Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
MulleMeck
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 mar 2018, 00:08

Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Hej. Jag ser att automatlådeproblem tas upp i fler trådar, men felen stämmer inte med min. Jag köpte nyss en gammal Dodge Grand Caravan med 3.8l v6 och automat. Gammal bil med litet värde. Jag vet att lådorna är ett problem på Chrysler ala 90tal. Gissar att det gäller även dessa minibussar. Jag fick ingen överlämningsfakta om bilen så jag famlar lite i skugglandet. Till saken...
När motor och låda är kall så lägger den inte i nån växel. Backen är den första som verkar hitta ett dragläge. Sedan när den blir varm så hittar den driven också. Men även fullvarm så händer det att den "släpper" växeln. dvs slutar att dra som om neutral låg i. Varvar jag lite försiktigt så hugger den i då och då. när driven ligger i och jag kör den så växlar den mjukt och fint.
Jag vet inget om oljebyten i lådan så vet inte om de gjort det eller vad de använt för olja i så fall. Jag funderar på om jag ska byta olja och filter om det kan hjälpa eller om lådan är i princip slut. eller om ni vet om det kan vara nåt annat. Har ganska låg budget, därför blev det denna bil som kostade däcken i princip. Vore glad om nån vet nåt. Tack på förhand.

EDIT: Jag har även en Chrysler Voyager 97a med 4a och manuell. Den skar vattenpumpen på och slet av kamremmen så ventilerna slulades eller kröktes förmodar jag. (Har inte hunnit kolla) Kan det vara billigare att fixa den... Pga den krashen så skaffade jag den här andra Dodgen.
Mojänger och megafixer. Det finns inget skrot...
Annons
Användarens profilbild
MulleMeck
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 mar 2018, 00:08

Re: Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Passar även på att fråga er som har lite mer koll än jag. En Dodge/Chrysler 2000. Kan man köra med ATF+3 i den eller ska det vara ATF+4. Det snackas om att de äldre klarar sig med ATF+3. Vart går gränsen för äldre och är det just detta som gör att det var mer krångel med lådorna på de äldre..?
Mojänger och megafixer. Det finns inget skrot...
Användarens profilbild
MulleMeck
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 mar 2018, 00:08

Re: Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Oj... nu verkar jag hittat en tråd här på forumet som stämmer bättre på min låda. http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?t=2587
Där har Avenger svarat och hjälpt till så jag ska kolla min bil efter detta. Annars kommer jag tillbaka och spamar. ;)
Mojänger och megafixer. Det finns inget skrot...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Jag hade enbart hällt i ATF+4 fastän de äldre bilarna rullade med ATF+3 från fabrik (det rekommenderas ATF+4 till "ATF+3-bilar").

All Chrysler ATF-olja som säljes idag är dessutom bara ATF+4, fast du kanske har sparat undan sen tidigare? =)

Den andra bilen med defekt motor blir nog inte billigare att fixa, dock beror det på om du gör det själv eller inte och om du får tag i billiga delar, bägge bilar kan bli både dyra eller billiga att åtgärda så att säga.

Har du kontrollerat oljenivån till att börja med? Motorn ska vara normalt varmkörd och stå på tomgång (plant underlag, växla först igenom PRND...). Nivån bör ligga på strax under MAX.

Andra saker kan vara filtret som är igensatt, solenoidpaketet eller något internt fel i värsta fall (hoppas ej på sistnämnda).

Hoppas det löser sig med lådan!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MulleMeck
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 mar 2018, 00:08

Re: Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Tack för dina värdefulla tips. Jag kollade oljenivån och det var liksom hos honom i den andra tråden. Den var i det närmaste torr. Jag fyllde i 1 liter ATF+4 och det gjorde underverk. ;) Nu rullar den som den ska. Något ryckigt ilägg till 2an men annars funkar den bra. Ska kosta på att byta olja och filter senare när plånboken hänger med. :)
- Jo, jag skruvar allt själv och letar delar där det kan finnas. Kan inte tillverka ventilerna själv, men skulle nog försöka om det fanns en mikroskopisk möjlighet till att lyckas. Men jag...skiter i den bilen och plockar det som behövs till Dodgen. Sedan får det bli skroten på den. Har tyvärr ingen möjlighet att ställa upp den. Annars skulle det vara bra för att ha till reservdelar senare. Men men. Jag är väldigt tacksam för det här underbara forumet som redan nu hjälpt mig med min låda. Kul att komma in där det kan ge nåt att vara medlem.
Mojänger och megafixer. Det finns inget skrot...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådproblem Dodge Grand Caravan 00a

Gött :)

Den låga oljenivån gjorde att befintlig olja behövde värmas upp ordentligt för att expandera och därmed göra så att allt fungerar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar