Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motortemperatur mätare ram 2008

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Anders83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 nov 2015, 17:22

Motortemperatur mätare ram 2008

Hej har problem med motortempmätare på en ram 2008 med 5,7 hemi. den ger inget utslag ibland då räcker de med att starta om och då fungerar den klockrent detta är endast i samband med motorvärmare (defa insticksvärmare) har bytt temp givare.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Hej!

Har du en OBD2-läsare som du kan ansluta och läsa av temperaturen exakt?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Hej igen!

Glömde fråga om mätaren inte fungerar överhuvudtaget när den inte visar något direkt, eller stiger den allteftersom om du inte startar om bilen?

Om ovanstående stämmer så beror det nog på att mätaren inte börjar visa något förrän ungefär 50-60 grader (brukar vara så, dvs. de utgår inte ifrån "0 grader" så att säga) i samband med hur länge du har motorvärmaren igång. Dessa insticksvärmare ger ofta inte så mycket värme att det märks på temperaturmätaren när man startar bilen, om man nu inte har den inkopplade 24/7 och det är ett par plusgrader utomhus. Sedan beror det också på vilken effekt (Watt) blockvärmaren har.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 nov 2015, 17:22

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Tack för svaren!! Skrev lite otydligt om problemet. När jag kallstartar bilen efter jag haft värmaren ansluten så går mätaren till startposition och stannar där ovs hur långt jag kör men så fort jag stänger av och startar hoppar den igång. Ibland tänds motorlampan så jag lossade batteripolen och bytte givare då funkade några dagar men imorse strulade den igen.... Ska till verkstan och kolla felkoder om motorlampan tänds igen tänkte jag. Men de låter sjukt konstigt att de har med motorvärmaren att göra så de kan nog va en slump.....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Aha, ja då låter det som att något är fel.

Vad köpte du för tempgivare, har du artikelnumret?

Prova att felsöka bilen själv om/när motorlampan börjar lysa, den har en inbyggd felkodsläsare i mätarhuset som klarar av motorstyrningens sensorer samt generella fel på automatlådan.

Tror att man går tillväga på samma sätt för den årsmodellen som för de tidigare, dvs. man sätter sig i bilen och stänger alla dörrar, sedan vrider man tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i ON-läget men starta inte bilen) inom 5 sek och läser av felkoderna i displayen i mätarhuset.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Kollat efter glapp i kontakten till givaren?

Kanske hade du otur så att den nya givaren vad ett "måndagsex".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 nov 2015, 17:22

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Hej har dessvärre inget artnr köpte den på autotech. Den satt under ac kompressorn. Ska prova nyckeltricket om jag fixar de.... Provade utan resultat tidigare när egr ventilen strulade ( kan bro på dålig motrik också...) Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Vill det sig inte första gången med nyckeltricket så kan du prova flera gånger, försök fem gånger istället för tre gånger mellan ON-OFF samt prova med ON-ACC-ON-ACC-ON också.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 nov 2015, 17:22

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Tack för hjälpen!! Ska prova imorgon som du sa kan ju glappkontakt vara ett alternativ Mvh
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Har samma problem med min bil efter att webasto monterats. Bytt givare utan resultat.
Men satt o läste igenom verkstadshandboken och där står det som jag tolkar det som att vid kallstart så tar motorstyrdonet in uppgifter ifrån motorinsugslufttemp, vanlig lufttemp och motorns kylvätsketemp. Stämmer inte dessa hyffsat så säger han att vätskegivaren är väck som t.ex en kall start med en uppvärmd motor.

Startar jag bilen på fjärren när jag kört värmaren så går den orent som fan första sekundrarna, gör jag samma med kall motor så låter det betydligt bättre.

Fått felkoder på givare och misständning samtliga cylindrar.

Någon ide på en lösning?
IMG_0592.JPG

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Tjena!

Kollade upp detta och det du skriver stämmer, det blir en för stor diff mellan ECT och IAT, dvs. kylartempgivaren och insugstempgivaren.

Lösningen är att flasha om PCM:en såsom jag uppfattat det, då det egentligen inte ska vara så, eller bara köra motorvärmaren en viss stund beroende på hur kallt det är ute, så att denna diff inte blir så stor att PCM:en slår på motorlampan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Så nu har jag pratat med en Dodge verkstad och en oberoende verkstad som i sin tur kollat med sina ”bästa” ram mekaniker dem har.
Bägge säger att 4 Generationens ram går att via datorn få bort denna övervakning. Men inte 3G [emoji17]
Så tyvärr....

Men jag har kommit på ett enkelt sätt att få det att funka.
Starta bilen i 2 sekunder, stäng av och starta igen o bara köra som vanligt sedan. Då går motorn rent o fint utan övervakning [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Årsmodell 2008 ska gå att programmera om vet jag.

Ja, annars får man vara lite flitig för att komma runt det utan omprogrammering :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Hej igen,

Kollade lite mer och kan bara bekräfta att det funkar på Ram med Cummins Diesel (av gen 3), ska fortsätta kika om vad som gäller exakt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Motortemperatur mätare ram 2008

Spännande, det låter bra!
Jobbar du på usabilverkstad?
Synd att man inte hade råd att köpa en cummins under huven, då hade problemet varit löst[emoji39]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar