Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Köpte på mig en Trans Sport AWD -04 med 15400mil på mätaren för någon månad sedan, toppackningen skulle tydligen vara kass.

Märkte också att tempmätaren skenade iväg rätt snabbt så ja det lät ju rimligt. Efter att ha rivit lite och fått bort övre/nedre insug så börjar jag fundera. Oljan är ju kanonfin utan några som helst tendenser till blandning med kylarvätska. Tror ni jag river den i onödan (iofs aldrig fel att byta alla packningarna)? Kanske det är nått så dumt fel som att termostaten vägrat öppna? Ska iofs provkoka den imorn och se om den öppnar som den ska

Men berika mig gärna med era kunskaper

Enda jag gjorde innan jag började riva var att kolla kika så det fanns några "vingar" på vattenpumpen samt att jag luftade den
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Nu när du kommit så långt så är det lika bra att fortsätta hela vägen. Det är när nedre insugspackningen läcker som det blir vatten i oljan, det har inte med topplockspackningen att göra.

Såg ditt pm men glömde att svara, vad det symptomet sa var att det var för lite vatten i systemet för att det skulle bli cirkulation och sedan kan man fundera på orsaken för det.

Kolla också slangarna till värmesystemet så att inte de har några skador.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Ja jag har rivit på och alt har gått hur bra som helst, framtill att jag sent ikväll skulle lossa bultarna som håller avgasröret i bakre grenröret. Den första bulten såg jag underifrån med blotta ögat att den var lite skadad och 13mm hylsan halkar på den. Så en tanke kommer här: Är det möjligt tro att om man lossar avgasröret i sin första skarv att få ut toppen med katt och avgasrör på?

Tips: Börja med dessa bakre bultar på grenröret, dessa sitter ju inte direkt superbehändigt till och man vill ju inte som jag ha rivit bort insug etc inkl främre toppen och så fastna.

Främre toppackningen såg väl inte direkt fräsch ut, men jag tror inte den läckt
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Kapade avgasröret framför katten och då gick det fint att lyfta bort bakre toppen.

Har nog inte cirkulerat bra genom bakre toppen, packning har liksom vittrat sönder och ätit igen flera av kylkanalerna. Men nu är det rent och snyggt och ny toppackning på plats både bak och på främre toppen.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Skärhylsor är annars en bra lösning när muttern/bulten blivit rund.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Toppackning, insugspackning, stift etc är nu bytt, bilen startade direkt och det gick rätt bra att få ur luften och bilen visar ingen tendens att koka.

Dock ett problem, motorlampan lyser och jag hör att bilen inte går klockrent och varvar man får den inte över 4000varv. Märker även att all belysning och fläkt far och blinkar, ja fläkten blinkar ju inte men dippar upp och ned i flåset.

Fattar inte vad som är felet, dubbelkollat allting jag vet inte hur många gånger :?
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Om motorlampan lyser så finns det ju felkod att läsa ut. Utan växel i så begränsar pcm varvtalet till max 4000 rpm. Att elen beter sig konstigt är pftast något jordfel.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Hade råkat skifta tändkablarna mellan 1 och 5 därav dåliga motorgången och motorlampan. Skapligt klantigt :D Och att den inte varvade över 4000 berodde helt riktigt på inget VXL i. Bilen går nu helt perfekt rent motormässigt

Men säg den lycka som varar. Efter att ha bytt skivor och belägg fram så har jag en vanvettigt gnissel vänster fram så fort jag kör framåt, tyst när man backar. Gnisslar/skär konstant och ljudet ökar med hastigheten, men tystnar om jag svänger åt höger. Haft lös skivan/beläggen 5 gånger och det är i min värld helt omöjligt att den kärvar. Hissar man upp bilen och ger gas är den tyst när hjulet så att säga hänger fritt. Funderar på om det kan vara drivknuten eller hjullagret, men man blir ju lite fundersam då ljudet kom direkt med nya skivorna/beläggen. Fast tyst när man svänger åt höger kan ju tyda på hjullagret även om det brukar vara ett mer mallande ljud.

Den gamla skivorna var totalt dyngslut förövrigt, den ena gick isär för egen maskin i ventileringen när jag provkörde efter toppackningsbytet, den andra krävdes 2 slag på med hammaren så delade sig skivan i ventileringen.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

Om bromsskivan går emot någonting så brukar det synas på den ganska snabbt. Eftersom du inte får fram ljudet när den är upphissad så är hjullagret misstänkt, det är det enda som påverkas av belastningen när den står på hjulen.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen toppackningen pajj? Blir fundersam...

När sambon fick lyssna sa hon att det var höger fram det lät, så jag plockade lös hjulet där och såg att en av plåtblecken i okhållaren var lite sned. Rättade till den och tyst blev den.

Va lurad man kan bli av att endast hissa ned rutan och lyssna, då lät det som det kom från förarsidan:-)

Angående hjullager har jag beställt de 2 bakre (köper på ebay), även beställt nya skivor/belägg bak. Allt som allt 1600kr inkl frakt.

Nu kör jag bilen för fullt, spinner som en katt:-) Bara man slapp lyssna på hjullagren bak så
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Skriv svar