Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Blazer s10 4.3 -1995 går illa

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Dalun
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 23 apr 2017, 12:16

Blazer s10 4.3 -1995 går illa

Hej ny här och behöver lite tips angående nyinköpt cheva blazer s10 , vortec V6 4,3. -95

Nu har jag inte felsöka något alls, och vet inte när den var servad sist. Så förstår att detta blir enbart gissningar. Men
Tänkte om någon kanske hade en idé direkt.
Problemet, bilen svårstartad när den är kall, lättare när den är varm. Startar om man ger lite gas när den är varm, och vill inte riktigt ha någon tomgång. Man lär ge lite gas. När den är kall så är de nästan som soppatorsk liknande symptom. Dvs om man pumpar gasen lite så får man varv men vill inte går riktigt med gas.

Den kan ha tomgång i stundvis, men går oroligt, kan vandra något i varvtal, men misständer inte. Inte vad jag märkt.
När bilen är varm så går den bra så länge man kör, förutom om man släpper gasen. Inga problem att ge fullt.

Någon som förstår min förklaring :D ?

Jag misstänker soppapump, relä dito alt nån givare. Tändelar spelar självklart in men borde gå sämre överlag då tycker jag.
Nu såg jag att motorlampan lyste efter en stunds körning, och då får man väl blinka fram koderna på -95?
Det enda jag vet att ägaren innan gjort och därav tror jag det är nå sopparelaterat, de är att bytt soppafiltret nyligen.
Senast redigerad av Avenger den sön 23 apr 2017, 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Dalun
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 23 apr 2017, 12:16

Re: Blazer s10 4.3 -1995 går illa

Dalun skrev:Hej ny här och behöver lite tips angående nyinköpt cheva blazer s10 , vortec V6 4,3. -95

Nu har jag inte felsöka något alls, och vet inte när den var servad sist. Så förstår att detta blir enbart gissningar. Men
Tänkte om någon kanske hade en idé direkt.
Problemet, bilen svårstartad när den är kall, lättare när den är varm. Startar om man ger lite gas när den är varm, och vill inte riktigt ha någon tomgång. Man lär ge lite gas. När den är kall så är de nästan som soppatorsk liknande symptom. Dvs om man pumpar gasen lite så får man varv men vill inte går riktigt med gas.

Den kan ha tomgång i stundvis, men går oroligt, kan vandra något i varvtal, men misständer inte. Inte vad jag märkt.
När bilen är varm så går den bra så länge man kör, förutom om man släpper gasen. Inga problem att ge fullt.

Någon som förstår min förklaring :D ?

Jag misstänker soppapump, relä dito alt nån givare. Tändelar spelar självklart in men borde gå sämre överlag då tycker jag.
Nu såg jag att motorlampan lyste efter en stunds körning, och då får man väl blinka fram koderna på -95? Edit: läst på har tydligen gråzonen mellan OBD 1 och OBD2 dvs 1,5. Lär köra kabel och PC.
Det enda jag vet att ägaren innan gjort och därav tror jag det är nå sopparelaterat, de är att bytt soppafiltret nyligen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blazer s10 4.3 -1995 går illa

Tjena!

Beroende på tillverkningsmånad så kanske det funkar att läsa av koderna genom diagnostikuttaget, prova gärna följande och återkom med resultatet:

https://www.obd-codes.com/faq/read-gm-2 ... s-free.php

https://www.obd-codes.com/trouble_codes ... -codes.php

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dalun
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 23 apr 2017, 12:16

Re: Blazer s10 4.3 -1995 går illa

Fel funnet, egr ventilen som fastnat! Jag som svamla soppaproblem :D
Bilen går nu bra efter rengöring. Vanligt fel tydligen också.
Skriv svar