Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips inför byte av startmotor - Grand Voyager 2.8 crd -07

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
nartub
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 jul 2015, 07:09

Tips inför byte av startmotor - Grand Voyager 2.8 crd -07

Jag har beställt en ny startmotor till min Grand Voyager 2.8 crd från 07.
Tänkte försöka ge mig på att byta den själv, men det ser ju jävligt trångt ut!
Någon som har tips på vilket tillvägagångssätt som är smidigast?
Om den ska tas ovanifrån ser det ut som att rätt mycket annat måste monteras bort först... Och underifrån är inte mycket öppnare.
I värsta fall får jag väl lämna in den, men bilen är rätt stendöd och svårflyttad i dagsläget.
Tacksam för alla tips och råd!
//M

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Senast redigerad av Avenger den lör 30 sep 2017, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till info om bilmodellen i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips inför byte av startmotor - Grand Voyager 2.8 crd -07

Tjena!

Man kommer åt den genom att ta bort plastkåpan under motorn, därefter är det "bara" att lossa på bultarna som håller startmotorn och sen vinkla och ha sig för att få ut den. Notera att den övre bulten är aningen jobbig att lossa och få dit igen, samt att de två mer åtkomliga kräver en fast nyckel, gärna med spärrfunktion.

Kom ihåg att palla upp bilen ordentligt, jag hade dock inte lagt mig under utan försökt att hitta en GDS-verkstad eller dylikt med lift.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
nartub
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 jul 2015, 07:09

Re: Tips inför byte av startmotor - Grand Voyager 2.8 crd -07

Stort tack! Det blir dock till att palla upp och åla under.
//M

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips inför byte av startmotor - Grand Voyager 2.8 crd -07

På vissa av de tidigare årsmodellerna med dieselmotorn, 2.5 CRD, så sitter det inte så mycket i vägen för startmotorn varav det är mycket enklare. Trist att det blev lite mer försvårat i och med 2.8:an..

Palla upp den med allt som finns, säkerheten före allt! =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar