Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med svängarna ( dodge charger )

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
pastorn
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 16:41

Problem med svängarna ( dodge charger )

Tjena tänkte kolla om något på det här forumet hade några råd.
Nu är det så att jag "råkade" sladda lite för mycket med min Dodge charger 2007 r/t v8 hemi och nu så vill den inte svänga (ingen hjälp från servon)
Det som är gjort :
rensat systemet , bytt olja , kollat så att allt sitter där det ska = inga resultat.
bytt servopump och rensat ur systemet igen / bytt olja = inga resutat.
Bilen är hemskt trögstyrd när man står still men det går att svänga som man ska på höga varv .. ( kan ställa mig i neutral och varva upp och svänga )
misstänker att det är luft i servosystemet och en kompis trodde det var styrsnäckan som gått sönder ( alltså att den tar in luft den vägen ) om någon packning pajat.

Vad tror ni ? varit med om något likadant fenomen ?
eftersom jag redan köpt ny pump och lagt lite pengar på den redan vill jag veta så mycket om vad det kan vara för fel innan jag beställer fler / nya delar som kanske inte hjälper mig lösa problemet :)
Tacksam för alla råd !
// pastorn :cry:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Tjena!

Jag hade gissat på servopumpen men eftersom den redan är bytt så tippar jag på att det är ett läckage inuti styrväxeln.

Hur har ni fyllt på med servovätska/luftat?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pastorn
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 16:41

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Avenger skrev:Tjena!

Jag hade gissat på servopumpen men eftersom den redan är bytt så tippar jag på att det är ett läckage inuti styrväxeln.

Hur har ni fyllt på med servovätska/luftat?

mvh
Tjena , ja det har vi.
Jo misstänker också styrväxeln .. men har aldrig bytt en sådan förut. Måste man byta hela om den har börjat läcka in luft och ha sig eller har den någon speciell packning som är känd för att ge sig först ? mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Hej!

Man kan renovera dessa med nya packningar, finns kit att köpa exempelvis från rockauto.com eller ebay osv. Går även att köpa renoverade/nya styrväxlar från dessa ställen.

Jag hade nog köpt en nyrenoverad, så är det bara att byta ut den, tror inte det blir så mycket dyrare =)

Men hur har ni luftat systemet, med fronten uppallad och vridit ratten både med motorn avstängd och igång osv.?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pastorn
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 16:41

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Avenger skrev:Hej!

Man kan renovera dessa med nya packningar, finns kit att köpa exempelvis från rockauto.com eller ebay osv. Går även att köpa renoverade/nya styrväxlar från dessa ställen.

Jag hade nog köpt en nyrenoverad, så är det bara att byta ut den, tror inte det blir så mycket dyrare =)

Men hur har ni luftat systemet, med fronten uppallad och vridit ratten både med motorn avstängd och igång osv.?

mvh

Okej ;) Jo var faktiskt inne på rockauto och kollade , där jag köpte pumpen ifrån.
Vi testade först att bara rensa / tvätta rent pumpen och byta olja men när vi inte fick något resultat så slängde vi i en ny pump och rensade ur systemet igen. uppallad har vi inte testat , men vi testade ratta både med motorn igång av avstängd.
när motorn var på gick det pytte lite lättare att svänga , och när jag satte den i neutral och varvade lite så vart det ännu enklare att svänga.
Avstängd rattade vi så mycket det gick men det är väldigt trög då.
Men eftersom jag beställer från usa ville jag gärna ha rätt saker direkt. såg att ett packningskit kostade ca 70$ och en ny / renoverad styrväxel kostar runt 200$ , vad skulle du rekomendera ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Ratta bilen fullt ut fram och tillbaka cirka 30-40 gånger med bilen avstängd och uppallad. Håll hela tiden koll på nivån. Starta den sedan och ratta lite fram och tillbaka igen samt håll koll på nivån. Troligtvis hjälper det inte utan styrväxeln är nog paj..

Vilket som rekommenderas beror lite på hur mycket ni kan/vill skruva =)

Jobbiga är att frakten blir lite dyr vad gäller hela styrväxeln, man kan även kolla ebay och få ett totalpris direkt inkl. moms och avgifter (global shipping program).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pastorn
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 16:41

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Avenger skrev:Ratta bilen fullt ut fram och tillbaka cirka 30-40 gånger med bilen avstängd och uppallad. Håll hela tiden koll på nivån. Starta den sedan och ratta lite fram och tillbaka igen samt håll koll på nivån. Troligtvis hjälper det inte utan styrväxeln är nog paj..

Vilket som rekommenderas beror lite på hur mycket ni kan/vill skruva =)

Jobbiga är att frakten blir lite dyr vad gäller hela styrväxeln, man kan även kolla ebay och få ett totalpris direkt inkl. moms och avgifter (global shipping program).

mvh

okej :) skruva får det bli !
kostade ungefär 1000kr frakt för att få hem den till Sverige. ( sen tull på det också )

Men det är bara en sådan här jag behöver då ?
http://www.rockauto.com/en/catalog/dodg ... +unit,7388

http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php ... 53&jsn=428

Tänkte om det är något annat som behövs för montaget som jag borde beställa med direkt så man slipper glömma någon liten detalj ;)
mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med svängarna ( dodge charger )

Hej!

Vågar inte svara på det då man inte säkert kan säga vad som är defekt i styrväxeln förrän den är demonterad och inspekterad.

EDIT: Har kanske uppfattat fel, menar du hela styrväxeln eller ett packningskit?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar