Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cylinder Deactivation Hemi 5.7 2007 Funkar eller inte?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Citius
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 24 apr 2015, 13:24

Cylinder Deactivation Hemi 5.7 2007 Funkar eller inte?

Hej på er,
Äger en Dodge Durango 2007 5.7 L Hemi Limited Edition.
Enligt Manualen så finns där något som heter Cylinder Deactivation som stänger av fyra cylindrar när man håller jämna hastighet (Cruise).
Jag är osäker på att den fungerar då bilen lätt drar 1.5 - 1.6 l/Mil om jag har farthållaren på 90 Km/h när jag kör fram och tillbaks till jobb.
Om jag resettar den på motorvägen när jag håller 90 så kan den droppa ner till 1.4 l/mil.
Jag har en OBD2 Blåtands adapter och programmet Torque Pro till min androidlur.
Där är så sjukt mkt olika inställningar och värden så man blir helt snurrig.
finns där något sätt i det programmet eller någon annan indikation på att det är fel på cylinder deactivation systemet. Där låg inga felkoder i ECU:n när programmet kollade. Men det kanske inte är så att det visas som ett fel.
Har hört om andra som äger likadana som säger att deras drar ner till 1.1 - 1.2 som minst. Så lågt har jag aldrig fått den hur fint och jämnt jag än kör.
MVH
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cylinder Deactivation Hemi 5.7 2007 Funkar eller inte?

Tjena!

Kollar du exempelvis på fueleconomy.gov så får jag förbrukningen till 1,8 liter stadskörning, 1,6 liter blandad körning och 1,3 liter motorväg (cirka värden) för en 4WD men aningen mindre för 2WD vad gäller motorväg.

Går det att höra nån skillnad på avgasljudet om du gasar upp och sedan kör lugnt på en landsväg eller motorväg?

Saker som kan bidra till de där deciliterna är om du kör på större och tyngre hjul på bilen, om den inte är servad på ett tag, om däcken inte har tillräckligt med lufttryck, om någon sensor ger dåligt värde (ingen motorlampa lyser då du inte fick ut nårra felkoder?) osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar