Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Som titeln antyder, är det möe jefligt eller kan man göra det med motorn i?

Typ rycka ner tråget sen stoppa in nya?

Fått lite knack i motorn när den är kall och hade inte tänkt shoppa ny bil än på ett tag, tänkte om jag byter dessa preemtivt kanske den lever nåt år till?

Lite mer variabler :

Miltal : 19500
Insugsfixen : 11500
Oljebyten : 750mil/1 år i min ägo ( 5w-30 helsyntet och en flaska slick50 )

Vet inte om det finns nåt mer som brukar spela in på dessa då det den inte direkt krävt någe skruvning och jag inte är så insatt i amerikanska motorer!

All info ang knacket är välkommet!

//mvh Azure

p.s jo den har olja på stickan!!! ;D
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Jag har inte gjort det själv, men en bekant i Estland bytte vevaxellager underifrån med motorn kvar i bilen. Kamaxellager går inte att byta med motorn kvar i bilen, men de brukar inte heller knacka.

Det som oftast knackar/tickar vid kall motor är lyftarna, för en del har det fungerat att hälla i Risoline tillsats i oljan för att rensa ur dem. En annan vanlig orsak till oljud är s.k. 'piston slap'. Om man söker på youtube finns det gott om videos med exempel på olika oljud som du kan lyssna på om de har samma karaktär som det som du hör.

Kontrollera också att du inte har något majonnäs-liknande gunk under oljepåfyllningslocket, för då har du läckande insugspackning.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Vev lager brukar låta vid 2000-3000 V/min och minskar något vid varvtals ökning. Ett anat knep är att kolla med en manual manometer. Ska var känslig. Då får man en lätt puls i oljetrycket på låga varv och 0,1-0,2 bar diff på trycket och följer varvtalet. Ska du leta oljud så är även ett stetoskop användbart (biltema). Dock så hörs just vevlager överallt i motorn. Tryckare låter mindre vid avgassidan på topparna och högst i V vid trans kåpan. Sen så håller ja fulkomligt med Sverker om det hela :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Min erfarenhet av dåliga vevlager är att de snarare brukar skramla när motorn blivit varm och oljan blir tunnare.
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Mjo va ute o lyssnade idag och det låter inte lika högt eller klonkigt som "Pistonslaps" utan mer som ventilslammer och mycket riktigt det hörs som det kommer från transkåpe trakterna.
Detta upphör dock vid 2000rpm och hörs inte alls när motorn är varm.

Insugshistorien är lyckligtvis åtgärdad för runt 8k mil då den började visa tecken på vattenläckage, lyckligtvis då inte in i oljan utan spillde det på mystiska ställen som inte gick att lokalisera utan närmare genomgång.
Samt i samma veva byttes dexcool ut efter en mödosam rensning av kylsystemet ;(

Blir att byta olja igen nu i helgen så jag ska prova någe renskur för spridare och dyl nu och se om det gör nån skillnad, återkommer efter den!

Lite lur på om det nu är nån ventiltryckare, hur pass jefliga är dem att byta? Är dem hydrualiska eller mekaniska? Typ ska dem har nån typ av justering eller finns det rörliga delar som kan koksa igen?
Hinner man på en kväll om man är en hyffsad skruvare?

//Trevlig helg! azure
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Man måste ta bort insuget och stötstängerna för att ta ut lyftarna, så det är ganska mycket jobb.
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Hejsan igen, hade nu kört in oljan lite men tyvärr slutade det inte, ett bättre tecken är att det slutar långt tidigare nu än förr redan innan den blitt varm så man blir lite lur på att de e någe kaxx längs nån ventils smörjledning ;(

Tyvärr inte heller hunnit prova den där oljetillsatsen men det ska göras så fort man passerar någe större mek,
hör av mig igen efter man provat kuren!

//mvh azure
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lagerbyte/ras på G? Cheva TS -00 (ram/vev/kam)

Jag håller nog på att det är lyftarna då, och inte nödvändigtvis ett stort problem om det tystnar ganska snabbt. Det finns en app som heter Clingclanger där man spelat in typiska missljud som du kan jämföra med hur din bil låter.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skriv svar