Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Har genom tiderna haft däck som börjat vibrera några veckor efter köp
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Det har inte lossnat några vikter från fälgarna möjligtvis?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jo, det är ju också sådant som kan hända. Vibrationerna är svaga, mer ett dunkande som om någon vikt lossnat och kilat fast sig på något dumt ställe

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Aa det krävs inte mycket för att man ska känna av det, värst på vintern om det fryser fast is på fälgarna.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jag var hos däckgubben idag för att lägga på nya vinterdäck och då bjöd han också på skifte och hjälpte mig att leta efter orsaken till oljudet. Det visade sig vara vänster hjulnav som var superglappt! Det är nytt från Hansen i somras :-O !!! Det var så illa att jag var osäker på om jag skulle våga köra hem men gjorde det långsamt och tog mig ända hem men nu blir det inte en meter till förrän det är bytt.. Jag har ju Timken-navet jag bytte ut mot detta för att det gav abs-fel, det var också nytt men köpt på ebay och jag kom ingenstans med den säljaren utan han fick dåligt betyg istället..

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Mysko det här.. Jag skulle byta nav idag till det förra som jag tog bort pga abs-problem. Eftersom jag fortsatt att få abs-fel sedan dess så ville jag få fram problemet nu så att jag kunde läsa av med Tech-II men trots att jag körde runt i nästan två timmar viöle det inte komma fram..

Jag gav till sist upp och skulle byta navet. Då märker jag att centrumbulten för drivaxeln inte sitter så hårt som den borde, men den är inte helt lös. Jag drar åt den och sedan går det inte längre att känna något glapp och när jag provkör så hörs inte längre något missljud. Jag passar på att åka norra länken för första gången för att höra om något ljud studsar tillbaka i tunneln men ingenting ovanligt kan höras.

Då är frågan varför? Jag tittar på det andra navet och ser ingenting som skulle påverkas av att centrumbulten skulle vara lös för det är inte den som håller navet

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Nu fick jag fram abs-felet, höger fram enl Tech-II så det blir att byta det navet

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Tråkigt med problemet med nav och lager.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Ja, väldigt irriterande speciellt som det är nya nav bytta i somras... Jag har kommit fram till att jag byter vänsternavet också, även om jag nu kört ~10 mil sedan jag drog åt bulten utan att mära så kände jag ett markant glapp innan och jag vill inte ha problem under julen...
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Trist som tusan när det är nytt.
Jo har man känna av glappet är det lika gott att byta om man kan och har sakerna.

Under julen vill man inte stå still
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Fick felkod på värmeslingan till första lambdasensorn och därmed inte godkänd besiktning. Att komma åt den visade sig vara svårt, underifrån är det helt omöjligt på en AWD men ska gå på en FWD. Lösningen fick bli att plocka bort tändspolarna så att den gick att komma åt uppifrån, som tur var så satt den inte så fruktansvärt hårt som de brukar göra.
2015-03-11 10.48.16_.jpg
I skrivande stund har jag monterat den nya sensorn men ännu inte monterat tillbaka tändspolarna, får hoppas att det inte blivit något knas med tändkablarna. De är visserligen dags att byta men har inga nya hemma.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Vad skönt att den gick lossa, vissa kräver rikligt med uppvärmning och smörjning om inte hela avgassystemets metall ska vridas istället =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Monterade ihop allt och besiktigade i morse, så nu är den biten klar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Alltid roligt att man är färdig med besiktningen =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Skönt att klara den varje gång
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar