Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ojämn gång. Cheva TS -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 22:37

Ojämn gång. Cheva TS -98

Hej.

Vet ej om detta är ett vidare problem på det el felet jag hade på bilen innan. Men höll 120 på motorvägen och skulle köra om en bil så stampade plattan i mattan sen vet i fan vad som hände. Motorn går fruktansvärt dåligt, den knackar och verkar bara köra på fyra. Går relativt att köra så länge man håller 1500 varv. Allt över det skakar bilen som om den ska vibrera i sönder.

Kan det vara toppen eller är det fördelar dosan?

Tack på förhand.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

I första hand skulle jag undersöka tändningen, en medlem här på forumet upptäckte att tändkablarna var dåliga genom att det blixtrade om dem

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 22:37

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

Tack för tipset. Men tyvärr så har motorn tydligen rasat. låter som en traktor och ryker blått.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

Ajdå, det är inte ett bra tecken. Blårök betyder att den bränner olja och skrammel på det pekar mot ett större haveri..
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 22:37

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

Jag hade en som är lite mer motor kunnig än vad jag är och tittade på bilen. Han tyckte det lät som om det är några ventiler som antingen hängt sig eller gått itu.

Någon som vet vad ventiler och övriga delar kostar för att reparera detta. Tänkte annars om det är för dyrt så kanske man kan sälja den som reservdelsbil. Allt annat fungerar som en klocka.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

Tänkbart att det är en vipparm isf, så länge inte någon ventil lossnat och ramlat ner i motorn så är det inga dyra delar. Om du kan höra på vilken sida skramlet kommer (t.ex. med motorstetoskop) så kan du lyfta den ventilkåpan och se hur det ser ut.
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 22:37

Re: Ojämn gång. Cheva TS -98

Okej. Ska kolla upp detta. Håller tummarna.
Skriv svar