Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jaktbil

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Flyinghuntress
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 10:33
Ort: Gefle

Jaktbil

Hej alla usa-bil fantaster.
Jag är ny på forumet och registrerade mig endast för att jag behöver ha era åsikter om vilken bil som är lämplig för mina ändåmål. Jag sitter o sneglar på dodge ram o dodge ram sport, men även cheva silverado och ford f150.

Mina krav är ganska modesta, jag behöver kunna använda en kåpa för hundtransport på flaket och så ska den givetvis vara fyrhjulsdriven då jag kommer åka i snö och efter regnblöta grusvägar i jaktmarken. I vardagen kommer den mest att användas som dragbil för husvagnen. Innehar BE-behörighet.

Jag vill inte ha luftfjädring, men fjärrstart är ett måste. Finns det andra bilar än dodge som har fjärrstart? Räcker det med allround däck eller är dubb ett måste? Förstår att det är olika på däck, men drar bilen dubbelt så mycket mer med terrängdäck?

Vad ska jag kontrollera vid ett begagnatköp?

Min maxbudget är 350k

Jag kommer posta denna fråga i cheva o ford-delen av formuet oxå.

/Flying Huntress
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jaktbil

Jag hade inriktat mig på en Dodge Ram HEMI 1500-serie från årsmodell 2009 och framåt (dvs. nuvarande generation). Antingen Laramie- eller Sport-modellen. Väljer du en tidigare årsmodell så blir skatten lägre i och med ändringen som kom, dock bör det inte vara en avgörande faktor vid köpet då det blir aningen begränsat utbud..

Anledningen till att jag hade valt en Ram är pga. alla nymodigheter som kom i och med nya generationen, samt designen och den härliga inredningen. Man får typ SUV-känslan hos en pickup.

Mitt nästa val hade nog varit en F-150 och därefter en Silverado 1500. Vill man ha mer "personbilskänsla" här så får man typ inrikta sig på Avalanche, kanske vore något annars?

Egentligen ett väldigt svårt val, alla bilarna är ju fina! :D

Hade kört på några bra allround-däck, lagom grovmönstrade samt inte för stora fälgar, max 20-tum.

Vad som specifikt bör kontrolleras vid köp beror på vilken bil det gäller, men något som samtliga ska ha är clean CARFAX, komplett servicebok (riktiga stämplar och/eller bevis på att service har utförts), gärna underredsbehandlad, inte för många mil (max 10-11 tusen om du maxar budgeten), osv.

Försök hitta en 2010 Ram till bra pris, sen kan du vidareutrusta den för resterande budget, exempelvis grövre däck, kåpa, osv. (om den inte redan har det).

Många årsmodeller utav samtliga av dessa bilmodeller går ganska enkelt att utrusta med fjärrstart om detta inte redan finns, går att köpa kit från USA.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Flyinghuntress
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 10:33
Ort: Gefle

Re: Jaktbil

Tack för dina åsikter Avenger. Personligen så gillar jag ju dodgen mest till utseendet. Men att den är lyxig och mer SUV-inredd känns också bra. Jag tror att en Avalanche också skulle passa mig bra, men Dodgen ser hårdare ut och är större. Vilken är den stora skillnaden på Laramie o Sport? Sporten har gälar på huven har jag sett.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jaktbil

Skillnaden mellan Laramie och Sport beror lite på årsmodell, men i det stora hela så är det (går att få) ungefär samma utrustning, det är mest designen som siljer (Laramie = mer lyxigt, krom, träinslag, osv. medans Sport = knappt någon krom, sportig front, i vissa fall avgasljud, osv.).

Sporthuven var tillval så den finns inte på alla Sport-modeller, gick även att få till Laramie..

Summarum så är det vilken design man gillar bäst =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Jaktbil

låter jättekonstigt att du vill hoppa över vinterdäck som jägare, det är väl just i skogen som de riktigt isiga vägarna finns!!?

Fjärrstart har nog alla 3 fullsizare från runt 2007 och upp. Ford har jag noll koll på dock.

Ska du ha den även som bruksbil så är det väl RAM eller Avalanche med sina spiralfjädrar som kommer ge den bättre komforten
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Flyinghuntress
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 10:33
Ort: Gefle

Re: Jaktbil

Stefan N skrev:låter jättekonstigt att du vill hoppa över vinterdäck som jägare, det är väl just i skogen som de riktigt isiga vägarna finns!!?

Fjärrstart har nog alla 3 fullsizare från runt 2007 och upp. Ford har jag noll koll på dock.

Ska du ha den även som bruksbil så är det väl RAM eller Avalanche med sina spiralfjädrar som kommer ge den bättre komforten
Nja jag ska inte hoppa över vinterdäck. Men har sett bilar som har grovmönstrade terrängdäck och det känns överkurs och kostsam drift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar