Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ram värd sitt pris?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Ram värd sitt pris?

Hej.
Ni som har bättre koll på prisbilden än mig får gärna svara på om ni tycker följande är värd sitt pris..?

https://www.blocket.se/malmo/Dodge_Ram_ ... m?ca=7&w=3

Överlag, är detta en bra pickup?


Tapatalk/Iphone
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ram värd sitt pris?

Den kan nog vara värd sitt pris om det dyker upp rätt köpare och om bilen är i så bra skick som det står skrivet (samt att den har en prickfri CARFAX-rapport). Jag hade dock aldrig betalat mer än 90-100 tusen.

Det är för övrigt bra och gedigna bilar, men visst kan man ha otur eller att tidigare ägare har kört bilen på helt fel sätt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Ram värd sitt pris?

Tack för svar.
Ja 90-100 känns som ett bättre pris.
Letar Pickup för fullt nu. De jag håller koll på är Ram och Silverado för helst max 120".

Vill ha en pickup där framtida barn/barnstol ska få plats.
Funkar den här storleken då tror du?

Mvh


Tapatalk/Iphone
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Ram värd sitt pris?

120k känns väldigt saftigt för en 2nd gen bensinare.

Finns ju 3rd gen för samma eller mindre pengar.
Till exempel: http://www.blocket.se/halland/Dodge_Ram ... m?ca=3&w=3

Sen är 3rd gen (2002-2008) mycket modernare än den äldre generationen. -90tals Dodgarna känns väldigt plastiga och trånga. Taskig värme på vintern verkar vara standard också.
Det finns nog bara fördelar med att köpa en nyare då du kan få en riktigt fin för dom pengarna du tänkt lägga på bilen.

Om det nu inte är så att du hellre vill ha en äldre pickup av någon anledning.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Ram värd sitt pris?

Såg nu att bilen jag länkade bara är tvåhjulsdriven. Är nog därför den var rätt billig.
Men det finns en del 4x4 för lämpliga pengar också.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Ram värd sitt pris?

Didde91 skrev:Såg nu att bilen jag länkade bara är tvåhjulsdriven. Är nog därför den var rätt billig.
Men det finns en del 4x4 för lämpliga pengar också.

Ja 4x4 är väl nästan ett krav om man ska köra på vintern.
Ja då kanske ska jag kolla efter 3:e generationen istället. Var mest utseendet jag fastnade för med den i annonsen, men om dom är trånga och har problem med värmen går dom bort direkt :)
Tack för dina tips! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ram värd sitt pris?

Ang. barnstol så känns det spontant som att det kommer bli knapert med utrymme, man kommer nog få skjuta fram passagerarsätet en hel del gissar jag på. Den äldre generationen från 92-01 går endast att få med bakdörrar som öppnas bakåt (dvs. "suicide doors") och den största caben är Quad Cab. Dock är inte generation 3 (från 2002 > vad gäller 1500-serien) så mycket större i kupéutrymmet men jag tror i alla fall att det är en viss förbättring hos Quad Cab, samt att dörrarna öppnas åt samma riktning som framdörrarna hos denna generation. Uppskattar att benutrymmet bak är åtminstone 12-14 cm större hos Quad Cab generation 3 än vad det är hos Quad Cab generation 2, kanske någon som kan bekräfta om de har ägt bägge generationerna?

Är dock airbagen korrekt urkopplad fram så får man placera en barnstol där, men det rekommenderas INTE då det är baksätet som är den säkraste platsen för barn i bilen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Ram värd sitt pris?

swingminx skrev:
Didde91 skrev:Såg nu att bilen jag länkade bara är tvåhjulsdriven. Är nog därför den var rätt billig.
Men det finns en del 4x4 för lämpliga pengar också.

Ja 4x4 är väl nästan ett krav om man ska köra på vintern.
Ja då kanske ska jag kolla efter 3:e generationen istället. Var mest utseendet jag fastnade för med den i annonsen, men om dom är trånga och har problem med värmen går dom bort direkt :)
Tack för dina tips! :)
Ja, en 4x4 är verkligen att rekomendera.
Det med värmen kan jag inte helt verifiera då jag inte ägt en 2nd gen själv men vet några som har/haft och det är skillnad mellan 2nd och 3rd enligt dom.
Angående barnstol så har jag ingen erfarenhet själv. Men i 3rd gen quadcab kan man köra fram framsätena jättelångt iaf.
Om du mäter hur lång barnstolen är så kan jag mäta mellan ryggstödet bak och framsätet i min om du vill.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Ram värd sitt pris?

12-14 centimeter är en hel del. Det avgör definitivt!

Angående barnstol har jag ingen, men du får gärna mäta mellan ryggstödet och framsätet om du vill :)


Tapatalk/Iphone
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ram värd sitt pris?

Är inte helt säker men jag har för mig att det är ungefär sådan skillnad.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar