Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bogsera S10 4x4 -95

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Bogsera S10 4x4 -95

Jag har köpt mig ett objekt, en S10 4x4 -95 4,3L Vortec, som står ca 300m från mig.

Hur vågar jag bogsera den dessa 300m utan att drivlinan tar skada?

Nästa fråga är ang. problemet, den startar inte.

Har läst på och hittat några troliga orsaker, bl.a spridarna.

Bränslepump och filter är bytt, soppa kommer fram till BTR, men är osäker på trycket.

Han jag köpte den av körde ca 80 mil ToR till Åre i våras utan problem. Dagen efter körde han den upp till sin verkstad, ca 3 km utan problem och tvättade den. När han tvättat färdigt var bilen död och har varit sedan dess.
Han har bytt bränslepump och filter, provat en annan databox från en fungerande S10 men utan resultat.

Med startgas startar den till och går tills gasen är slut.

Misstänker spridarna men det som säger emot enligt mig är att det blev så tvärt, känns mer elrelaterat och eventuellt kan det har att göra med tvätten, men detta är bara spekulationer.

Finns det en säkringsbox under huven där någon säkring kan ha gått?
Ser ingen i instruktionsboken, men tycker det är märkligt om ''alla'' säkringar sitter i instrumentpanelens sida.

Tacksam för tips!

Mvh/Andreas
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Bogsera S10 4x4 -95

300 m är inga problem att bogsera. Eftersom den går på startgas så är det sannolikt någonting med bränslepumpen, kolla att den får spänning och att den bygger upp tryck.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: Bogsera S10 4x4 -95

Tack för svar!

Ska dra hem den i eftermiddag tänkte jag.

Vad gäller felet så är pumpen ny, så den borde ju inte vara problemet?
Vrider man på tändningen surrar pumpen igång några sekunder, antagligen bygger den då tryck?
Bränsle kommer som sagt fram till BTRn, men vilket tryck vet jag inte.

Kan BTRn vara felande?
Eller kan det sitta någon form av säkring till spridarna som gör att de inte släpper på?

Mvh/Andreas
Användarens profilbild
andreash
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 12 jul 2018, 12:33

Re: Bogsera S10 4x4 -95

Följer

Har samma problem. Bytt tändmodulen precis då jag trodde den skickade signaler till spridarna. Ingen skillnad. Pump och filter bytt, så även rotor och fördelarlock.

Känns som man skulle haft en vettig data att kolla med. Min lilla hemmafelsökare hittar inga koder.
Skriv svar