Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport -02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport -02

Ni som bytt topplockspackningar på dessa bilar, vad tror ni om nedanstående bild, börjar det finnas ett ljus i tunneln eller ska man sänka bilen i en sjö? :?
[album]207[/album]
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Läckande insugspackning

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Menar du att resterna av allt glykolklägg under ventilkåpan tyder på läckande insugspackning? Är du till och med rätt säker eller kan det tyda på insugspackningen?

Jag har aldrig rivit en motor tidigare om än jag skruvat mycket bil, så därav dumma frågor.

Bytte förövrigt ett hjullager/nav fram resp bak idag, vilka fantastiska konstruktioner det är jämfört med bilar som har lösa lager som ska pressas i fjäderbenet
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Ja, det är oomtvistligt att den där motorn har läckt i insugspackningen. Ungefär sådär såg min första TS ut när jag öppnade upp den. Den stora risken är att kamaxeln och dess lagringar tagit stryk, på den gick kamaxeln av några månader efter packningsbytet troligtvis pga att ett lager skar.

Det behöver dock inte bli så, det du kan göra är att plocka upp lyftarna och se hur kamaxelns nockar ser ut även om det är svårt att se dem. Om de inte är ser skadade ut så är det sannolikt så att kamaxeln klarat sig och då är det bara att fortsätta skruva. Byta kamaxel och lager går tyvärr inte med motorn kvar i bilen, även om en del kapat upp i skärmen för att kunna komma åt det den vägen.

Om du inte skruvat motor förut tål det att upprepas att lyftare, stötstänger och vippor alltid måste tillbaka på samma plats eftersom de slits in i varandra. Stötstängerna för insug och avgas är dessutom olika långa så om man sätter dem fel slår ventilen i kolven.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Det som stör mig är att jag tyckte insugspackningarna såg väldigt bra ut därav funderar jag på om jag ändå ska riva mig djupare och byta toppackning när jag liks är i farten. Dock tar det mig emot väldigt för jag har lite dåligt självförtroende för sådant här och är rädd att jag pajjar något, iofs kostade ju bilen bara 5000kr men ändå...

Hur som helst jag måste gå ut i garaget och inspektera insugspackningarna ännu mer noga känner jag. När jag igår kväll efter 3,5h hade kommit sådär långt kände jag mig rätt nöjd, för att inte tala om att ryggen höll på gå av.

Förövrigt känns allt lättmekat, med rätt verktyg är det mesta rätt möjligt att plocka lös utan att man ska pajja mutterskaller eller bultskaller. Det enda som varit lite bökigt är 2st 10mm som sitter bakom EGR (tror det är EGR iaf, typ vid bromvätskebehållaren). Samt att ena muttern till generatorn sitter lite trångt till i bakkant.

Japp har läst på om stötstängerna och placeringen, men det kan nog inte nog upprepas:-)
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Det brukar rekommenderas att också byta toppackningar när man ändå håller på, du behöver inte lossa grenrören från topparna vilket bör underlätta.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Var det något besvärligt med att byta bakre hjullagret förresten? Måste göra det på min 04'a AWD.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

sverker skrev:Var det något besvärligt med att byta bakre hjullagret förresten? Måste göra det på min 04'a AWD.
Nej inga som helst problem. Helt vanliga verktyg fixar det jobbet under timmen, tyvärr la jag inte på minnet exakt vilka som behövs men 18 krävs iaf. Sen är bulten till navet 33mm och en sådan kanske man inte har hemma iofs. Min krafthylsa från Biltema är inte så djup så jag fick ta rondellen och putsa bort några mm på drivaxeln, men det påverkar ju ingenting då det är flera cm gods kvar till bulten när den är åtdragen igen. Jag drog åt den så mycket jag kunde genom att handbromsen låste men för att kunna dra det sista så släppte jag ned bilen så hjulet stod på marken.

Med denna avdragare från biltema får det superlätt att få bort navet från en ganska rostig drivaxel. Annars får man ju knacka med hammare och det är ju onödigt när det finns så behändiga saker som avdragare. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-203402/" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]208[/album]
[album]209[/album]

Bytte även på ett framhjul, och det var om möjligt ännu enklare då det inte finns någon handbroms att ta hänsyn till. 33mm navbult även där.

