Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nybliven ram ägare med funderingar

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Nybliven ram ägare med funderingar

Hejsan, precis varit o köpt en Dodge ram 5.7 2008 ikv.
En vinröd med 11500 mil på mätaren.
Dock så har jag några funderingar som jag skulle behöva hjälp med.

Verkar som att viskokopplingen till fläkten är väck för vid kall start så snurrar den som bara tusan. Ska det vara så?
Haft en bmw med samma problem.

Vattenpöl under höger baksäte som verkar komma in vid bakrutan, är det listen man byter ut då?

Fick med en handhållen enhet med olika program för effekt, hette nåt med speed. Nåt som är vettigt att använda?

Sitter 22tums fälgar på som gör att däcktrycksvarnaren blinkar, enligt ägare är det för att fälgarna med däck är stor o gick inget att göra åt det. Stämmer det?

Servicelampan gick inte att släcka, vanligt fel tydligen. Stämmer det också?

Finns det något service protokoll man kan skriva ut o ha o kolla i så man kan ha koll på servicar och vad som ska göras?

Hälsn
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Tjena å grattis till en grym bil!!

Fläkten: Nu har jag inte sett/hört hur den låter i din bil, men de snurrar på rätt bra när de funkar som de ska.

Vattenläckan: Har du en delad bakruta eller i ett stycke? Kan även vara läckage från tredje bromsljuset osv.

Tunern: Vad är det för märke och modell exakt på tunern/chiptrimmet? Diablosport eller Superchips är bland de mest välkända.

Däcktrycksvarningen: Det beror på hur 22-tummarna ser ut i designen, troligtvis blir det för knapert med utrymme för att passa in OEM-sensorerna, men eftermarknads kan nog funka (rätt frekvens osv. behövs).

Servicelampan: Vad menar du med servicelampa? Check Engine / Service Engine Soon? I sådana fall är det en varningslampa för något fel i motorstyrningen, troligen någon sensor.

På Dodge.com (Ramtrucks.com för de nyare årsmodellerna) kan man hämta hem ägarmanualen i PDF-forman (Owners Manual) varav det finns ett serviceschema m.m., om denna inte medföljde bilen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Hojj.

Fläktljudet går att likna ungefär som med en höfläkt på en 240, detta när dodgen är kall. stängde av bilen och kände på viskokopplingen och den gick lite trögt. Märkte även att vid lugn körning i ca 15 plusgrader så stod motortempen en bit nedanför mitten på kallsida. Verkar lite konstigt?

Det sitter elektrisk bakruta. Ska ta en ordentlig titt på det.

Superchips äre, ja ska ta o gå in med dosan o kolla lite.

Ja så sa säljaren att fälga gjorde att det inte funka. Vart kan man köpa nya som passar? Eller om man kodar bort det för det är lite irriterande med en lampa som lys. Funkar autocom till dessa bilar?

Tänkte hä in en ny eftermarknadsstereo, någon som vet en som passar bra o spelar bra?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Hej igen!

Kan vara kopplingen som låser den lite för mycket, dock brukar det vara tvärtom men i ditt fall så verkar den kyla för mycket.

Har du en kompressor och inomhusyta så kan du tejpa upp lite toapapper eller torkpapper på utsidan vid bakljuset samt vindrutan och blåsa inifrån för att ev. kunna lokalisera området bättre.

Gött att det var ett bra märkeschip! Jag hade nog återställt värdena till original dock, om nu inte motorn är tunad med något mer än bara chippet.

Det beror delvis på hur 22-tumsfälgarna är designade, vissa kan ha utrymme som är tillräckligt men en del andra funkar det inte alls med.

Jag hade kört på en 2-dins stereo av något välkänt märke, då givetvis med konverteringskit vilket krävs. Annars finns det även eftermarknadsenheter som ersätter originalet med både passform och kontakter/kablage osv., dock är dessa inte av några kända märken utan oftast "no brand". Om man väljer en sådan så bör man inrikta sig på operativsystemet Android, ej Windows CE.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Har du navi i den idag? Finns ju fina som har både bra funktioner och navi. Är själv på gång med en sån men den får komma senare :)


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Tjena, nu är jag tillbaks igen, efter ca 5 månader och 1000 mil körda.

Vattenläckaget under baksätet var tredje bromsljuset på taket som packningen i nå skum material var kasst, tydligen ett mycket vanligt fel! köpte gummilist på clas olsson o satte dit runt lampan o de har funkat klockrent!

Uppdaterade min superchips enhet jag fick med på datorn och kunde då stänga av TPMS systemet i bilen så ja slapp allt plingande osv. Köpt ett nytt system från kina istället med ventilhattar o display i cigguttaget.

Provat att leka runt med olika inställningar i superchipset med och med Mileage XS så gick den som en påse nötter, gick ner på 4a cyl mer än vad den klarar av vilket resulterade i ett jäkla rykande o hög bränsleförbrukning men performance läget så går han konstigt nog snålast på och vilken skillnad i effekt och växlingar, sänkte dock varvstoppet till orginal då det var liiite väl högt.

Även lagat kabelbrottet i gångjärnet på vänster bakdörr då det tydligen också är standard fel, innerbelysning tänder inte när jag öppnade dörren.

Lagat luftspjället till golvet då det inte kommer ut någon luft från fläkten, vart jäkligt kallt om fötterna. Tydligen standard fel det med.

Fått bytt packbox på fördelningslåda på mellanaxeln framåt, även packbox på höger sida på framaxel då dem bägge läckte olja. Vart ny olja i axlarna också, idiotiskt att inte ha en avtappningsplugg på dem så man måste bort med hela centrumkåpan?!

Bytt olja i fördelningslådan, vart Mopars egna olja till den då det är den enda man kan använda, NV246 heter lådan och oljan. Kostar 350 kr litern.

Bytte olja och filter i automatlådan också, ingen avtappning på tråget så var lite slabbigt. Gjorde som jänkarna o köpte ett univeral kit på custom och monterade dit avtappning.

Bytte även motortemp givare idag då den inte velat funka ibland när jag kör, felet började dyka upp efter att jag monterat en webasto bensinvärmare. Får se om problemet är löst.

Bränslenivågivaren verkar ha lagt av också då den fastnat i samma läge. Kör på tripen o snitt förbrukningen är ungefär 1,8-2,0 lit/milen.

Tänkte jag skulle skriva av mig lite hur det har gått!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Det har gjorts en del med bilen ser jag, kul att höra! =) Den blir som ny när du är färdig med den! :D

Tips om Mopar originalolja: Kolla på ATO24.de!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Nybliven ram ägare med funderingar

Jo man har ju ”lärt” känna bilen :p

Byte av tempgivare hjälpte inte.
Funkat klockrent i helgen men nu imorse när jag for på jobbet så började tempmätaren resa sig för att sedan falla tillbaks. Stannar och stänger av tändningen och startar bilen och det funkar igen?!

Bränslenivåmätaren har funkat 1 gång på cirka 1 månad. Annars är den fast vid nästan tom tank.

Känns som att dessa fel kan höra ihop då dem kom nästan samtidigt, någon som vet en kunnig dodge ram meck man kan prata med? Ringa till nån verkstad i USA känns lite små jobbigt...
Skriv svar