Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
distance_changeup
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 maj 2018, 15:59

Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Hej

Efter en USA-semester i vintras där jag hade en RAM som hyrbil under en vecka blev jag blixtförälskad. Har därför börjat kolla lite om det ens är görbart att äga en RAM.

Det finns inga som helst rationella skäl till
ett ev köp, jag är inte hantverkare eller har behov av en pickup egentligen utan kommer nyttja den som en "vanlig" bil vilket innebär pendling till jobbet på 80% motorväg och resten jämt fördelat mellan stads och landsvägskörning.

Jag är egentligen enbart intresserad av RAM gen 4 från 2009 och framåt med 5,7 liters bensinåttan. Vad kan jag räkna med att denna pjäs drar i verkligheten? Hört allt mellan 1,2 l/mil till 2,5 l/mil. Hur mycket gör den 8-stegade automatlådan för körbarhet och förbrukning? Från när monterades den?

Vad är normal prisbild för en 2009-2011 med 10 000 till 17 000 mil på mätaren. Tycker prisbilden varierar ganska kraftigt. Hur länge håller dom ihop? Vågar man köpa långmilare?

Försäkring är ju alltid väldigt individuellt. Jag är 32 år och boendes i Sthlm. Moderna Försäkringar skulle ha 13000kr/året för helförsäkring med ganska höga självrisker pga motoreffekten. Kändes iofs ganska väntat och inte mycket mer än vad jag betalar för min Golf GTI idag.

Finns det några bra köpguider för beggade gen 4 RAM. Googlat men bara hittat amerikanska buying guides för helt nya bilar. Annan matnyttig info mottages tacksamt.
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Bilar ska va kul o behöver inte alltid vara rationella!

Hur många mil pratar vi? Den som sagt 2.5l/mil drar antagligen släp konstant, kör hetsigt, har en större modell eller så är nåt annat fel. Med normala hjul skulle jag vänta mig runt 1.4-1.6 nånstans.

Pris är svårt att pinpointa, men en 09-10 tycker inte jag ska mer än 220-240 max idag, give or take beroende på mil. (De flesta handlare i Stockholm-regionen har enligt min uppfattning höga priser, undantag finns såklart) Jag skulle inte satsat på en med för höga mil, speciellt om du själv kommer lägga många mil. Som med alla bilar så börjar de bli svårsålda när de knuffat på 20k.

Glad att jag flyttade från Stockholm! 13k[emoji37] jag betalar ca hälften av det för en likvärdig bil. Samma ålder, dock egen tomt, liten stad osv.

Jag skulle föreslå att surfa runt här på forumet ett slag, finns massa matnyttig info om pickisar i alla dess former.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Den 8-stegade lådan kom 2013 i och med faceliften, dock är det inte alla bilar som har den.

Jämfört med den 6-stegade automaten så ger 8:an både bättre respons och förbrukning.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Angående faceliften så uppdaterades både exteriören och interiören..

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Nyfrälst RAM-wannabe. Är det görbart?

Hade inte heller behov av en fullsize pickup men jäklar va nytta man haft av den sen, köpt möbler, flyttat, köra skit till tippen och hjälper kompisar att sjösätta deras båtar. 😁
Sen att man åker som en kung är bara bonus.
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Skriv svar