Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Installation motorvärmare 4.7 2002

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Installation motorvärmare 4.7 2002

Tjena

Har just köpt en calix blockvärmare som ska sitta på andra frostpluggen till vänster. Med andra ord på förarsidan och framifrån räknat. Problemet är att motorfästet sitter där. Kan man använda vilken frostplugg som helst eller tappar man effektivitet då, kanske den även kan ta i någon innervägg i blocket också?
Karossen är den senare som de fortsatte med 03.
Hade jag haft 5,7l Hemi kunde man tydligen välja fritt bland pluggarna på vänstersidan.

Tacksam för snabbt svar.

Henrik
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Hej!

Enligt Dodge så ska den sitta i bakre frostpluggen på höger sida av motorn (passagerarsidan). I alla fall på årsmodell 2004 (4.7 litern).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Den främre på högersidan är enklast att komma åt. Frågan är hur kylkanalerna går om det ser lika ut på bägge sidor. Känns som att det borde kvitta vilken plugg man väljer.
Avenger, vart finns infon om vart värmaren ska sitta?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

På fabriken monterades blockvärmaren i bakre frostpluggen på passagerarsidan av motorn (om bilen var utrustad med detta tillval). Antar att det är där dom vill att man ska montera värmaren =) ...vet dock inte exakt vad som gäller för 4.7 motorn, kanske går att montera i vilken som.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Nu är den installerad på den bakre pluggen på högersidan. Nån som har förslag på vart man kan borra i torpedväggen för kupevärmaren, eller finns det något tomt hål att nyttja?
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Hittade ett hål vi pedalstället, någon form av lock döljde hålet i plåten. Gjort av plast som jag borrade hål i och som satt med två muttrar. Dock klent med kabel nu, det blir långa avstånd. Förslag på vart man kan montera uttaget till kupevärmaren samt vart jag ska sätta uttaget i fronten?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Ja precis, man kan med fördel använda det plastlocket eller befintlig kabelgenomföring vid rattstången. Använder du plastlocket så är det ett tips att montera dit ett gummiskydd som passar håldiametern som borrats.

Dra vidare kabeln bakom instrumenten till passagerarsidan, där hade jag monterat uttaget i kupén. Går det inte att använda samma uttag i fronten som till motorvärmaren? =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Jo ett gummiskydd har jag till plasten och kupevärmaruttaget hamnar på passagerarsidan. Kabeln är dock för kort för att nå till dörren, antar att det blir nånstans på mittkonsolen istället. Uttaget i fronten är jag inte med på, är klockan för mycket kanske?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Tänkte på att du redan hade kopplat in motorvärmaren, eller jag kanske uppfattade fel? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Nä kablar är draget lite provisoriskt bara, upptäckte samtidigt att det blev lite nätt med kablarna. Tänker inte sätta ihop den förrän jag löst värmen i bilen. Instrumenteringen är riven eftersom jag vill kolla spjällen, men misstänker även dåligt flöde genom värmeelementet eller kanske termostaten, ska starta ny tråd om det såvida jag inte hittar nåt gammalt.

Men som sagt kom gärna med förslag till placeringar då kontakterna inte är fastskruvade ännu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Aha, då tänkte jag lite fel =)

Jag personligen hade nog placerat uttaget ganska synligt i fronten, känns som att det passar sig bra oavsett på en Dodge Ram. Annars är det mest en fråga om kabellängd/material, arbetstid och estetik. Går ju att montera den ganska dolt "under" fronten, eller om man modifierar luftintaget i fronten lite (nedre "grillen").

Skulle du montera uttaget i fronten och den är lackad i bilens färg så kan man med fördel lacka även uttaget (vilket går bra med sprayburk och klarlack).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Svedda
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 15:30

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

Tack för tipset. Vad säger ni om pkaceringen av uttaget till kupevärmaren då?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Installation motorvärmare 4.7 2002

För mig hade det inte spelat någon roll, så länge det är på passagerarsidan och ej i vägen för skorna :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar