Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Slår i ratten (nya bromsar)

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Joakim Westh
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 31 jan 2012, 21:17

Slår i ratten (nya bromsar)

Hej igen forumet!

Jag börjar från början...
Jag äger en Dodge Avenger -08 och denna skulle jag lämnat in på besiktning, jag visste att bromsarna inte skulle gå igenom efter som att det slog i ratten vid inbromsning när man körde ca 100km/h och man såg även med blotta ögon att både skivorna och beläggen hade gjort sitt (höger fram och vänster bak). Så jag tänkte att jag väntar med att byta bromsarna runt om ifall det skulle vara något mer som behövdes bytas. Hur som helst så gick bilen igenom felfritt men gubben som tittade på bilen tyckte att jag ändå skulle byta bromsskivor och belägg men han godkände det ändå. Så jag beställde nya skivor runt om och har nu bytt skivor och belägg men det slår fortfarande i ratten när man bromsar in? Sjukt störande och komforten är inte alls som den en gång har varit. Någon som vet vad det kan vara? Helt nya skivor och belägg och det var det enda på besiktningen som blev påpekat allt annat var i toppskick så vad kan det då vara?

Tack på förhand
Joakim
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slår i ratten (nya bromsar)

Hej!

Har felet uppkommit lite i taget?

Är det enbart vid inbromsning eller även under andra situationer?

Pulserar det i bromspedalen eller enbart i ratten?

Känns det exakt samma som innan bytet till nya skivor och belägg? Vad köpte du för märke på bromsdelarna?

Det är inte så ovanligt att dom missar en del fel på besiktningen, särskilt i framvagnen/upphängningen, så tyvärr kan man inte lita helt på det.

Om bromsarna funkar som dom ska så hade jag fokuserat på framvagnen, kontrollera alla stag, bussningar, kulleder osv. Begär en kostnadsfri bilkontroll av besiktningen eftersom dom missade felorsaken till dessa vibrationer, alternativ så får man kanske betala för kontrollen men då kan man i alla fall inrikta sig på just det felet. Ganska smidigt med deras lift och verktyg.

Beskriv gärna mer om felet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Joakim Westh
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 31 jan 2012, 21:17

Re: Slår i ratten (nya bromsar)

Hej

Nu ska vi se här, felet kom direkt typ. Rätt var det var så började det slå i ratten när jag bromsar.

Nej det är endast när jag bromsar som det slår i ratten och pulserar lite i pedalen också.

Tog isär allt nu igen och verkligen gjorde rent allt från smuts och dylikt och det känns som att det blev något bättre av det.

Det pulserar även lite smått i pedalen när man kör sakta också.

Ja det känns precis likadant som innan jag bytte bromsarna. Vet inte riktigt här och nu vilket mörke det är på skivorna och beläggen men jag beställde de från Tyskland.

Jag är lite orolig över ifall skivorna är lite skeva men skulle dom verkligen kunna vara det redan innan dom monterades?

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slår i ratten (nya bromsar)

Hej igen!

Jag hade nog kikat lite närmare på bromsarna i sådana fall, om pedalen pulserar. Inte helt omöjligt att det är fel på skivorna från fabrik, har varit med om det en gång men särskilt vanligt är det dock inte. Har du möjlighet att mäta upp skivorna eller hissa upp bilen (på ett säkert sätt) och snurra ett hjul i taget och bromsa lugnt? Då kanske man kan avgöra om skivorna är skeva (två personer behövs minst).

Hur är bromsvätskan förresten, samt hur känns pedalen då du trycker ner den? Är den "svampig"? Hur såg de förra beläggen ut, var de snedslitna?

Lite andra fel som kan orsaka vibrationer är obalans i hjulen, hjullager, styrleder, styrsnäcka, kulleder, bussningar, osv., dock är dessa ganska så osannolikt i och med att bromspedalen pulser/felet verkar höra ihop med bromsarna. Jag kan bara spekulera, svårt att säga mer utan att ha kört bilen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Slår i ratten (nya bromsar)

Rullar däcken lätt med dom nya grejerna om du hissar upp bilen? Inte så ovanligt att bromsoket bruka kärva. Allt ska gå lätt, beläggen ska glida lätt, kolvarna ska ''släppa'' skivan osv.
Det syntes ingen snednötning på gamla beläggen?
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Slår i ratten (nya bromsar)

Har också varit med om dålig kvalité på nya skivor. Mät upp skivorna med en mikrometer runt varvet. Högst sannolikt behöver du inte demontera något. Det finns nog ingen annan rimlig förklaring än att skivorna inta har samma tjocklek runt varvet.
Skriv svar