Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stötdämpare, fake?

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Stötdämpare, fake?

Hejsan

Det är dags att byta dämpare bak på min voyager -08.

Letade runt lite och kan konstatera att priserna på Monroe 37290ST som är modellen till min bil varierar från 304:- hos delar24.se till 1095:- hos Mekonomen.

304:- låter ju lite för bra för att vara sant, i jämförelse. Finns det piratkopior på Monroedämparna, eller kan man lita på delar24.se och att det är riktiga grejer till det priset?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

Tjena!

Det stämmer säkert, dock har jag aldrig handlat därifrån, hade hellre valt bildelaronline24.se: https://www.bildelaronline24.se/chrysle ... oetdampare

..eller ebay.de: https://www.ebay.de/itm/MONROE-37290ST- ... Sw6Q1Zulq8

Blir lite högre pris men det är i alla fall billigare än här i Sverige. Den från ebay blir dessutom max några kronor dyrare med frakt än hos delar24 =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Stötdämpare, fake?

Rent allmänt, enligt min erfarenhet, är det lätt att få det intrycket att Mekonomen har höjt priserna generellt och ganska rejält under de senare åren.
I f s verkar grejorna hålla bra kvalité.

En prisskillnad på 791 kr på en stötdämpare verkar helt orimligt (hur mycket tjänar den som säljer den billigare?) och visst kan man misstänka att den billigare är en pirat, typ Kina. Hade varit intressant att lägga de båda bredvid varandra och jämföra dem.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

Bildelaronline24/Autodoc osv. har bara originaldelar, tror aldrig de skulle sälja kopior. Tror heller inte att den på ebay.de är en kopia. I USA på rockauto.com kostar dämparen under 300 kr, typ 260 kr (dock lönar det sig ändå inte att köpa därifrån pga. frakt och moms osv., men priset visar att återförsäljarnas inköpspriser är väldigt låga).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Ok, tackar!

Hittade den här säljaren in England, bara 250:-/st, men han hade bara en kvar tyvärr.

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-MONROE-OE ... Sw7FRWaEhf
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Är det en god ide att byta fjädrar också kanske? Bilen har gått 18000 mil.

Så det är dags för kamremsbyte också, och byte av transmissionsolja. Så lite att göra.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

Hej!

Försök att se om fjädrarna ser rostiga ut osv., annars kanske det kan vänta, blir inte så mycket merjobb mig veterligen, men lite smidigare om man byter de samtidigt givetvis.

Har du en diesel då du skriver kamrem?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Jepp, det är en 2.8 CRD, Limited.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

=)

Kamremskit osv. blir också billigast utomlands, typ bildelaronline24.se eller ebay.de/ebay.co.uk.

Olja till såväl motor som låda finns hos ato24.de (en tysk e-butik).

Ska du byta remmen själv?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Jo, jag tänkte jag skulle ge mig på att göra bytet själv. Det ska ju vara enkelt, säger Bosse-bildoktorn ;)

Nej men skämt å sido, det tror jag inte ska vara några större problem, bara man kommer åt.

Såg att det finns både kamremskit, och enbart lös kamrem. När byter man enbart kamremmen, och när kör man på hela kitet?
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Tack för tipsen!

Fasiken, det är ju helt galet. Totalt vansinnigt rent ut sagt.

Gates kamremssats hos Autoexperten 2 565:-, Gates kamremssats hos bildelaronline24 346:-

Mer än 600% dyrare hos autoexperten.
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Jo en annan sak när vi ändå är i farten. Ska byta bränslefilter också. Noterade att filtret som sitter på har ett par elkablar som går in i botten, i den svarta plastdelen som sitter där. Men på bilderna på nätbutikerna ser man inga sladdar. Vad är sladdarna till för? Flyttar man över dem från det gamla filtret, eller ingår de alltid även om de inte syns, eller måste man se till att få ett filter med sladdar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

Hej!

Nej precis, det är enkelt att byta remmen när man väl kommer åt, det tråkiga är att demontera allting =)

Ja, det är otroligt vad priserna kan skilja på en hel del grejor!

Filtret sitter på ett filterhus, sladdarna går till dieselvärmaren så att ev. vatten i bränslet inte fryser och orsakar motorstopp vid kallare väderlek. Om du bara ska byta filtret så skruvar man dän det ifrån filterhuset/plasten =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Stötdämpare, fake?

Jag har haft loss filtret. I botten av filtret kommer det ut två sladdar som är ca 15cm och i änden sitter en kontakt som ansluter till kabelstammen ovanför filterhuset. Det är tydligen en Water-in-Fuel sensor. Förmodligen kan jag flytta över den befintliga till ett nytt filter. Tänkte avvakta med att testa det till jag fått hem ett nytt filter ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stötdämpare, fake?

Ursäkta, jag som missuppfattade =) Precis, de nyare årsmodellerna har även en sådan sensor.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar