Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep SRT8 2012 tråden

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Den har paddlar. Bilen är riktigt diskret tills man trycker ner gaspedalen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Jag tycker tvärtom, att den är riktigt sportig och knappt något diskret (till designen) :D Helt klart en av de snyggaste SUV:arna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Testade krypa under fronten av bilen för att se om jag kunde komma åt hålet för oljetråget. Det gick nästan att ta sig dit, dock var det så pass trångt att det inte går att komma åt tråget.

Skulle det fungera med ramperna jag länkade till tidigare eller kan det fungera att köra upp på några rejäla plankor eller annat så den kommer upp högre? Bifogar bild på tråget.

Som man ser på bilden så kommer förmodligen inte all olja ut om jag kör upp på en ramp då pluggen sitter längst fram.

Förslag på hur jag kan gå till väga?

Mvh LarsBild

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Bonna smörjgrop! Kör upp den på ett gäng lastpallar[emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Låt säga att man skulle använda ramperna för att komma under bilen och ta bort oljepluggen samt oljefiltret och sen sänka ner bilen för att tappa ur det sista. Vart sätter jag då domkraften för att kunna sänka den säkert utan att den tippar åt ngt håll. Sen när sista oljan runnit ut, hissa upp fronten igen och ställ tillbaka ramperna. Skruva tillbaka allt och he i ny olja.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Hej!

Hmm, tror att du måste använda lyftpunkterna i karossen, då krävs en adapter för att inte plåten ska vika sig, typ en gummikloss/hockeypuck med ett spår i.

Men det blir nog ändå lite krångligt tippar jag på, då du delvis behöver en (eller två?) rejäla domkrafter som kan höja bilen samtidigt till den höjden, för om du monterar ramperna och kör upp på dem först, så är de nog i vägen för domkraften.

Kör annars upp fronten på ramperna och höjd upp bakpartiet under en stund, bara för att få ur oljan (plana ut bilen).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Byggde ett par ramper idag för att testa om det skulle bli lättare att komma under bilen. Det gick betydligt enklare att ta sig inunder till servicehålet där tråget är. Lät bilen stå på plankorna under tiden jag var in och handlade för att se hur träet klarade sig mot tyngden. Såg att det hade blivit ett par längsgående mindre sprickor i plankorna när jag hade backat ner.

Bifogar bild på bygget.

Vad tror ni, borde inte vara någon risk att den rasar genom när bilen är uppkörd. Plankorna är nästan lika breda som däcken.

Har märkt en annan sak. När bilen står på tomgång eller rullar i krypfart så hörs det ngt skrammel under bilen. Lät inte så innan bakre ljuddämparen byttes så tippar på att det har något med det att göra. Vad tror ni? Bild

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Så länge det är bara de plankorna så är det ingen fara alls, kan ju liksom inte bara gånigenom plankorna. Det hade kunnat va värre om du typ hade klossar under också så att det liksom fanns luft under plankorna.

Det kan vara nånting som sitter lite löst? Att du inte hör det sen kan ju bero på att motorljud och allt annat runt omkring som vind osv overröstar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Tänkte svänga förbi meca på måndag och påpeka skramlandet. Måste va någon av de nya delarna som sitter lite löst eller ngt. Finns ingen luft under plankorna då de ligger direkt mot marken.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Nu är olja, filter och plugg beställt :) Tog det du tipsade om tidigare Avenger.

Mvh Lars


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Gött :)

Jag kom på att jag också behöver göra en service på bilen :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Gött att jag har gjort min[emoji39] minns tyvärr inte de exakta milen när jag köpte den, men de var över 14k, har forfarande inte passerat 15 och det är 13 månader sen nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Nu har jeepen varit inne på verkstan i två timmar. Hoppas det löser sig med skramlandet. Angående felsökningen för gps, den närmsta verkstaden (9mil) bort hade ej kunskap om den typen av problen. Blir alt 2 då som är 18 mil bort men de hade ingen tid förns i slutet av juli.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Nu låter det inte längre. Var tydligen spjället i avgassystemet som skapade ljudet. Han satte spjället i öppet läge.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Skriv svar