Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Grottat ner mig i det här som sagt och nu har jag hittat OEM-referensen till tändspolarna. Suck och stön men nu är det löst :P
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

OEM artikel-nr går att hitta på Mopar's hemsida, i diverse reservdelskataloger och reservdelssidor :D

De tändspolar du ska ha är samma mellan de olika utrustningsnivåerna, dvs. om de har 5.7 litern.

Skriv gärna upp de delar du ska beställa så kan jag kika en extra gång åt dig (stift, tändmoduler, EGR, bromsskivor och belägg?).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Nu är allt beställt och klart !!!

Jag återkommer med hur bytet går och hur allt fungerar.

Stort tack för hjälpen
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Haha förstod det men snöade in mig på eBay:sidorna där man får upp 20-tal olika att välja på. Som gjort att bli förvirrad, handlar en hel del på Ebay men inte bildelar. Jag misstänkte till slut att de var samma mellan de olika utrustningsnivåerna men det vore j.....t segt om man lyckas göra fel och strula med byten och skicka tillbaka.

OEM är väl Chryslers beteckning och UF samma sak. Är en riktig nybörjare men man måste börja någonstans för att lära sig. Du har varit till stor hjälp.
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hemi5.7L skrev:
Det problem som har uppstått är att jag bara kan se att delarna passar på en Dodge Ram 1500 pickup. Det står inget om det är någon skillnad på om det är Hemi eller ej.
Daniel
Du har väl klickat i 5.7 HEMI innan du ens ser delarna i tillbehörskatalogen!!? Och är du osäker så tar du artikel # och googlar det så ser du strax vad som passar!
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Jösseman
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 jun 2017, 21:08

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Jag fick bra tips om rockauto, jäkla bra priser från dem!
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

och du ska byta stiften var ~4.500mil, så jag hade handlat 33st. Ja en extra köper jag alltid, har lyckats bryta av porslinshalsen på ett stift som satt lite knöligt till på en bil, så efter det köper jag ALLTID ett stift extra
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hej Stefan

På Rockauto.com går det inte att välja/klicka i Hemi. Där går de endast efter år-(07) märke-(Dodge)modell-(Ram 1500) motor-(5,7L). På motoralternativet var det endast 5,7l (utan något Hemi val) som gick att välja. Därav att jag fastnade och började leta och fråga så pass mycket. Det löste sig sedan då jag kunde gå efter OEM/UF nummer. Läser man på Ebay och andra recensioner så har de flesta säljare (de man vill handla av) flera tusen i positiv feedback men det finns alltid några negativa. De flesta negativa har varit att delarna varit fel (om köparen valt fel eller varför framgår inte) eller inte kommit fram. Med min vanliga motvind så kunde jag ge mig f.n på att jag hade valt fel om jag inte kontrollerat ordentligt.

Som jag nämnde tidigare så är jag väldigt grön inom detta men bra hjälp härifrån och från Rockauto löste det hela.
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hej Jösseman

Jag fick tipset här av Avenger och är väldigt nöjd. Fick gå igenom deras hjälpsektion gällande vad som nämnts tidigare och därefter så fattade även jag hur det hela fungerade.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

5.7 litern är detsamma som HEMI :D HEMI-motorn finns bara (än så länge) som 5.7 liters hos Ram 1500.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Du ser det visste jag inte men blev visare nu :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

=)

Samma vad gäller Chrysler 300C, Dodge Charger, Challenger, Dodge Durango osv. Dock finns det även 6.1, 6,2 och 6.4 liters hos SRT-modellerna (sportmodellerna, gäller ej Ram), först ut var 6.1 litern, sedan 6.4 litern och nu även Supercharged (kompressormatade) 6.2 liters. Notera att detta gäller HEMI-motorerna under 2000-talet, ej de äldre 70-talarna osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar