Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

S10 -95 startar inte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: S10 -95 startar inte

Tänd modulen i fördelaren! boxen saknar varvtals signal och spridarna öppna inte. Ja det låter konstigt men GM har baypass system och förlorar man referens signalen mellan tänd modul och styrbox så har man gnista men inte spridaröppning.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Annons
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Är det den som kallas ICM på engelska?

Har provat att mäta upp signaler till min idag, men den sitter framför tändspolen vid insuget på min.

Ska det finnas en i locket med?

Ska öppna och kolla i morgon, om det sitter något under locket.

Tack för tipset!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -95 startar inte

Hej , kolla om det finns möjlighet att skifta tändmodulen från den andra bilen, ifall det är samma, dock kan det ha ändrats mellan åren 95-99.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: S10 -95 startar inte

Så tror jag ditt system ser ut med icm modul modell äldre och fördelare. Det är referens signalen som inte går iväg till ECM, en så den kan inte sända tillbaka förtändnings signalen EST. Så R utgången ska sända en signal ut sinus 2-5 volt.
tändning.gif
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Tack så mycket!

Tyvärr verkar det se ut som på schemat på min bil, 1995 verkar ju vara en kompott av det mesta.


Har nu i två dagar försökt hitta en bränsletrycksmätare som passar, men det finns ingen i min närhet.

Jag får helt enkelt utgå från att trycket är som det ska iom ny pump och filter och rikta in mig på eldelen.

Har mätt mig fram till att jag har signal fram till tändmodulen som sitter framför tändspolen, både för gnista och bränsle. Använde mig av denna guide :

http://easyautodiagnostics.com/gm/4.3L- ... -the-icm-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jag kört fast i letandet efter ett elschema som stämmer med min bil. Jag tänkte försöka lokalisera kontakten till spridarna (spindeln) som sitter utanför insuget. Detta för att se om datorn skickar pulserna till spridarna som den ska.
Allt jag hittat beskriver spridarna och dess kablara efter man tagit bort insuget, något som jag vill undvika så länge det går.

Om någon har ett schema vore jag otroligt tacksam om jag kunde få ta del av det.

Tack på förhand

/Andreas
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Nu har jag tagit bort insuget och kollat på spridarna.

Inget bränsle kommer ur dem när jag försöker starta.

Om jag sätter en testpenna mellan kablarna till spridarna så lyser den konstant. Alltså kommer inga pulser, och därmed kommer inget bränsle.

Om felet är bränsletryck eller signalfel måste jag nu försöka ta reda på
Är det någon som har tips på detta?

Trycket verkar vara lönlöst att försöka mäta då en passande anslutning till ventilen är omöjlig att hitta.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: S10 -95 startar inte

Det kan vara fel men jag tror inte pcm känner av om det finns bränsletryck så det har nog mer med de där missade referenssignalerna som tekniknissen nämner. Pulserna är dock så korta att du ser dem nog inte med vanlig testpenna.

Eftersom felet började vid en tvätt, kolla om det hänt någonting med sladdarna till vevaxel och kamaxel-givare.
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Efter att äntligen fått tag i en bränsletrycksmätare har jag nu provat trycket.

Jag får bara ca 20 psi när jag vrider på tändningen, och det är ju alldeles för lite.
Vad jag förstått ska det ligga på minst 50 psi, så felsökningen får fortsätta därifrån. Kan tillägga att trycket inte sjunker utan verkar hålla sig, och det borde ju tyda på att systemet iaf är tätt.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: S10 -95 startar inte

Hade en Astro som klydda med dåligt tryck och den startade inte. Då var det pumpen som var dålig och regulatorn var kass. Dra ihop returen så ser du om pumpen ger mer tryck o då är det regulatorn. den går att byta. Det jävla systemet har tryck manövrerade spridare så har du dåligt tryck så öppnar dom inte. elektriska spridaren reglerar flödet. ;)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Tack för svar!

Är det bara att klämma ihop returen nånstans menar du?

Ska bli intressant att se, eftersom pumpen är ny, dock så verkar märket på pumpen vara viktigt enligt amerikanska S10forumet. Jag fick rekommendationen att endast använda AC Delco eller Delphi pump


/Andreas
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Åtminstone ett fel är nu hittat.

Det sitter fel pump på bilen.

Efter att ha mätt direkt på pumpen och fått samma resultat, började jag göra lite detektivarbete, och kom fram till att förra ägaren köpt fel pump på Hansen Racing. Det finns två att välja på, om man slår in reg.numret, beroende på vilket bränslesystem som sitter i bilen, och pumpen han köpte (den billigare av de två) är för TBI, som tydligen inte ska ha högre tryck än 15 - 20 PSI.


Nu tänkte jag beställa en ny pump, eftersom det kanske blir svårt att få byta denna, efter så lång tid (några månader) men jag vet inte vilken jag ska välja. Jag tänkte beställa från amazon.com, men det finns ju några att välja mellan.

Vill vara helt säker på att få rätt grejer nu, så är det någon som kan hjälpa mig välja rätt vore jag tacksam, dessa är de jag hittat som ska passa min bil:

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för hjälp

/Andreas
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: S10 -95 startar inte

Enklast är nog att fråga på ett jänke s10 forum. Ingen pump gav ju ett rakt svar precis
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -95 startar inte

Jag kollade på Rockauto.com och de hade specificerat om pumpen var till en motor med TBI insprutning eller direktinsprutning MFI (Multiport Fuel Injection), titta där så kanske du hittar en pump som är intressant.

Kolla även så att tidigare ägare möjligtvis inte modifierade kontakten för att passa den pumpen som ersatte den gamla, då kanske du måste köpa ett nytt kablage/kontakt också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Ny pump är nu monterad, och vips bilen startade!

Dock efter lite krångel,

Först var den lika död som innan, började då om med att kolla om jag hade gnista.

Det fanns inte.

Efter lite mätning, ryckning i kablarna och ruckande samt startgas så small den igång.

Första provturen gick den inte alls nå bra, misstände och varvräknaren hoppade upp och ner.

Hem igen, lite lirkande med kontakten till ICM, och putsning på tändspolens ''knopp''.

Startade direkt, gick jämnt och fint.

Har kört en del i helgen för att prova och inga problem. Bilen har gått bra och startat snällt kall som varm.

Ikväll bytte jag multiremmen. Körde in i garaget, slog av och på ett par gånger utan problem.

Efter bytet - DÖD igen.

Jag misstänker tändmodulen starkt, men jag är inte säker. Varvräknaren rör sig inte när jag gnuggar på starten. Tänder inte på gas, men gnista finns, har provat med gnistprovare.
Knackat på spolen utan resultat, antingen borde det vara tändmodulen/spolen eller kabelbrott.

När jag bytte remmen ''vek'' jag upp insugröret i plast, där sitter en givare med kablar ner mot insuget, dessa rörde ju sig givetvis.

Var tror ni man ska börja leta?

Mvh/Andreas
Användarens profilbild
Ang326
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 23:12

Re: S10 -95 startar inte

Återkoppling.

Felet är hittat och åtgärdat, kontakten till tändmodulen glappade i stiften.

Antagligen det som var fel från början, nu är det åtgärdat och bilen startar som den ska.

Äventyret fortsätter...

Tack för all hjälp!
Skriv svar