Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Har en Chrysler grand Voyager 2002 . den visar ingen hastighet och går in i limp mode och växlar inte utan använder endast 2ans växel samt att det är fyrkanter runt där det visar vilken växel som är i. Började med att när den blev varm och man körde på 90 100 km/h så helt plötsligt hoppade den ner på 2ans växel så fick man lägga i neutral och köra igen så funkade det ett tag igen. Sen slutade hastighetsmätaren fungera och den växlade inte alls utan startar på 2an och använder bara 2 an. Så ibland började hastighetsmätaren fungera och den växlade igen. Men nu går den in i limp mode och motor lampan lyser och det lyserr fyrkanter runt alla växlar (i instrumentet) och inte bara runt den som man använder. Och varvar endast 3500rpm om man inte har i neutral och varvar. . Backen fungerar och 2ans växel.. endast dom som går att använda.har bytt hastighetsmätar givaren som sitter närmast vänster framhjul utan resultat.. Tacksam för svar
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Det är med stor sannolikhet en av de två givarna på växellådan som är kass. Den är billig men lite trångt att byta.
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Har bytt den närmast vänster framhjul. Så du tror på byta den andra?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej!

Den utgående hastighetssensorn som sitter närmast förarsidan på automatlådan är den som mätarhuset använder som hastighetssignal, så den gjorde du rätt i att byta. Vilket reservdelsnummer var det på den del du köpte? Var den begagnad eller ny? Mysko att hastighetsmätaren ändå inte fungerar, kanske hade otur och fick en defekt sensor?

Det andra felet kan bero på lägesgivaren i automatlådan. den sensorn som känner av vilken växel som är ilagd. För att byta denna så måste man lossa tråget, filtret och ventilpaketet (sitter precis innanför där växelvajern går in i lådan).

Har du kontrollerat vilka felkoder som finns?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej. Jag beställde den ny från Mekonomen så antar att jag fått rätt del men den fungerar FF inte så något fel måste det ju vara. När man vrider på tändningen så går hastighetsmätar nålen från botten läget och lägger sig på 0 men sen när du kör visar den ingenting. Men du tror alltså inte på att byta den andra givaren som sitter närmast passagerar sidan? Du tror mer på kolla läges givaren. Nej har inte läst några felkoder då den jag känner som kan läsa felkoder lite billigare sa att han visste inte om han kunde se såna felkoder på sin läsare utan mer motor felkoder. Han har en sån som Mekonomen bilverkstad har. Så han trodde jag var tvungen att lämna den till en auktoriserad Chrysler verkstad och det kostar ju så mkt då bilen inte är värd speciellt mkt och så efter det ska du byta massa dyra delar med. Men antar jag kanske får göra det om det inte hjälper byta den andra givaren och kolla växel läges sensorn. Mvh
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Kan man se felkoder på växellådan med en vanlig obd felkodsläsare? Min vän har tidigare haft en Mekonomen bilverkstad men driver nu egen bilverkstad istället. Men har kvar den läsare han hade när det var Mekonomen bilverkstad. Kan han kolla dessa felkoder?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Vad var det för reservdelsnummer på givaren från Mekonomen? Har du kvar förpackningen?

Lyser motorlampan? Provat att läsa av felkoderna via mätarhusets inbyggda diagnostikläsare till att börja med?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Har tyvärr inte kvar förpackningen tror jag. Kan kolla i bilen imorgon om den ligger där. Hur läser man av via den inbyggda läsaren?

Tack för svaren
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Kanske står på kvittot eller dylikt =)

För att få fram vissa generella felkoder via bilens inbyggda läsare så gör man på följande sätt:

Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar, lägg i parkeringsbromsen, vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (inom 5 sek, starta ej motorn!), läs sedan av ev. felkoder i displayen i mätarhuset, koderna börjar på P följt av fyra siffror.

Det var ingen skada på sladden/kabeln till hastighetssensorn du bytte?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hittar endast ett artikel nr på kvittot från Mekonomen . Hjälper det något?
Var till bilen nyss och prövade läsa koder som du beskrev. Det ända jag fick fram var p1684 som jag googlade på nu och det var tydligen endast för jag har ju inte haft något batteri i den så tog ett jag hade i garaget som var laddat och stoppade in. Betydde endast att batteriet varit från kopplat. Stämmer det? Kan koderna jag haft varit rensade då den stått utan batteri några dagar
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Felkoderna ligger nog kvar.
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hittade ingen förutom den jag skrev P1684 som var för den stått utan batteri. .
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Känner jag måste förklara felet bättre nu när jag tänkt efter. Började med att hastighetsmätaren slutade fungera av och till ca ett halvår innan lådan började krångla. Sen började den hoppa ner från högsta växeln till 2an då den blev varm och man korde på 100 kmh typ. Så fick man slänga i neutral i farten och sen direkt i med driver för den skulle växla upp igen. Ingen motor lampa lös då. Sen efter några veckor fungera aldrig hastighetsmätaren och den växlade inte upp alls men backen och framåt fungera inte och kändes som den startade på 2ans växel och växlade inte upp lr ner. . Så sen en dag var det fyrkanter runt alla växel lägen och motor lampan lös. Och den lägger i både backen och driver jävligt hårt. Hela bilen hoppar till. Sen om man tar bort batteri Polen några min försvinner motor lampan och fyrkanterna tills man startar bilen och låter den gå nån sekund då tänds fyrkanterna igen och ibland motor lampan. Men nu är det endast fyrkanterna och ingen motor lampa. Så när Motor lampan lyser går den inte varva över 3500 varv. Men just nu bör den är släckt varvar den som vanligt men lägger i backen och framåt vilket känns som 2ans växel väldigt hårt. Har ja förklara så ni förstår bättre nu?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej!

Ja precis, felkoderna återställs om man kopplar från batteriet.

Låter som att mätarhuset ev. kan vara defekt varav just hastighetsmätaren kanske inte har något samband med automatlådan i detta fallet.

Har du kontrollerat oljenivån i lådan? Detta görs när bilen är varmkörd och motorn står på tomgång (växla först igenom PRND.. och avsluta i PARK). Bilen behöver även stå på plan mark.

Jag hade nog provat byta den andra hastighetsgivaren också, samt lägesgivaren. Vad hade du för artikel-nr på den du bytt förresten?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Jag har har kontrollerat nivån i lådan tidigare men inte då bilen varit varm och på tomgång samt växlat igenom alla växlar innan. Då har det varit på tok för mkt olja i den. Kollade nu på det sätt du skrev. Är över max ända upp till där stickan är lite bockad strax ovanför max. Artikelnummer läst felkoder idag via obd kontakt under ratten. Antal felkoder 0. Så vad gör jag nu? Hastighetsmätaren funkar FF inte och efter Jag gjort diagnostik test av instrument får jag error code 1003 och 4001. Och efter den gjorde test försvann fyrkanterna och så fort jag startade kom dom till baka eller efter 2sek ungefär. Växlar FF inte ingen motor lampa och ingen hastighet lr tripp mätare fungerar. Tacksam för vidare hjälp.
Skriv svar