Dock ett bekymmer fram, sedan tidigare var själva kontaktstycket trasigt så jag fick ta bort det nya fina kontaktstycket på nya ABS givaren och skarva ihop det med kontaktstycket som kommer från bilen. Men tyvärr lyser nu ABS och AWD lampan. Har kablarna olika funktion så de kan behöva skiftas tro? De skarvades genom att jag tvinnade dem, lödde på dem och därefter krympslang, så att det skulle vara skarven som sådan finner jag i princip uteslutet.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

När jag bytte nav och behövde hylsa modell stor så köpte jag den på en verktygs butik.
Hylsan låg på runt 100kr vill jag tro. Väl spenderade pengar. Om du inte har ett rör att förlänga handtaget som sitter i hylsan så skaffa ett. Muttern kan sitta något överjävligt. Skaffa också smärjelduk (tror det heter så) för att slipa det rent och fint när det gamla navet är ur.
Någon typ av avdragare för att trycka ut navet är nog inte dumt heller om det skulle sitta

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Arvid78 skrev:Om du inte har ett rör att förlänga handtaget som sitter i hylsan så skaffa ett. Muttern kan sitta något överjävligt.
Japp det tänkte jag också så jag var förberedd med 1,3 meter rör och 3/4 verktyg. Men bulten lossnade höger bak med väldigt lite kraft och fram fick jag lös den utan att använda röret om än jag fick ta i. Men jag kan säga att nu sitter den stenhårt då jag använde förlängaren för att dra åt :)
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Min satt som skam. På med förlängaren och fick ställa mig på den och gunga lite innan Muttern lossna. Sen satt navet ordentligt med så jag fick ta bort hela klumpen och ta den till en verkstad så dom fick pressat ur navet

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

sverker skrev:Läckande insugspackning

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Kan nämna att han som sålde bilen sa att de hade gjort prov och det var avgaser i glykolen
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Ja, den kan ju ha dålig toppackning också men det ger vad jag vet ingen blandning av kylvätska till oljan på de här.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Nu har jag kommit så långt som bilden visar.
[album]212[/album]

Fråga: Måste jag lossa där röda pilen visar eller bör/kan jag lossa där röret sitter fast under vindrutan? Det sitter som berget där pilarna markerar därav min fråga.

I övrigt: Vad återstår för mig att lossa, behöver man exempelvis loss med värmesköldarna eller kan man lossa avgasröret underifrån motorn i bakkant och det räcker för att ta bort bägge topparna i ett lyft så att säga?

Tändstiften kan väl sitta kvar antar jag?

Motorfästet på passagersidan förefaller förövrigt kunna bli en intressant upplevelse att lossa

Sen börjar ångesten onekligen komma krypande över mig, börjar kännas som om jag gett mig ut på fruktansvärt tunn is med detta projekt, jag är mer en grovmekanik mekare och detta känns millt utryckt läskigt
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport

Röret måste vara för pulse-air, det fanns inte på den motorn jag skruvade på. Om du kan lossa röret i andra änden istället för vid toppen så går det nog lika bra. Tändstiften kan sitta kvar så länge, men sedan byter du dem när du skruvar ihop motorn eftersom de är svåra att nå.

Du kan nog knappast lyfta båda topparna samtidigt utan behöver lossa grenrören från mellanröret.

Motorfästet ska ha en bult nere vid AC-kompressorn som är svår att hitta.

En notering för andra som följer tråden, man behöver inte skruva loss vipparmarna helt utan det räcker med att lossa dem så går de att vrida så att man kan ta bort stötstängerna. Det är dock inget problem om man tagit bort dem helt så länge man håller reda på vilken som ska vara var.

När du ska börja montera ihop så kontrollera att din momentnyckel är korrekt då det är ganska så låga moment t.ex. vipparmar och insug ska dras med, de är ju gängade direkt i aluminiumet. Den första momentnyckeln jag hade var fel och gav alldeles för högt moment vilket gjorde att på en av vipparmarna drog jag sönder gängorna. Jag skaffade då en insatsgänga och satte i, men den kom också ut. Det var då jag började misstänka att momentnyckeln var fel så jag testade den med en bagagevåg och det var alldeles för hög kraft innan den klickade. Jag fick skaffa en insatsgänga med överdimension och en ny momentnyckel. Min kusin som är bilmekaniker sa att det är ungefär lagom att dra så hårt man orkar med 10-mm ringnyckel med ett finger, vilket inte är så mycket.
Skriv svar