Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Hej! Har en fråga, min camaro ryker blått när den e varm eller när den har blivit körd till normaltemp o sen stänger av den o startar den igen efter 10-60 minuter så ryker den blått kanske 5-10 sekunder. Vad kan de bero på, den ryker jätte lite när den e kall, inte alls lika mycket som när den e varm. Motorn e en 350 -75 fyrports förgasare.
Senast redigerad av Avenger den tor 30 jul 2015, 01:59, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till motorinformation i rubriken / mvh
Anledning: La till motorinformation i rubriken / mvh
Annons
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Blå rök betyder att den bränner olja, brukar kännas på lukten också. Spontant gissar jag på antingen ventiltätningar eller kolvring. Titta på tändstiften så bör du kunna se vilken cylinder som har problemet.
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Men borde inte den ryka mer när den e kall då?
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Oljan är mer lättflytande när den är varm men det är när du stänger av som det rinner in om det är ventiltätningarna så det borde ryka också vid kallstart.
Börja hur som helst med att kolla tändstiften, byte till tjockare olja kan göra problemet mindre
Börja hur som helst med att kolla tändstiften, byte till tjockare olja kan göra problemet mindre
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Okej, ska kolla tändstiften imorgon
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Har inte kollat tändstifterna än, märkte att den drar mycket bensin ca 1.9 liter milen vilket e väl för mycket då har de mest varit landsvägskörning? Hur mycket ska en camaro -75 dra om allt e som de ska?
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Ingen som vet?
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Det kan tyckas något högt men 70-tals v8'or med förgasare är inga snåla maskiner.
Re: Blå rök vid varm motor Cheva 350 -75, 4-ports förgasare
Har du kollat stiften? Om den "puffar" ut blårök när du startar bilen kall är det ventiltäning som gör att den, ryker den när den är varm är det troligen någon kolvring som brunnit fast alltså en kolvring som "skrapar" rent från olja i cylindern. Det kan ha guckats igen pga dålig ventiltätning.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk