol som ärgar

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Batteri pol som ärgar

Minuspolen har börjat ärga på batteriet. Automatiska halvljuset har slutat funka kan det vara något samband? Någon som har någon idé på vad de båda felen kan bero på?
Mvh Calle
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri pol som ärgar

Hej!

Gissar att det antingen är batteriet som läcker ut "gas" eller att den får för mycket laddning vilket då tvingar ut gasen/batteriet kokar. Börja med att kolla laddningen, hur många volt den ligger på.

Ang. halvljusautomatiken så kan du leta efter en SEPAB-box (med relä och säkringar), det är en enhet som eftermonterades här i Sverige i uppdrag från generalagenten, den boxen är ganska känd för att strula.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Batteri pol som ärgar

Hej! Tack för dina svar.
Är det ett fel som kan uppstå bara sådär plötsligt? Att generatorn börjar ladda för mycket?
Mäter jag spänningen över batteriet när motorn är igång?

Var sitter den sepab boxen på en -07 2,8 crd?
Mvh Calle


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri pol som ärgar

Hej igen!

Felet kan uppstå helt plötsligt eller byggas upp lite då och då.

Ja, mät spänningen över batteriet när bilen står på tomgång.

Är osäker på vart boxen är monterad i din bil, kolla runt i motorrummet samt under ratten/instrumentpanelen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Batteri pol som ärgar

Hej, det var 13,6 V på tomgång. Det var dessutom pluspolen men det kanske inte spelat någon roll. Däremot så är det lite fuktigt på batteriet det ser ut som det läcker på något vis men det ska väl vara slutet batteri. Ska jag börja med att byta batteri?

Jag får leta efter boxen, finns något bra signalement på boxen i fråga? Står det SEPAB på den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Batteri pol som ärgar

13,6 V är OK, d v s om körljus, värmefläkt på fullt och elbakruta är på och lite mer än tomgångsvarv.
Börja med att göra rent polen ordentligt och sedan smörj in den (hela kopplingen) med polfett och har du inte det går det lika bra vaxrostskyddssprej (Pu!) Det gäller att hålla oxidationmedlet (syret) borta.
Att det ärgar vid en pol är inget ovanligt.

För att kolla batteriet så koppla på voltmetern och det ska hålla minst 10,5 V när startmotorn snurrar.
Skriv svar