Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Diverse felkoder

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Diverse felkoder

Hej igen på er!

Kan meddela att mitt tidigare arbete med att byta tändspolare och stift är klart sedan en tid tillbaka. Dock var inte det någon lösning på Koden P0300 (misständning olika cylindrar).

Det är en rätt otacksam kod att få då man famlar i blindo. Men har köpt in ny kamaxelgivare och en ny vevaxelgivare så får se om de kan hjälpa, enligt somliga. Det märkliga är att den här koden kommer först då och då och bilen går inte konstigt.

Nu till dagens nya pungspark.
Har sedan 1-2 dagar börjat få upp koderna
P0405 samt P0406 vilket är Exhaust gas recirculation sens a circ high (406) samt low (405).
Passade även på att få P1404 EGR valve closed pintle pos.

Jag bytte EGR-ventil för cirka 1-2 månader sedan till en språjtans såklart. Har nu även beställt en PCV ventil då dessa kan ställa till problem om det är fel på den. Rockauto.com som Avenger tipsade om, billigt och bra.


Min tanke är att jag har ju inte förmånen att få in mitt åk i garaget. Tyvärr så står jag för långt ifrån för att kunna koppla in motorvärmaren. Kan dom här koderna dyka upp pga kylan? Tänker mig att nu när det blivit rätt kyligt så ställer det till problem??

Kan även meddela att P0300 inte längre visar sig vid felkodsläsning, de andra koderna tänder dock motorlampan.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diverse felkoder

Hej!

Har P0300 helt försvunnit? Ja, kam- och vevaxelgivare kan definitivt hjälpa och det är bra att byta bägge direkt då de inte kostar så jättemycket.

Om du raderar EGR-koderna när bilen är varm, kommer de då tillbaka om du fortsätter köra på varm motor så att säga?

Vad köpte du för märke på EGR-ventilen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Diverse felkoder

Hej Avenger

För tillfället har P0300 försvunnit. Högst oklart hur det fick till då den dök upp för cirka 1-1,5 veckor sedan.
Koderna 405 & 406 lyser vid kallstarter. Dock lyser de inte senare på dagen efter att man kört en stund och sedan startar bilen någon timme senare. Därav att jag misstänker kylan som problem. Släcker koderna när de dyker upp för
att kontrollera vid vilket tillfälle de tänds.

Köpte Standard motor parts, mopar. Den köpte jag via Dalhems då priset var cirka 100kr skillnad. Övrigt via Rockauto.com.
Kan meddela att Rockauto inte har mycket längre leveranstid än Dalhems. Brukar ta 5-10 dagar och dalhem tar cirka 7-9 dagar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diverse felkoder

Hej igen,

Angående EGR-koderna, vid vilken temperatur dyker de upp så att säga? Extrem kyla? Fungerar bilen utan någon motorlampa när den är varm, oavsett hur långt du kör och hur många gånger du startar om motorn?

Detta har troligtvis inte med ditt fel att göra, men har du provat att återställa EGR:en genom att lossa batteriet i 15-20 minuter? Då blir det en ny inlärning av ventilen hos bilens dator, dvs. det går inte bara att släcka felkoden då styrenheten i bilen utgår efter tidigare EGR-ventil tills dess att en ny har "programmerats".

Köpte du eftermarknadsmärket Standard Motor Products eller OEM Mopar på EGR:en? :)

P.S., vet inte om du skrivit detta i en tidigare tråd, men varför byttes EGR-ventilen från början? Vad händer för övrigt om du monterar tillbaks den?

Ja, Rockauto har snabb leverans, mycket beror på vilket fraktalternativ man väljer, det längsta är runt 10-15 vardagar om jag minns rätt men kan bli ett par veckor beroende på helger osv., sedan finns det många express-alternativ också men då ökar priserna en del :) De snabbare leveranstiderna kan även erbjuda betalning av moms och tull direkt, men ofta blir det en faktura från exempelvis Fedex i efterhand.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Diverse felkoder

Hej

De senaste koderna dök upp nu i för 1-1,5 vecka sedan. Temperaturen har väl legat tunt -16 vissa dagar.

