Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

strul med awd, transporter -05

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
afnaf
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 feb 2013, 07:21

strul med awd, transporter -05

märkte nu när jag var ute och rastade husvagnen att efter en stunds körande så tänds lampan för awd + abs, startar man om bilen så slocknar den så kan man köra nån minut, va kan de va för skoj?
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: strul med awd, transporter -05

kan vara en pulsgivaren (ABSgivare) i något av hjulen kolla med via OBD Men svårt att säga då det kan vara mycket annat.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: strul med awd, transporter -05

Som tekniknissen säger så börja att kolla absgivaren kolla även kransen så det inte är spricka i den. Det kan ge samma fel.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
afnaf
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 feb 2013, 07:21

Re: strul med awd, transporter -05

ska tilläggas att de bara är med husvagnen, (1700kg) inte med släpet eller annat, skumt
Användarens profilbild
palmrothJA
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 feb 2017, 18:32

Re: strul med awd, transporter -05

hittade du felet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: strul med awd, transporter -05

Har du samma fel på din bil? Läst av ev. felkoder?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: strul med awd, transporter -05

I det kommenterade fallet så var det någonting som kom när husvagnen kopplades på, inte annars. Tänkbara orsaker kan vara att systemet tyckte det blev för tungt och stängde av AWD för det, men mer sannolikt att det var någonting med bromsljuskretsen. Läsa ut felkoderna hade kanske gett en ledtråd.
Användarens profilbild
palmrothJA
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 feb 2017, 18:32

Re: strul med awd, transporter -05

någon som vet en obd som verkligen fungerar en awd? jag har samma problem fast den kommer när jag svänger till höger eller lägger in backen. vet någon som var man kan hitta en verkstadshandbok som är till en AWD 2004a? har en obd,, som inte vill läsa min. en fråga till.... var sitter reläet till dimljusen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: strul med awd, transporter -05

Hej!

Du behöver ett avancerat OBD-instrument som minst klarar bilens fyra system (motor, växellåda/drivlina, ABS, Airbag) för att kunna läsa av ev. felkod.

Vad har du för OBD-verktyg idag?

Det bästa verktyget är GM's egna Tech II, men det bör fungera med pro-modeller från Autel, iCarsoft, Foxwell, Launch, etc., exempelvis Autel Mot Pro, Autel MD802, iCarsoft CR Plus m.m.

Tycker själv att Autel MD802 funkar jättebra som ett allround-verktyg, har alltid funkat på de bilar jag testat, allt från amerikanska till europeiska osv. Tips! Hittar du verktyget på ebay så bör du bekräfta serienumret när du får hem det, kontakta i så fall Autels huvudkontor i Kina! Är det en kopia så ska du direkt häva köpet via ebay!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar