Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge ram 2010 köpråd

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Dodge ram 2010 köpråd

Hej! Är det värt att lämna in en ram på underredsbehandling, vet ej om det är gjort tidigare.

Bilfirman kunde gå med på att dela på kostnaden vid köp. De skulle även fixa tändstiftsbyte. Nya sommardäck kunde jag få köpa till deras inköpspris.

Vad tycks?

Mvh Lars

Det gäller denna
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dodge RAM 1500 5.7 Hemi CrewCab http://www.blocket.se/vi/72774929.htm



Skickat från min D6503 via Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Jag tycker definitivt att en underredsbehandling är att rekommendera, dock måste den göras korrekt, särskilt om det redan kommit rost på ett par ställen. Även skarvarna på karossen bör behandlas, men det kan du göra själv och spara in pengar, även underredsbehandlingen, men då bör man ha tillgång till en lift.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Lift har jag tyvärr inte tillgång till. Enligt säljaren skulle det kosta mig 5000kr. 9000+moms skulle det egentligen gå på. Finns företag i sundsvall som är inriktade på just detta. Bilen i fråga hade gått 10500 mil och det följer med en pärm med kvitton och arbetsordrar på allt som tidigare har gjorts på bilen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Totalpriset var lite saftigt på underredsbehandlingen, men jag hade iaf rekommenderat det, annars blir det bara tråkigt med tiden, massa ytrost/rost.

Skönt att den har bra dokumentation.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

12500 ville de ha för fyra nya däck. Dinitrol center i sundsvall skulle de anlita.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Tips på bra däck till dodgen, tippar på att det är 20 tum orginal på den. Tips på ställen som säljer däck till bra priser.

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Sommardäck, friktionsdäck/helårsdäck eller dubbdäck? Vilket märke var det på däcken som kostade 12500 kr? Cooper?

Kolla på Dackonline.se, Bythjul.nu, Bildelaronline24.se osv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Har kollat däck på olika online, är det standard med  275/60R20 på fälgarna som sitter på nu eller är det enbart r20 som jag behöver kolla på? Han sa sommardäck

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

275/60R20 är standardstorleken tror jag, men det funkar troligtvis även med andra storlekar så länge rullomkretsen inte skiljer sig för mycket (3-5% max typ), så 285/55R20 o liknande går nog.

Gissar dock på att 275/60R20 har bredast utbud, fast har inte kollat så jättenoga. Jag hade hållit mig till den storleken på originalfälgarna, men om du ska modifiera bilen (höja osv.) så är det en annan sak.

Vad var det för märke på de sommardäcken som kostar 12 500 kr? Med montering? Måste ha varit Goodyear, annars har de ett rejält prispålägg. Fanns det separata vinterdäck förresten?

Jag hade köpt ett par nya däck av märket Cooper (sommardäck om det redan finns vinterdäck, annars friktionsdäck) och fixat det själv hos någon däckfirma, det ska inte vara några problem att kränga på den däckstorleken på fälgarna, särskilt inte då profilen är så hög, så det klarar de flesta maskiner.

Info: Goodyear sitter på bilarna från fabrik, om jag minns rätt, Dodge har ett samarbete med dem.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Det var enbart åretrunt däck som satt på och de var rätt slitna. Bör klara sommaren ev. Bilen är lite höjd. Tippar på 3". Cooper hade jag på min gamla. Har du något tips på cooperdäck, finns så många varianter. Prismässigt ligger de bra i pris.

Tänkte orginalfälgarna på sommaren. Går det att köra med 17" under vintern (dubb) eller vad rekommenderar du.

Här har jag bild på däcken som sitter på.


Mvh Lars

BildBild

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Fick till svar av säljaren att det var nokian däck som kostade 12500 kr.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Hej igen!

Rent spontant så hade jag nog satsat på Cooper Discoverer SRX om du ska ha sommardäck på 20-tummarna.

Det är rätt många som verkar köra på den uppsättningen, 20 tum på sommaren och 17 på vintern. Tror inte att det ska vara några problem med 17-tum, bör passa bra. Ska du ha dubb så tänk på att de låter en del, men samtidigt får man lite bättre grepp (beroende på väglaget).

För mig hade det nog inte spelat nån roll, antingen så hade jag kört på 20 tum "åretrunt" (Cooper Discoverer M+S) eller 20 tum på sommaren och 17 tum på vintern (dubbat eller friktion). Nackdelen med att köra 20 tum åretrunt på originalfälgarna är väl att det blir lite mer slitage på sommaren samt att fälgarna inte gillar allt vägsalt sådär jättemycket (dock är det kromad plast men oavsett så blir det mycket tvätt och konservering för att hålla dem fräscha). Nackdelen med två olika uppsättningar blir först och främst det självklara, att man är tvungen att skifta mellan varje säsong, fast det tar egentligen bara 20 min på uppfarten så det "problemet" är väl försumbart i det stora hela. För övrigt så måste man ha förvaringsutrymme om man har två uppsättningar, samt att det blir lite dyrare kostnad att köpa in den extra uppsättningen, men det sparar man snabbt in skulle jag tro (då slitaget på däcken inte blir så stort).

När jag tänker efter så hade jag troligtvis köpt ett par separata vinterdäck precis som du säger, några snygga svarta alufälgar som skiljer sig ifrån sommarhjulen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Ska lägga cooper Discovery på minnet, då jag både tycker det är snyggt och åker en del ute i "skogen" så gillar jag de svarta 17" med mycket gummi så att säga.

https://www.blocket.se/vi/Nya_17__falga ... ?ca=11&w=3

Nåt sådant, fast fel bil då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Ja sådan stil och färg på fälgarna är grymt snyggt!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Dodge ram 2010 köpråd

Den ligger fortfarande kvar ute på annons. Är fortfarande intresserad av den. Eftersom den är höjd, påverkar det styrväxeln/rattstången något? Kan det bli ett litet glapp eller hur kan det påverka.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dodge RAM 1500 5.7 Hemi CrewCab http://www.blocket.se/vi/72774929.htm

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skriv svar