Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

problem med växellådan

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

problem med växellådan

Hej

jag har en Chrysler Grand voyager -07 CRD Automat
igår när jag va ute och körde så helt plötsligt när jag gasade så sluta bilen att röra sig framåt. motorn varvade men bilen stod still.ordnade en bärgare som bärgade till närmsta verkstad. idag så fick han fram felkoderna P0562 Batterispäning singnal för låg. P0716 Drivaxelns varvtalssensor 1 Felfunktion. P0791 varvtalsgivare mellanaxel felaktig. P0721 Transmissionsvarvtalsgivare felfunktion. nu undrar jag. är det någon som vet vad allt det här betyder.
tacksam för svar

mvh David
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Hej!

Hörde du något missljud när felet uppstod eller var det som om Neutral lades i? Ingen automatlådeolja som runnit ur?

Driver den ingenting på någon växel överhuvudtaget? Inte ens i tvåans växel / felsäkert läge?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

Re: problem med växellådan

Nej jag hörde inget missljud från lådan. Det va exakt som att neutralen lades i. Det rann inte ut någon olja. Nej den driver inte på någon växel.

Mvh David
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Ändrar sig växelväljaren i instrumentpanelen om du skiftar från PARK till DRIVE osv.?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

Re: problem med växellådan

Ja den ändrar sig
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Det bästa är nog att börja med en felsökning med Chryslers egna diagnostikinstrument, så får man förhoppningsvis lite mer info. Kan vara ett elektriskt fel, dock aldrig varit med om de symtomen tidigare varav det möjligtvis är mekaniskt..

Hur långt har den rullat?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: problem med växellådan

Har varit med om liknande fel att den inte driver utan det verkar som om neutralen ligger i, men det var på en Toyota och då hade ena drivaxeln gått av.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

Re: problem med växellådan

Den har rullat 25.000. Har du någon aning om vad det skulle kunna vara eller brukar vara? Tänkte om det finns något på dem bilarna som brukar gå sönder?
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

Re: problem med växellådan

Tack för svar Janne. Blev det en dyr historia att fixa?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Inspektera lådan/drivaxlarna utifrån sett och se om något inte stämmer.

Kontrollerat oljenivån vid varm motor och motorn på tomgång?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
David81
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 13:09

Re: problem med växellådan

Hej

Jag lämnade in bilen på chrysler verkstaden och fick beskedet att jag måste byta växellådan. Dem ville ha 90.000kr för att sätta i en ny låda och det tyckte jag va alldeles för dyrt. Så nu är jag ute efter att köpa en begagnad låda som passar min bil. Jag har en -07 vilka årsmodeller passar min bil? Eller vilka lådor passar min bil? Vet ni någon bra sida där man kan köpa begagnat?
Tacksam för svar
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Oj, det där var ju inte billigt!! Trist att höra!

Kolla bildelsbasen.se samt laga.se, dock ligger de ganska högt i pris + att miltalen är väldigt höga på de flesta.

Vad har du fått för pris på byte av lådan (arbetskostnaden)? Känns som att totalsumman springer iväg väldigt mycket, jag hade nog inriktat mig på en ny bil, t ex. en 2005-2007 Grand Voyager 3.3 V6...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: problem med växellådan

Men hittar du en billig och bra låda samt en verkstad som gör bytet till ett lågt pris så kan det ju vara värt det.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar