Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
BMR
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 17:58

Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Hej.

Har funderingar på att importera en Dodge RAM Crew Cab 5,7 Sport -14 med 2000 mil på mätaren från USA.

Har lite funderingar kring ursprungskontrollen och regbesiktningen.

Till ursprungskontrollen behövs ju ägarpapprena och kvitto från USA samt att man tullat in den i Sverige. Nått mer man måste se till att få?

Sen till att regbesikta måste jag väl ha ett bullerintyg, nått bra ställe var man kan få tag på detta? Såg att beckab.se kunde få fram såna papper.
Tänkt montera 3500kg drag på den, sitter monterat orginal dragbalk på den men inget drag. Vad behöver jag för att kunna regga in den i Sverige med ett 3500kgs drag?
Lysena måste väl "konverteras", position fram och blinkers bak, nån bra lösning på att göra detta på ett snyggt/smidigt sätt?

Är det nått annat jag behöver tänka på vid importen?

mvh Markus
Annons
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Dem flesta kopplar in blinkers i backljusen bak och monterar externa backljus ex under kofångaren.
Snyggast fram är att borra litet hål i strålkastarinsatsen och montera liten lampa där, många U.S bilar har kombinerad position/blinkers fram så bara hitta rätt kabel och "skarva" till nya lampan.

Lycka till med det övriga. :-)
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Nej nej, inte borra sönder saker.

Samtliga bilar utom en jag har importerat har jag monterat extra positionsljus fram på exempelvis dessa:

http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2011-07-05.html" onclick="window.open(this.href);return false; LED Parkeringslampa fram Alt 1

Jag provade med sk. switchback lampor - där man har en LED lampa som lyser vitt men blinkar orange - och sådan fungerar bra på besiktning, men inte på registreringsbesiktning då de anmärkte på att man ändrat funktion på lampan. Har dock hört att andra besiktningsmän släppt igenom det.

2014 har väl blinkers i backspeglarna så där är det lugnt, sen har du delen bak där du inte får blinka rött bakåt - lättast är att klämma en tunn orange led-list mellan lampa och kaross som du antingen kan ha kvar - eller ta bort för de är fula ;)
Användarens profilbild
BMR
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 17:58

Re: Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Tackar för svaren. Börjar få ganska bra koll på själva sverigekonverteringen.

Dock undrar jag än om dragkrok, nån som har koll på det?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Prova även kontakta Chrysler direkt så bör de kunna hjälpa dig med de flesta intyg.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Quercus
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 09 feb 2014, 01:32
Ort: Karlskrona

Re: Import Dodge RAM 5,7 Sport -14

Jag har nyligen importerat en Ram -12 från Kanada som du kan läsa om här http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=4&t=2826" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullerintyg, dragkrok och intyg på original dragbalk köpte jag av beck ab. Intyget för dragbalken är egentligen bara fullständiga specifikationer för fordonet så det går nog att få tag i på annat håll. Dessa papper var även bra att ha för resten av regbesiktningen då där står antal hästkrafter, tankvolym etc som ska föras in i regbeviset.

Jag blev tvungen att plocka bort ett av baksätena i min eftersom totalvikten bara är angiven till 3040 kg men det kanske är ändrat för årsmodell 14.

Kolla även upp ryktet på de olika besiktningsgubbarna i din närhet då vissa verkar vilja göra allt för att jävlas och andra är betydligt vettigare. Carspect rekommenderas, åtminstone i södra delen av riket.
Opus blev jag bestämt avrådd ifrån av flera olika personer.
Dodge Ram 1500 Sport -12
Skriv svar