Jag har raderat koden vid 2 tillfällen då den startats vid kallstarter. Bilen går felfritt även om lampan lyser eller inte. Men om jag släckt den och sedan kört 1-2 timmar och sedan låter bilen stå 1-2 timmar så tänds inte lampan igen. Jag har mina misstankar åt kylan men tänkte höra mig för om någon annan har koll.

Har inte provat att låta den stå utan batteri mer än vad monteringstiden tidig på egr-ventilen men ska prova.

Bytte ut den som ett steg att rätta till P0300 då detta var ett alternativ. Köpte en OEM mopart. Kamaxelgivarsensorn och vevaxelgivarsensorn är standard motor products (SPM). Dock inte bytta ännu.

Ja deras leveranser skiftar men jag brukar välja mellantinget beroende på storlek på varan. Dock fick jag vevaxelgivaren snabbare än vad jag fick EGR-ventilen när jag beställde den från Sverige.

Har skarvat ihop kabeln till motorvärmaren och kör motorvärmare de närmaste dagarna. Imorse tändes inte lampan och igår vid färd så släcktes den. Vet att Chrysler har ”programmerat” så att motorlampan tänds för tyvärr ”enkla” problem.
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Diverse felkoder

Nu skjuter jag från höften... MEN... Massor med bilmärken har problem med kallödningar i ECU, ABS-modul med mera. Din bil visar gott & blandat när det gäller felkoder och de kan eventuellt ha med kallt väder att göra. Att öppna höljet till en ECU kanske inte alltid är helt enkelt men om jag var i ditt läge utan förändringar trots inköp av diverse nya delar skulle jag överväga att försöka öppna ECU:n, kolla på lödningar med lupp och försöka löda om allt som ser skumt ut.
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Diverse felkoder

Hej Pingis

Tack för tipsen, jag mottager alla tips. Har läst som en dåre efter lösningar och det finns en uppsjö. Risken är att man byter ut delar tills hela bilen är utbytt.
Imorgon skall jag byta kamaxelgivaresensor och vevaxelgivarsensor. PCV ventilen har inte kommit ännu men den ska också bytas. Ska försöka ge mig på ECU:n om inte mina andra idéer fungerar.

Har även fått tips om O2 sensorerna framförallt en som heter "upstream".

Någon som vet hur många det sitter på en 2007 Dodge Ram 1500 5,7L ???? När man läser så har vissa Ram 2 och andra 4.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diverse felkoder

Hur är det nu vid varmare väder om du raderar alla koder?

Upstream-sensorerna är dem som sitter på avgassystemet från motorn FÖRE katalysatorerna.

Din bil har 4 st syresensorer, Bank 1 Sensor 1, Bank 1 Sensor 2, Bank 2 Sensor 1 och Bank 2 Sensor 2.

Bank 1 = Den sida av motorn där cylinder 1 sitter - Bank 2 = Sidan av motorn med cylinder 2.

Sensor 1 betyder upstream, före katten, och sensor 2 är downstream, efter katten.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Diverse felkoder

En strulande syresensor/lambdasond borde väl gen en klar och tydlig felkod. Eller?
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Diverse felkoder

Kanon! stort tack Avenger.

Motorlampan började lysa igår igen vid 2 tillfällen.

Idag byter jag vevaxelgivar och kamaxelgivar sensorerna. Samt alla bromsbelägg (såklart inget med felkoderna att göra) på bilen så det blir till att hålla tummarna för sensorerna.

Ska även försöka "återställa" EGR-ventilen då dessa kan behöva programmeras vid en installation. Men tycker att bilen borde ha visat koderna redan från början. Men men man vet aldrig.


Pingis
Jo det tycker jag med men ju mer jag grottar ned mig i diverse hemsidor och filmer desto mer olika lösningar hittar man. En anledning till P0300 misständning kan vara lambdasonderna, de kan fungera men skicka felsignaler, eventuellt om kontakten eller "elementet" längst fram strular. Att beställa 4st nya från USA blir ju inte någon jättedyr historia. Om inte dagens arbete fungerar.
Skriv svar