Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Som framgått i lite andra inlägg så köpte jag en Cheva Trans Sport 02'a för några veckor sedan. Den dök upp på auktion på Fordonskammaren och eftersom de ligger nära mig i Solna (fast nu flyttar de ut till Arlanda) och den stod ganska så lågt i buden så åkte jag förbi och tittade på den. Den var klassad som repobjekt men inte några väsentliga fel och kändes bra vid provkörning. 18 tusen mil, toppackningar bytta vid 12 tusen. Den hade gått lite för långt sedan senaste service men inte alarmerande, dåliga däck, ärjad motorhuv, lite rost på falsen på bakluckan, spruckna strålkastare, lite smutsig inredning och ej fungerande AC. Jag var lite tveksam först att köpa en TS då jag brände mig rejält på min förra, men priset vid budgivningen blev ganska så hyfsat och jag fick med en bunt gamla kvitton så jag kan se att mycket är bytt så det var nog ganska så ok ändå och det är väldigt trevliga bilar att åka i.

Fyndskicket:
Bild
Bild

Motorolja och filter är nu bytta, jag upptäckte att om man har bakre AC så är kompressorn så stor att det inte gick att få på den oljefilteravdragare jag har som har en kedja utan man måste ha den typ som har ett band som greppar runt filtret och som är mycket tunnare. Vidare så har jag märkt att backsensorerna fungerar inte och så hade jag den inne på verkstad som provtryckte AC-systemet och konstaterade att kondensatorn läcker vilket skulle kosta 10 kkr om de skulle byta den så jag kommer att göra det själv vid tillfälle men som sommaren har varit hittills så känns det inte som att det är någon större brådska.

Dock vill man ha fungerande AC pga att det gör att kylfläktarna startar mycket tidigare, annars startar de inte förrän vid 110 grader så om jag hamnar i bilkö så brukar jag dra igång kupévärmen för fullt så ger det ungefär samma effekt. Jag ska titta på om jag kan dra en kabel för att tvångsköra kylfläktarna, det ser ut att vara möjligt enl elschemat men jag måste mäta lite för att se hur utgångarna från PCM ser ut. Det har märkts lukt av kylvätska några gånger så den är inte helt tät i kylsystemet men det har inte sjunkit något nämnvärt i expansionskärlet så det är nog ingen större fara. Jag misstänker någon av slangarna till värmepaketet, tror inte det är insugspackningen den här gången (oljan var helt svart när jag bytte så den läcker iaf ingenting in i motorn). Jag ska göra mig ett verktyg för att trycktesta kylsystemet vid tillfälle, det är ganska så enkelt.

Vidare ska jag gå igenom resten av servicepunkterna för stor service för det ska göras ungefär nu, och byta olja i växellådan. Kupéfiltret var helt svart så nytt är beställt från ebay. Dragkrok har jag en som skulle ha monterats på den förra så den ska dit på den här så det blir lite småpyssel som jag tänkte lägga upp i den här tråden vartefter.

Det har redan blivit över 150 mil körda bland annat på två svängar ner till släkten i Östergötland och en del stadskörning utöver det och färddatorn visar genomsnittlig förbrukning på 0,88 liter / mil så det är ju riktigt bra för en så pass stor bil med V6'a och automat.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Låter som ett bra köp! :) Särskilt med tanke på den erfarenhet du har av Trans Sport samt att du har 2 st ståendes som reservdelsbilar redan? :P (men den ena skulle du fixa?)..

Fin färg på bilen! =)

Kanske ska lägga denna som en projekttråd i projektdelen? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Ja, det är väl en smaksak om det är en projekttråd eller ej men inte långt ifrån. Jag tycker det känns mer naturligt att titta i det märkesspecifika mötet när man letar efter information men det går väl vilket som av dem.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

:)

Vi behåller den i märkesspecifika kategorin =) Det lär säkert dyka upp tips/bra att veta och lite reparationer som andra TS-ägare kan ta del av =)

Jobbigt med el-fläkten att du måste dra på extra värme i kupén :( Lite OT men jag hade nyligen samma problem i pendlarbilen (Audi) men den har viskokoppling och där var kopplingen slut, kunde stanna fläkten för hand på tomgång, hittade en OE koppling för 330:- med frakt på Polska ebay :D Här i Sverige kostade dom 1 700:- (exakt samma del) :o Det kunde bli ganska varmt i kupén när man fick dra på full värme, särskilt när det var uppemot 30 grader utomhus :P

Hur gör du med dragkroken, blir det omregistrering isf?

Bra förbrukning, jag lyckades faktiskt snitta 0,85 på vägen hem från Göteborg med vår Town & Country -99/00, sitter en 3.8 V6 i den. Men då ska jag erkänna att jag körde max 90 km/h hela vägen eftersom jag tog följe med en, vars skåpbil inte riktigt hade bästa kupéljudet över 90 :lol:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Avenger skrev:Jobbigt med el-fläkten att du måste dra på extra värme i kupén :( Lite OT men jag hade nyligen samma problem i pendlarbilen (Audi) men den har viskokoppling och där var kopplingen slut, kunde stanna fläkten för hand på tomgång, hittade en OE koppling för 330:- med frakt på Polska ebay :D Här i Sverige kostade dom 1 700:- (exakt samma del) :o Det kunde bli ganska varmt i kupén när man fick dra på full värme, särskilt när det var uppemot 30 grader utomhus :P
Det är lite överdrivet egentligen, systemet är ju byggt för ett visst temperaturspann så att den inte behöver börja kyla ner förrän 110 grader men jag låter den inte gå över 100 genom att köra värmefläktarna. Jag ska fixa en kabel så att jag kan köra kylfläktarna som temporär lösning tills det blir av att fixa AC'n
Avenger skrev:Hur gör du med dragkroken, blir det omregistrering isf?
Inom en månad från att man monterat dragkroken ska man registreringsbesiktiga. Dock så kan man numera göra en förenklad registreringsbesiktning när man gjort en mindre ändring som att ha monterat dragkrok. I praktiken så gör jag nog det i samband med nästa ordinarie besiktning nästa år.

Lite surt att man bara får dra 1700 kg, men de är ju inte så kraftiga i transmissionen. Jag funderar på att senare skaffa en Grand Cherokee att dra med då det finns sådana registrerade för 3,5 ton släpvagnsvikt och de är inte speciellt dyra.
Avenger skrev:Bra förbrukning, jag lyckades faktiskt snitta 0,85 på vägen hem från Göteborg med vår Town & Country -99/00, sitter en 3.8 V6 i den. Men då ska jag erkänna att jag körde max 90 km/h hela vägen eftersom jag tog följe med en, vars skåpbil inte riktigt hade bästa kupéljudet över 90 :lol:
Den förbrukningen var med mestadels motorväg i ca 120 km/h men det som drog upp snittet var en del stadskörning och småvägar ute på landet.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag har inga fjärrkontroller till mitt centrallås, det går att få tag på via ebay för någonstans 500 - 600 kr med frakten för två styck (kommer inte ihåg exakt). Jag funderar på om det skulle vara vettigt att istället montera i ett enklare larm, typ vikinglarm, eller om det inte är värt besväret. Jag har kollat elschemat och det verkar gå bra att koppla ihop så att det inbyggda centrallåset styrs av larmet.

Vikinglarm är egentligen ett kina-larm som heter Spy, jag tror att det här är tillverkarens site:
http://www.caralarm-systems.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

När man googlar på det så hittar man inte några direkt negativa kommentarer om larmet i sig, däremot lite blandat om Vikinglarm som företag. Det är inte testat och godkänt av försäkringsbolagen, däremot så är det inte ett krav (enl Länsförsäkringar) att det är installerat av företag utan bara att det ska vara "fackmannamässigt utfört" och jag har sett riktigt dåliga installationer som är gjorda av företag...

Poängen med att ha larm är mest att buset ska vara bekväma och ge sig på någon annan bil än min, jag har väl haft 2-3 inbrott och en stulen bil totalt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag hade definitivt försökt att få igång originallarmet om det finns något, eller du kanske menar att den endast har centrallås? :P

Förstår din tanke med larmet när du råkat ut för sådana tråkigheter :( Jag låter alltid Dodgen stå i garaget, både dagtid och under nätterna MED larmet på :lol: På arbetet har jag en reservdelsbil ståendes, den har tjuvarna slangat bensin ur :lol: (dom klippte sönder stängslet till området).

I garaget har jag även SMS-larm med 125 decibel siren =) Ska nog skaffa det till arbetet också..

P.S, menar du en sådan här dosa:

http://www.ebay.com/itm/01-02-03-04-05- ... 4d&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Den har inte larm, det vet jag för i så fall hade det funnits två lysdioder i mitten på instrumentpanelen vid vindrutan. Det är inte heller säkert att den har fjärrkontroll till centrallåset för det är en option.

Tyvärr har jag inget garage och bor mitt i ghettot som brukar kallas Fjollträsk, egentligen rent skräp för det är mycket bättre att bo på landet där det finns gott om plats och hus/lägenheter inte är löjligt dyra...

Hur som helst, någon form av larm ska jag nog installera. Ett alternativ kanske vore att skaffa ett beg Cargard och en ny kabelsats, så att det är godkänt av försäkringsbolaget. Dock tycker jag de är alldeles för dyra på sina sensorer och moduler. Om man tittar på kopplingsschemat så ser det ut att vara någon form av serieport men frågan är om det är RS-232 eller USB och om man skulle kunna koppla på en standardmodul där istället för sådant går ju att få tag på för några hundralappar idag.

Egentligen är ju inte ett larm någon komplicerad sak, trevligast vore om man kunde hitta någonting som är helt modulärt och kan använda standardmoduler för GSM och GPS för sådana går ju att få tag på för några hundralappar idag. Man kanske skulle bygga ett, hmm...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Aha, då förstår jag att du vill ha ett larm :) Tänkte du intallera larmet till dörrarna eller 1 st sensor? :P

Lite OT: När jag köpte min Dodge Avenger så hade tidigare ägare installerat ett riktigt värdelöst larm med centrallås, förutom ett dåligt larm så var installationen heller inte så jättebra. Jag kunde inte förstå varför dom gjort detta arbetet, när det fanns ett originallarm och det enda som saknades var fjärrkontrollerna??!! :shock: Tog mig två dagar att slita ur larmet och återställa bilens el-system till original, därefter programmerade jag en originaldosa och vips så fungerade allt till 100% :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tegis
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 18 mar 2012, 21:35

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

"Det har redan blivit över 150 mil körda bland annat på två svängar ner till släkten i Östergötland och en del stadskörning utöver det och färddatorn visar genomsnittlig förbrukning på 0,88 liter / mil så det är ju riktigt bra för en så pass stor bil med V6'a och automat."

Det e helt ok, då jag har en defekt främre lamdasond så ligger min ts på 0,9 landsväg o 1,5 inne i stan så det e ju bra med 0,88 i snitt.
Tycker absolut inte att ts e så värdelösa som folk säger, visst dom kostar att tanka samt så e skatten dyr men man åker ju kanon i dom.
var priset bara bra så e det alltid ett bra köp, lycka till.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Idag blev ett bakslag, efter att ha varit och badat stannade vi till hos min moster i Kisa. Då såg jag att det droppade kylarvätska under bilen. Vid närmare undersökning visar det sig skvätta från remhjulet till vattenpumpen så förhoppningsvis är det vattenpumpen som är trasig. Eftersom vi behövde köra 4 mil till mina föräldrar där vi bor denna vecka så fick vi låna mosters bil. Imorgon ska jag kolla med American Racing i Linköping om de har någon pump hemma så jag hoppas att det går att lösa snabbt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Nej usch vad tråkigt :( Speciellt när sådant sker på ens semester, det är ju det värsta!

Tur att ni inte var utomlands iaf, då kan det bli en tråkig historia =( Hände oss en gång, fast en helt annan del på bilen, hela högra drivaxeln gick av i Belgien :roll: Blev "strandade" i 4 dagar i en okänd liten ort.

Hoppas det löser sig med med problemet och att det var vattenpumpen, det fixar dom snabbt på verkstaden isf?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Det var inte så illa ändå, det hade varit värre om man stått på något främmande ställe långt bort. Vi hade pratat om att åka till Västervik den dagen men istället blev det bad i Åsunden och besöka moster.

Idag har jag skaffat ny pump och bytt den, det var ganska enkelt. Svåraste momentet var att få loss bultarna till remskivan, men jag kilade fast en 19 mm blocknyckel mellan två bultar och axeln så gick det att hålla emot. Resten var inga problem alls. Det tog ungefär 20 min allt som allt.

Det finns annars en verkstad i Kisa som ska vara duktiga på de här bilarna, enl vad jag hört höll en av dem i utbildningar åt GM för tekniker på de här bilarna men jag har själv inte träffat dem.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

uploadfromtaptalk1343249780820.jpg
Gamla pumpen, det har runnit från ett "weep hole" så tätningen runt axeln har läckt.
uploadfromtaptalk1343249692493.jpg
Nya pumpen på plats.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Fast tvärt om, det blev visst fel ordning på bilderna..

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Skriv svar