Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Jag hade tänkt att i första hand byta ut originalhögtalarna i bilen. Och efter det ev även huvudenhet. Kanske blir att man bygger på med steg och någon typ av bas.

Det sitter en 6x9 i varje framdörr, samt två 6x9 vid baksätet samtliga av märket Boston.
Har efter lite googlande kommit fram till att 6x9:orna är på 2Ohm, samt att originalstereon även är kopplad mot ett slutsteg (original)? Finns inga volymreglage eller liknande på ratten.
Så till att börja med var tanken att bara byta ut högtalarna och behålla stereon.
Någon som har testat det?
Hur går det om man köper nya högtalare med 4Ohms impedans?

Tacksam för svar! :)
Annons
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Högtalarna bytta och spelar bra, men vet någon hur man gör med kablaget. Och vad som behövs för att få dit en dubbeldin? :)
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Jag la ner orgonalsteget då det är aom du skriver 2 ohm. Absolut enklaste är att sätta ett nytt steg i bakluckan och dra nya ögtalarkablar runt hela samt signalkabel till din huvudenhet. Vill du inte göra det finns det adapter kontakter du sätter mellan orginalstereon och bilens iso kablag.

För 2 din behövs en ny radio bezel från en bil som hade navigation. Tyvärr är den lite större än 2 din så du behlver en ram också. Båda finns på ebay. Bezel ca 200 dollar och adapter ram med antennadapter 20 dollar.

Klart du skall bygga basar! Såhär blev mina
" onclick="window.open(this.href);return false;

Och såhär med nya 2 din stereon
" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Okej, har du något tips på adaptersats till iso kablaget, ebay eller i sverige?
Vad ser du för nackdelar med 2 Ohms impedans?

Okej, kanon det med ram och bezel ska jag kolla upp!

Wow, grymt snyggt! Nu blev man ju inte mindre sugen på att bygga precis;)
Du har ingen "byggtråd" eller dyl från basbygget. Vore kul att se!? :)
Om man får för sig att behålla originalstereon, finns det någon plugin-sats med kontakter där man kan få fram lågnivå från originalstereon?
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Den uppenbara nackdelen med 2 ohm är att det finns rätt dåligt med 2 ohm högtalare som låter vettigt, dvs du kommer spela rätt svagt.

Här är lite byggtråd: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=315585" onclick="window.open(this.href);return false;

Ebay garanterat på adaptrar - men jag hade ju bytt huvudenheten om jag var du ;)
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Har lyckats fått tag på 2ohm;are från JBL, låter hyfsat iallafall.. Du som verkar ha stenkoll på ljud och dodge, vet du om det finns någon kabelsats för att få lågnivå från originalstereo? Efter jag fått tag i det lär jag nog börja bygga efter dina bilder! Underbart att titta på, grymt snyggt!:)
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Tack tack.

Det beror lite på vilken huvudenhet du har? Vilken är det?
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Hittar ingen modellbeteckning. Enda jag hittar på stereon är en klisterlapp med Part nr: P05064030AN
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Är det något som kan vara till hjälp? :)
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Det där är väl en radio av REF-modell? Beteckningen brukar stå i trakten av volymratten. Beroende på vad du har för ljudpaket i den som standard kan du eventuellt använda detta kablage.http://www.installer.com/item/display_i ... it=c2a-chy
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Detta projekt har blivit stående rätt länge nu. Men nu tänkte jag ta tag i att byta huvudenhet, samt montera basar och steg.
Japp REF stämmer bra det.
Vad tror ni om denna adaptersats, tänkte behålla originalsteget. Kan detta fungera? Bifogar länk.

http://www.ebay.com/itm/Radio-Replaceme ... 6c&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Samt denna?

http://www.ebay.com/itm/Radio-Stereo-Ca ... c6&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
magnumdodge
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:05

Re: Uppgratera ljud i Dodge Magnum R/T 2005?

Ingen som tror sig veta om kablage kittet, samt monteringsdetaljerna på länkarna passar?:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar