Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Mycket det blir för dig

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Joo, fast det här är ju enkla saker

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Så länge det inte sitter:-).
Du har bytat några nav nu.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jag skaffade en glidhammare efter första navet, finns på bild här i tråden :D
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Ja den såg jag. Är något jag också behöver. Märkte det vid första navet att det behövs

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Igår bytte jag det sista navet, vänster bak. Dumt nog hade jag inte brytt mig om att koppla upp med Tech-II för att kolla om det verkligen var det navet som gav problem, för övriga tre var ju nya och det här såg inte så snyggt ut.. Dock så tändes ändå ABS-lampan, och Tech-II berättade att det var vänster fram som ger dåliga värden.

Jag blev inte helt förvånad, när jag köpte lagren fram så beställde jag från två olika ställen för att se vilken transport som skulle gå snabbast (Ebay global shipping eller USPS). Den som använde Ebay global shipping kom fram först så den blev monterad på vänster fram, när sedan den andra dök upp några dagar senare så reagerade jag på att den såg något annorlunda ut jämfört med den andra trots att det skulle vara samma tillverkare (Timken, som åtminstone förr ansågs som kvalitetslager) och artikelnummer.

Lite googlande visade att fler har haft liknande erfarenheter, dels verkar Timken själva köpa upp från olika källor och dels så finns misstankar om att vissa lägger billiga lager i Timken-lådor. Jag ska givetvis bråka med ebay-säljaren för att åtminstone få en refund men eftersom det är sommar och semestertider behöver jag få tag på lager snabbt så det blir väl att åka till Hansen..

I övrigt har den fått nya skivor och klossar fram häromveckan.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Intressant med lagrena, har också känt lite misstanke om att en del lägger in andra märken i kartongerna med olika delar. Men konstigt att det inte fungerade ett litet tag, riktig otur.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Nu har jag köpt ett nytt nav för 1500:- på Hansen, och fick straxt ABS-lampa igen :evil:. Dock hann jag att åka förbi besikningen och få tvåan på handbromsen släkt innan den började muppa sig igen.

Då är det knappast navet som är fel, och det såg inte heller ut att vara något uppenbart fel på det jag tog loss. Givetvis väldigt försiktigt så att det ska gå att använda igen. Kabel eller kontrollenhet alltså, får börja med att byta kabel.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

När jag monterade det nya navet så glömde jag en tunn plåtbit som ska ligga mellan navet och spindeln, såg den inte förrän jag skruvat ihop allt. Trodde inte det skulle spela någon roll, men skivan gick precis emot oket på insidan så det var bara att skruva isär allt igen igår kväll. 30 minuter allt som allt för att helt ta loss navet och sätta ihop allt igen, börjar få rutin...

Jag har mindre problem på ABS'en än innan bytet och när jag kopplar in Tech-II så säger den att nu ser den för stor variation på höger fram som ska vara samma fabrikat och typ som det vänstra jag just tagit bort, även om jag köpte det från annan källa. :evil:
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 18:24

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04 vattenpump

Kan bara intyga.
Byta vattenpump var enkelt och smidigt.

Min har skramlat lite och nu skall jag ut på lite längre resa och bytte den för säkerhets skull.
Vad skall man ha för glykol på TS?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jag har fått ett rytmiskt pulserande missljud och viss vibration som är hastighetsberoende och blir märkbar vid ca 40 km/h. Jag tycker det kommer bakifrån men svårt att lokalisera, inget ljud som studsar i t.ex. en tunnel. Hjulnav, skivor och klossar är bytta runt om i somras så det borde inte vara något av det. Spontant tänker jag drivknut men det brukar variera med belastning och det gör inte det här, bussningar brukar inte bli så rytmiskt och även där komma främst när belastningen ändras t.ex. när man svänger.

Dags att byta till vinterdäck nu så då får jag titta extra noga om det går att se någonting eller känna något spel i drivaxlar..
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Kan det vara däcken som gör vibrationen?
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Det är möjligt, men vad jag vet har jag inte varit på någon trottoarkant eller så

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 18:24

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Kan vara att slitbanan lossnat från corden i däcket och bubblar utåt.
Brukar ge konstiga vibrationer.
Byt däck och kolla om det försvinner.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jo, vinterdäck ska ju på nu men däcken är nya från i juli så vore synd om något av dem vore tradigt men isf är det nog tillverkningsfel

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skriv svar