Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Jk92
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 apr 2016, 21:24

Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hej! var ute och körde en längre sträcka igår med min silverado! Och Oljetrycket brukar normalt ligga på 2.5bar och det sjönk till ca 1.25 bar vid varm motor. Oljan är bytt för inte så längesedan och nivån och oljan ser bra ut! Vad kan felet vara eller är det normalt? Är det haveri på gång? MVH
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hej!

Antar att du menade att oljetrycket sjönk till 1,25 bar vid varm motor och inte kall motor, så jag ändrade detta i inlägget.

Vad har du för årsmodell på bilen samt vilken olja servades den med (märke och viskositet)? Sjunker trycket enbart på tomgång eller även vid körning?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jk92
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 apr 2016, 21:24

Re: Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hallå! Sjunker på tomgång. Vid varm motor ja! Det är en 02a o servades före jag köpte den så jag vet ej vilken olja den har? Sjunker lite grann vid körning med tror jag. Började dock tänka på detta igår när jag upptäckte detta. MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hej!

Ja, oljetrycket känns ju lite lågt, man hade helst önskat att det ligger runt 1,6-1,7 bar på tomgång och varm motor.

Står det något i serviceboken om vilken olja som använts? Den ska vara API-märkt ("stjärnsymbol") med viskositeten 5W-30.

Hittade en tråd på ett amerikanskt forum där oljetrycket har diskuterats: http://www.silveradosierra.com/vortec-5 ... 13536.html

Om man utgår från vad de flesta har i oljetryck så ligger din bil ganska lågt, men inte under gränsen vad jag har förstått. Hur långt ifrån "low" ligger mätaren på din bil?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jk92
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 apr 2016, 21:24

Re: Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hej! Oljetrycket ligger runt 2,75+ vid kall motor och ca 1.5 bar på tomgång vid varm motor. men motorn låter dock inte helt bra! filmade på tomgång.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Silverado 5.3l Tappar oljetryck när motorn blir varm

Hej igen!

Det var lite bättre värden då.

Rasslar det till om motorn eller är det något annat som hörs i videon? Hur långt har bilen gått? Har du ev. fått reda på vilken olja den servades med?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar