Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Reg Besiktning som flyttsak

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Chevy 1500
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 jun 2017, 11:37

Reg Besiktning som flyttsak

Hej jag heter Christer och har flyttat till Sverige efter mer än 23 år i USA. Tog med mig en 2011 Chevy Silverado 1500 LTZ och har fått den godkänd genom transportstyrelsen som flyttsak.

Har pratat med en besiktningsman som kommer att göra min reg besikting. Eftersom den är godkänd som flyttsak så behöver jag göra följande:

Stansa in VIN numret i Chassie. Har inte kollat men vet inte om det är gjort på dem nyare fordonen eller inte?
Byta ut gula parkerings lampa fram till ett vitt. Är lampan en 3157? Har hittat en LED lampa som har vit/gul lens på cartown.se. Undrar om det är rätt lampa?
Det var allt som han sa jag behövde göra.
Nått missat?

Tack på förhand

MVH
Christer
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Ang. lampan så är det noga bara att byta så faller den under besiktningsmans bedömning. När det gäller "vita" LED så är de inte alltid så vita utan drar mot blått och det hakar sig både på besiktningen och av polisen. Köp o prova vilken färg de har. Om... bilen har glödtrådsövervakning kan det reagera om glödljus ersätts med LED som finns även med inbyggt motstånd så det blir OK.

Tog själv in en bil för nu ganska länge sedan vilket var mycket petigt. Nya spegelglas, nya bromsbelägg, byta säkerhetsbälten, byte till rätt färg på blinkers bak (får ju inte var rött här). Fram har du väl redan orange?
Men det kanske har ändrat sig.
Användarens profilbild
Chevy 1500
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 jun 2017, 11:37

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Ska kolla det Anders. Tackar.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Reg Besiktning som flyttsak

På tal om blinkers, i mina papper står det: Blinkers ej typgodkända. Vad innebär detta? Uppenbarligen har ju bilen gått igenom när den kom hit och varjeår sedan dess.


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Hej Christer & Welcome back to Sweden :D

Anders Ason: Ang. blinkersen vad gäller flyttgods så behöver man inte konvertera till orange färg bak samt lägga till sidoblinkers om detta inte finns på bilen, vilket man annars behöver göra om bilen importeras för eget bruk. Finns även ytterligare dispenser..

Chevy 1500: Ja precis, positionsljusen fram är av typen 3157A, dock fungerar de även som blinkers. Vet inte riktigt om det är samma glödlampa både uppe och nere i respektive strålkastare, annars tror jag att någon utav dem är av typen 3047K.

Denna lampan (kanske den du menade) bör passa: https://cartown.se/index.php?route=prod ... earch=3157 (är på ungefär samma watt som glödlampan tror jag, så den kommer inte varna). Lampan från Cartown är av Switchback-modell vilket betyder att den lyser i vitt sken vid konstant ström och orange färg när blinkersfunktionen är igång.

VIN-numret är nog inte stansat så det behöver du fixa.

d4l: Vad har du för blinkers bak? Om det är röd färg så kanske besiktningsteknikern var "schysst" och fixade dispens. Om det är orange färg / eftermonterat så kanske det blev dispens i och med att färgen stämmer men de var inte typgodkända.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Chevy 1500
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 jun 2017, 11:37

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Tusen Tack Avenger! Då vet jag vad som behövs.

MVH

Christer
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Kontrollera gärna så att både övre- och undra lampa har samma sockel, 3157A =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Just det Avenger, min bil var ju inte flyttgods. Minns nu att det var stora skillnader. Minns även att tiden förlängdes från 2 till 4 år om jag nu nte har fel.
Användarens profilbild
Chevy 1500
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 jun 2017, 11:37

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Har just fått min tid för besiktning. Det var tydligen något om drag kulan. USA's drag är 50,8 mm och det svenska ska vara 50mm. Går väl att byta ut receivern till MM storlek.
Rapporterar efter min besiktning.
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Reg Besiktning som flyttsak

många som tar hit båtar tror att kulhandsken är samma som våra och tappar skiten på vägen, själv "hittat" båt i diket
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Stefan N skrev:många som tar hit båtar tror att kulhandsken är samma som våra och tappar skiten på vägen, själv "hittat" båt i diket
Ja detta krångel! Polare tog nyligen hem en kärra, med 60 handske, blev jättenöjd! Bra stöldskydd!


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Reg Besiktning som flyttsak

Hej!

De tre vanligaste storlekarna på dragkulor i USA är 1-7/8" (47,6 mm), 2" (50,8 mm) samt 2-5/16" (58,7 mm).

Den vanligaste storleken i Sverige är 50 mm men det finns även 60 mm.

Kan inte tänka mig att någon kärra skulle ha lossnat pga. 1-2 mm differens? Dock kan jag ha fel, är inte så insatt i det, men 50 mm eller 2 tum (50,8 mm) bör ju inte spela någon roll.. Måste vara om bilen har en dragkula på 50 mm och man kopplar på en 60 mm / 58,7 mm handske?

Någon annan får gärna flika in och svara som har mer erfarenhet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar