Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport oljetrycksgivare

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Mattsson91
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 09:53

Trans sport oljetrycksgivare

Hej på er. Är ny här. Det är så att jag har en trans sport -00 som oljetrycksgivaren är gången på. Nu till saken. Har en reservdelsbil som jag tänkte plocka givaren ifrån. Såg underifrån att det gick och dela på startmotorn. Sagt och gjort på reservdelsbilen, men frågan är om det spelar någon roll hur kungen sitter sen. På den ena halvan sitter det ett kugghjul i mitten sen i den andra halvan sitter tre lösa kugghjul som självklart åker med ut när man delar på startmotorn.
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Hej ! Blev inte hundra på vad du menar men om det är så att det är startmotorn som du menar så kvittar det var dreven sitter.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Jag förstod inte heller frågan riktigt, men det går att byta oljetrycksgivaren utan att ta bort startmotorn. Man kan rotera motorn lite bakåt för bättre åtkomst uppifrån och ta bort den med en hög 27 mm hylsa.
Användarens profilbild
Mattsson91
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 09:53

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Ja de var startmotorn jag menade. Menar du att jag kan tabort dom 2 motorffästena som sitter upp precis under huven och sen tilta motorn bakåt?
Användarens profilbild
Mattsson91
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 09:53

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Dom 2mm jag kunde flytta motorn gjorde ju varken till eller från
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Nu var det ett tag sedan jag bytte oljetrycksgivare, uppifrån. Det är inte nödvändigt att rotera motorn men underlättar för att komma åt, man lossar de övre fästena och enl vad jag minns kunde man rotera motorn uppåt en decimeter bakåt. Man ser inte givaren uppifrån men det går bra att känna den med handen och trä på hylsan.
Användarens profilbild
Mattsson91
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 09:53

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Okej. På den rätta bilen gick det lite mer än på reservdelsbilen i alla fall. Men självklart så var givarna inte likadana :(. Så nu måste jag köpa en ny givare istället. Då är frågan, vart köper jag det och hur vet jag att jag får rätt? Kollat ebay och det verkar finnas minst 3 olika
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Titta på Rockauto eller Hansenkatalogen istället så visar de rätt del för din årsmodell. Den kostar bara 115 kr på Hansen så inte värt att ta den från USA.
Användarens profilbild
Mattsson91
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 09:53

Re: Trans sport oljetrycksgivare

Nu har jag bytt. Satte i den andra o ska göra om kontakten istället så är problemet löst.
Skriv svar