Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Freemont är väl tillverkad i Mexiko.
Annons
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

fableman skrev:1. formatera usb-minnet till FAT32
2. lägg filen på USB-minnet (den är ganska stor)
3. koppla in USB-minnet i bilens USB-kontakt
4. Tryck på startknappen två gånger tills det lyser ACC UTAN att ha foten på bromsen.

(om jag minns rätt, var ett år sedan jag uppdaterade min)
Tyvärr så gick det inte. Bilen kände inte igen filen i usb minnet, så den uppdaterade inte.
Vet inte vad jag ska göra riktigt? Tips välkomnas.
Användarens profilbild
fableman
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 09:33

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Då är det fel fil du har.
Finns två. en till radion (som den kallas) och en till GPSen.
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

fableman skrev:Då är det fel fil du har.
Finns två. en till radion (som den kallas) och en till GPSen.
Jag tror jag gjort rätt, för den uppdaterade enligt skärmen.
Dock så kvarstår mitt största problem, att bluetooth är helt borta.
Vad gör man?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Provat om det fungerar med någon annan enhet eller har hela funktionen slutat funka i Uconnect?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Avenger skrev:Provat om det fungerar med någon annan enhet eller har hela funktionen slutat funka i Uconnect?

mvh
Vad menar du exakt med enhet? Ja, hela funktionen har slutat och tom försvunnit. Finns inte ens något som heter Bluetooth på skärmen längre.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Menade en annan telefon med Bluetooth eller någon annan kompatibel Bluetooth-enhet, men eftersom det inte funkar alls i bilen så är det inte det som är felet.

Troligtvis är det i så fall den separata Bluetooth-modulen som krånglar, finns en del att läsa om liknande fel på det amerikanska Journey-forumet: http://www.dodgejourneyforum.com/topic/ ... ell-ideas/

Har du provat att koppla från batteriet en stund, för att se om Bluetooth-modulen återställer sig? Fungerar nog bara ett par gånger i så fall, om det är så att den börjar bli defekt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Avenger skrev:Menade en annan telefon med Bluetooth eller någon annan kompatibel Bluetooth-enhet, men eftersom det inte funkar alls i bilen så är det inte det som är felet.

Troligtvis är det i så fall den separata Bluetooth-modulen som krånglar, finns en del att läsa om liknande fel på det amerikanska Journey-forumet: http://www.dodgejourneyforum.com/topic/ ... ell-ideas/

Har du provat att koppla från batteriet en stund, för att se om Bluetooth-modulen återställer sig? Fungerar nog bara ett par gånger i så fall, om det är så att den börjar bli defekt.

mvh
Går inte att testa annan enhet då bluetooth överhuvudtaget inte finns i bilen längre.
Undra vad verkstaden tar för att fixa det, kanske är enklaste vägen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Ja precis, att det skulle vara fel på telefonens Bluetooth eller någon annan Bluetooth-enhet är uteslutet i och med att Bluetooth-modulen i bilen inte dyker upp på skärmen.

Går att byta modulen själv om man vill, annars gissar jag på att en aukt. verkstad tar runt 5000 kr kanske, men återkom gärna med deras exakta prisuppgift, vore intressant att se.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Shit vilka kostnader om man måste byta ut modulen. Hur kan man konstatera att det är modulen eller ej?
Om jag måste byta modulen lär jag köpa själv på nätet.
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Avenger skrev:Ja precis, att det skulle vara fel på telefonens Bluetooth eller någon annan Bluetooth-enhet är uteslutet i och med att Bluetooth-modulen i bilen inte dyker upp på skärmen.

Går att byta modulen själv om man vill, annars gissar jag på att en aukt. verkstad tar runt 5000 kr kanske, men återkom gärna med deras exakta prisuppgift, vore intressant att se.

mvh
Shit vilka kostnader om man måste byta ut modulen. Hur kan man konstatera att det är modulen eller ej?
Om jag måste byta modulen lär jag köpa själv på nätet.
Användarens profilbild
fableman
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 09:33

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

bluetooth-delen är en liten pryl som går att byta ut, läst om det på ett amerikansk forum för något år sedan om jag minns rätt.
borde inte va dyr.
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

fableman skrev:bluetooth-delen är en liten pryl som går att byta ut, läst om det på ett amerikansk forum för något år sedan om jag minns rätt.
borde inte va dyr.
kan det vara denna ?

http://www.ebay.ca/itm/07-10-Uconnect-M ... Fe&vxp=mtr
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Tror att det är från en aningen äldre modell, men något liknande ska det vara. Är dock osäker på det exakta part-nr/artikel-nr, bästa vore nog att läsa av detta på befintlig modul i så fall, om möjlighet finns. Blir en del merjobb men man får korrekt del direkt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
AoZ
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 13:56

Re: Uppdatering av Uconnect för Fiat Freemont /Dodge Journey.

Hej

Jag hade samma fel på min Freemont -13, klickade man på PHONE på skärmen så dörk bara "Handsfree system is loading..." och alla knappar gråa.

Jag tog in offerter från flera olika firmor i Stockholm med omnejd, 5200kr som billigast till slut.
Nu had ejag köpt bilen från en bilfirma och hittade felet redan då, det tog kostnaden på sig (ett krav att jag slutförde affären)

Jag har den gamla bluetooth enheten liggades hemma, om du tror det hjälper kan jag ta en bild så du ser modellbeteckning etc?
Skriv svar