Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

"Mini-färddator" svart?

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Mini-färddator" svart?

Jäkla vilken otur med kabelbrott/rost på kabeln exakt där =( Det är inte så vanligt måste jag säga, trist!

Tappar den kylarvätska (behöver du fylla på)? Hur luktar vattnet om man säger så?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
motorman
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 dec 2017, 09:02

Re: "Mini-färddator" svart?

Färddatorn lever nu igen med ny kabel! :mrgreen:
Passade också på att löda in nya lampor i klimatanläggningen så att bakgrundsbelysningen fungerar igen.

Dessvärre så är det kylarvätska på golvet under mattan, mest på förarsidan. Det verkar ha runnit från värmebatteriet och det luktar lite svagt av glykol när man kör värmen. Har nog läckt ganska länge för det är lite rost här och där under mattan. Är det ett känt modellrelaterat problem tro? Törs man köra eller är det risk för 12 liter kylarvätska på fötterna?
Grand Voyager V6 -03
Användarens profilbild
motorman
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 dec 2017, 09:02

Re: "Mini-färddator" svart?

Jag rev loss mattan även på passagerarsidan och där var det en smärre sjö, läste tidigare om fläktdräneringen och min är av den dåliga modellen, så allt vatten kanske kommer därifrån. Jag kan inte se något läckage från värmebatteriet, det är liksom bara blött på golvet. Ska låta det torka ur och fixa dräneringen så får vi se om det återkommer!
Grand Voyager V6 -03
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: "Mini-färddator" svart?

Finns tidigare trådar om dräneringsläckage från klimatanläggningen. Kolla det först innan du gör något annat. Enkelt att åtgärda.
Ser det ut så här? På med en slang enligt de trådar som finns. Det rinner in i kupe´n bakåt.
P1040008.JPG
Efter rep.
P1040009.JPG
Användarens profilbild
motorman
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 dec 2017, 09:02

Re: "Mini-färddator" svart?

Ja precis, tror att det var i princip vad jag skrev ;)
Det är inte lite blött heller, kabelrännorna är välfyllda och det smakar inte glykol. :o
Grand Voyager V6 -03
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Mini-färddator" svart?

Gött att det löste sig med färddatorn!

Håll noga koll på kylarvätskenivån samt kontrollera dräneringen. Tyvärr så är det inte jätteovanligt att värmepaketet (som sitter ganska jobbigt till) börjar läcka.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: "Mini-färddator" svart?

motorman skrev:Ja precis, tror att det var i princip vad jag skrev ;)
Det är inte lite blött heller, kabelrännorna är välfyllda och det smakar inte glykol. :o
  • Känner mycket väl igen din bild av läget. Om du söker upp den tråd som jag nämnde finns där artikelnummer på både slang och klamma på Biltema (och fler bilder).

    När jag började leta efter felet så var min första misstanke värmepaketet och bytte ut det till mycket stort besvär (har ett helt OK över). Man får bl a dela på rattstången.

    Smaka absolut inte på glykol! Det angriper slemhinnorna direkt och kommer in i blodet.
Användarens profilbild
motorman
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 dec 2017, 09:02

Re: "Mini-färddator" svart?

Anders Ason skrev:
  • Känner mycket väl igen din bild av läget. Om du söker upp den tråd som jag nämnde finns där artikelnummer på både slang och klamma på Biltema (och fler bilder).

    När jag började leta efter felet så var min första misstanke värmepaketet och bytte ut det till mycket stort besvär (har ett helt OK över). Man får bl a dela på rattstången.
Det jag menade var att jag redan hade läst dräneringstråden - den ligger klistrad i voyagerkategorin, bra information i den tråden. Jag hade både slangar och klämmor i garaget så det är redan fixat. Nu ska det ska få torka ur så får vi se om det återkommer. Det finns ingen synlig läcka på värmepaketet så det byter jag inte i första taget. Dock oroande att det också är så blött på förarsidan!

Anders Ason skrev:
  • Smaka absolut inte på glykol! Det angriper slemhinnorna direkt och kommer in i blodet.
OT: Toxisk dos av etylenglykol är cirka 30 ml (100ml dödlig dos) för en vuxen. Detta gäller outspädd glykol, med en 50% blandning så handlar det alltså om en toxisk dos på cirka 60ml. Det är inte glykolen i sig som är giftig utan dess nedbrytningsprodukter, vilka orsakar njurskador. Glykol tas upp i mag-tarmkanalen och inte direkt via slemhinnorna i munnen. Någon särskild påverkan på slemhinnorna, förutom vanliga förgiftningssymptom såsom bleka slemhinnor, ses inte vid etylenglykolförgiftning. Som kuriosa kan nämnas att etylenglykolförgiftning behandlas genom att ge etanol intravenöst. Slutsatsen är att en droppe glykol på tungan, för att känna om det smakar sött eller inte, är ofarligt. Dock inget man ska lära sina barn...
Grand Voyager V6 -03
Användarens profilbild
motorman
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 dec 2017, 09:02

Re: "Mini-färddator" svart?

Nu står det och torkar men vad som förefaller ganska märkligt är att det är grav rost både på de galvade konsolerna till förarstolen och på den till mittkonsolen, som syns på bilden. Känns nästan som någon har spillt ut någonting i bilen som är korrosivt. Ser lite ut som när jag hade ett bilbatteri som vält i bakluckan, verktygen vart uppfrätta i saltsyra, både rostfritt och galvaniserat rostade du! :lol:
Bilagor
2EE90A72-D8F6-4CA2-956E-C5B41BFD15EF.jpeg
Grand Voyager V6 -03
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Mini-färddator" svart?

Jämför färgen på vattnet mellan de bägge sidorna, använd då något ljust vitt papper lämpligtvis.

Hur och när upptäckte du felet, nyligen? Kan det vara relaterat till vädret (läckage utifrån via dräneringarna vid vindrutan)? För övrigt en ganska svår årstid att upptäcka dessa fel, med all snö och slask man drar in med skorna.

Kanske något långsökt (har dock varit med om det), men om sensorn till A/C-systemet är defekt så kan det byggas upp en rejäl isklump och då läcka mellan både förar- och passagerarsidan, dvs. systemet vet ej när det är kylt utan bara fortsätter non-stop.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar