Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Power_Dunder
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 jul 2017, 21:49

Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Hej.
Jag drog på mig en gratis Grand voyager från år 2001 med 2.4 liters motor och manuell låda.
MEN som inte startar utan bara tänder till eller är helt död.

Felkod som jag får fram på displyen i bilen är P1684 och som jag fatta har något med att batteriet har varit från kopplat.

Men när man har vridit nyckeln till ACC läge och väntar lite stund så kommer det ett pip ljud och så blinkar motorlampan 10 gånger.
Vad har de för betydelse?

Förra ägaren berätta att han hade kört den innan problemet dök upp och då hade den gått som en klocka.
Han parkera den och sen vart den stående i ca 5 dagar sen när han skulle starta den så fick han inte igång den.

Men nu har jag försökt att få igång den och när man försöker starta så tänder den till en gång.
Och om man gör som på gamla bilar att man pumpar lite på gas pedalen medans startmotorn går. Ja då kan man få den att tända till flera gånger och tillslut så pass ofta att man tror "nu jävlar hoppar den igång" å sen blir de tvärr dött igen.
Och väntar man liten stund så går de att göra samma sak igen med Samma resultat.

Sen trycker jag pesonligen att de låter lite som att det går lite tungt åt startmotorn också.
Men Jag har använt starthjälp av en traktor och grova startkablar under tiden jag försökte få i gång bilen så den borde ha haft gott om med ström så de borde inte bero på de att startmotorn går tungt.

Men jag har noll erfarenheter av chrysler grand voyager så jag tar gärna emot tips och trix över detta problem.
chrysler grand voyager SE 2.4L 2001
chrysler grand voyager SE 2.4L 2001
Senast redigerad av Avenger den tor 13 jul 2017, 02:31, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Power_Dunder
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 jul 2017, 21:49

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Power_Dunder skrev:Hej.
Jag drog på mig en gratis Grand voyager från år 2001 med 2.4 liters motor och manuell låda.
MEN som inte startar utan bara tänder till eller är helt död.

Felkod som jag får fram på displyen i bilen är P1684 och som jag fatta har något med att batteriet har varit från kopplat.

Men när man har vridit nyckeln till ACC läge och väntar lite stund så kommer det ett pip ljud och så blinkar motorlampan 10 gånger.
Vad har de för betydelse?

Förra ägaren berätta att han hade kört den innan problemet dök upp och då hade den gått som en klocka.
Han parkera den och sen vart den stående i ca 5 dagar sen när han skulle starta den så fick han inte igång den.

Men nu har jag försökt att få igång den och när man försöker starta så tänder den till en gång.
Och om man gör som på gamla bilar att man pumpar lite på gas pedalen medans startmotorn går. Ja då kan man få den att tända till flera gånger och tillslut så pass ofta att man tror "nu jävlar hoppar den igång" å sen blir de tvärr dött igen.
Och väntar man liten stund så går de att göra samma sak igen med Samma resultat.

Sen trycker jag pesonligen att de låter lite som att det går lite tungt åt startmotorn också.
Men Jag har använt starthjälp av en traktor och grova startkablar under tiden jag försökte få i gång bilen så den borde ha haft gott om med ström så de borde inte bero på de att startmotorn går tungt.

Men jag har noll erfarenheter av chrysler grand voyager så jag tar gärna emot tips och trix över detta problem.IMG_2320.JPG

Jag fick fram nogra E koder också.
E 100.0 och E100.1

Sen undrar jag vad SOF 3.3 är för något som dyker upp före innan E koder visas.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Hej!

Finns det bara gnista under en kort stund/slumpmässigt? Kontrollerat om det kommer fram bränsle till spridarna?

Kollat alla säkringar och relä (kolla efter ärgningar/rost), särskilt ASD-relät (Auto ShutDown)?

Den felkoden du fick betyder att datorns minne återställts, troligtvis pga. att batteriet varit frånkopplat eller spänningsfall vid uppstart.

Att motorlampan blinkade 10 gånger efter en stund och gav ifrån sig en ljudsignal signalerar endast att det inte finns några fler felkoder (kod 55, blinkar fem gånger, paus, därefter fem gånger igen, end of codes).

Kan motorn har "skurit" när den startades upp fem dagar efter att den stått stilla? Kanske långsökt men funderade bara lite kring hur segt den drar runt.

mv
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Power_Dunder
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 jul 2017, 21:49

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Jaa nån sån djupare koll har jag inte hunnit gjort. Jag hade ägt bilen i ca 6 timmar när jag skrev detta inlägg.
Sen har jag inte kollat nå mer på bilen.

Nä de med relä har jag inte kollar så de ska jag göra å då gör jag en koll på de andra du nämnde också.

Okej då vet jag de.

Skurit tror jag inte då det inte låter som den går lätt en sväng å sen tungt.
Användarens profilbild
Power_Dunder
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 jul 2017, 21:49

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Jag tar gärna emot fler förslag, idéer, tips och trix fram tills jag har löst felet.
Och då det är löst så skriver jag de här också utifall någon annan råkar ut för samma sak i framtiden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Kontrollerat det jag skrev i föregående mejl?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Power_Dunder
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 jul 2017, 21:49

Re: Grand voyager 2.4 Manuell -01 Startar inte men tänder till

Avenger skrev:Kontrollerat det jag skrev i föregående mejl?

mvh
Ja då de ska jag kolla. :)
Jag kanske ska köra felsökning på den i helgen om jag får tid över.
Skriv svar