Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Challenger

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Dodge Challenger

Pickuper är bäst! Men det vore även kul att ha något lite mindre och framförallt snabbare [emoji3] aldrig varit nån Corvette kille och bmw o benz i all ära, men skulle vilja åt något lite mer udda. En bil som alltid fångat mitt öga är Dodge Challenger, och tycker den ”nya” moderna modellen är grym!

Någon som har erfarenhet? Hur är dom? Hellcat är ju lite att ta i, men hur skiljer sig de olika modellerna? Power, suspensions, bromsar osv? Vill ha en bil där bromsar och suspension klarar av att arbeta ihop med den kraft som motorn ger. Många bilar har bra fart, men faller på att bilen i sig inte är byggd för det. Vissa av de nyare Mustangerna är ett sånt exempel.

Edit: Vikt, tyngdpunkt och ”handling” vet inte vad den svenska översättningen blir på det, hur den beter sig? Iaf såna aspekter är viktigt.

Inputs tack[emoji847]


I like turning money into noise!
Senast redigerad av d4l den lör 20 jan 2018, 07:10, redigerad totalt 1 gånger.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Challenger

Ändrade från Challanger till Challenger i ditt inlägg :)

Bra val av bil du kollat på :D Retro-designen hos nya/befintliga Challenger är väldigt unik (liknande såsom Camaro och Mustang vad gäller retro-tänket, vilket Ford var först med?). Minsta motorn är 3.5:an på runt 260 hk, dock tror jag att man tröttnar ganska så fort på den och utrustningen är ofta väldigt basic i de bilarna, sedan har den även kamrem (dock enkel att byta så det är egentligen ingen negativ punkt).

Jag hade föreslagit 5.7 liters HEMI-motorn eller Pentastar V6:an på 3.6 liter och 300 hk till daglig körning (särskilt Pentastar-motorn om man ska ha den som "daily driver"). Sedan finns det ju även SRT-modellerna, som först kom med HEMI 6.1 och sedan HEMI 6.4 (Hellcat-bilarna har en kompressormatad HEMI 6.2 liters motor, även Dodge Demon fast den har "några" fler hästar).

Mycket beror på vad man önskar och ska använda bilen till. Dodge har för övrigt anpassat många av komponenterna efter bilarnas effekter, såsom bromsar, fjädring osv., så de är i okej symbios så att säga. Ganska så tunga bilar men egentligen inte överdrivet mycket, ungefär i samma vikt som dess konkurrenter av samma årtal. Plattformen baseras delvis på de äldre plattformarna från Chrysler full-size sedanerna och även Mercedes-komponenter från E-Klass. Notera att Challenger även är den enda muskelbilen (utav Challenger, Camaro och Mustang) som är femsitsig, dock inget man kanske använder så ofta men bra med utrymme där bak om man behöver köra fyra passagerare.

BMW och det andra tyska premiumbilarna är riktigt fina och härliga att köra, men alltför vanliga på vägarna, då sticker verkligen Challenger ut från mängden om man säger så, medans den upplevs till viss del som en "tysk premiumbil" i väghållning (dock inte helt, den är ju ganska stor och väger en del som sagt..) tack vare de Mercedes-inspirerade upphängningarna fram- och bak (Mercedes ägde ju Chrysler när LX/LC-bilarna utvecklades). Challengers väghållning är ej i samma klass som en BMW 3-serie eller dylikt, mer som en 5-serie fast fortfarande inte helt samma nivå på väghållning. Jag tror dock inte att man blir besviken på den punkten om man inte ska ge sig ut på bana..

Inredningen i Challenger fick sig ett rejält lyft 2015 (även andra punkter), men därinnan så var den ändå helt okej, känns ganska fast och inte så plastig.

Ja precis, ang. Mustang så har de stel bakaxel ända fram till femte generationen 2014, sedan 2015 i och med sjätte gen så gick de över till individuell hjulupphängning vilket många applåderade över.

Hur hade du tänkt använda bilen och hur mycket är du villig att spendera? :)

P.S. Ska bli kul att se hur nya generationen Challenger blir (eller om den heter något annat), kommer i alla fall vara baserad på Alfa Romeo Giulia fast större till storleken troligtvis.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge Challenger

Tur nån är med i mitt felstavande[emoji28]

Hemin var tanken, men finns ju även där flera? RT, SRT osv.

Bilen kommer ju inte direkt vara någon daily drive, mer sommar/glidar/for fun bil. Kommer inte ta den till affären om de ösregnar så att säga.

Viktiga saker är just handling, väghållning, en bil som klarar kurvorna så att säga. En bil med ”performance” annarskan man ju skaffa vilken bil som helst med lite extra hk i och det är inte det jag vill åt. Du förstår nog vad jag menar [emoji39]

Sen är ju känsla superviktigt, ljud och hur den känns att sitta i är minst lika viktigt som allt annat!

Och bana ska jag inte köra, oroar mig lite över det du säger ang väghållningen, är det vikten som gör det? Menar inte att jag ska ut o köra 200 blås på småvägarna, men ändå.


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Challenger

Det är skillnad mot din förra BMW om man säger så, men då var det också en 3-serie och ingen 5-serie du hade, vilka blir de bilar som kommer "närmast" Challenger i storlek.

Tror att mycket beror på ens egen åsikt =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge Challenger

Himla svårt, lär ju inte köpa fen imorgon men ändå. Priserna är ändå ganska humana tycker jag, verkar vara mycket bil för pengarna liksom. Jämfört med en M-serie eller AMG, eller exempelvis en GtR från Nissan. Vill/behöver ju fortfarande ha en pickis o man ju driva prylarna också[emoji12] men vad ska man spara pengar för![emoji16]


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge Challenger

Det verkar ju finnas en hel del både standard Hemi 5.7or och SRT med 6.2or från 2010 och framåt för ganska humana priser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Challenger

Ja, priserna är inte helt fel om man säger så :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar