Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jäkla, det var snabbt fixat! :)

Smidiga bilar att byta vattenpump på eller? :D

Skönt att det ordnade sig så fort.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Det är väl i stort sett den enda sak som sitter bra till på de här... :grin:

Man behöver lossa multiremmen, men det är en väldigt enkel operation. På spännaren finns ett fyrkantigt hål som en 3/8" nyckel passar i, jag använde en spärrnyckel, så får man en hävarm så att det är lätt att föra undan spännaren och lossa remmen.

Igår roade jag mig med att skruva dit en dragkrok. Det var inga större problem, man fick plocka bort kofångaren som sitter med klipps och de går ju nästan aldrig att få bort hela så det är bra att ha en uppsättning nya. Man plockar också bort bogseringsögglan och på den sitter fästet för avgasröret. Eftersom jag köpt min krok begagnad så var inte sådana smådelar med men det löste jag genom att helt enkelt kapa bort den biten från bogserögglan och skruva dit i sitt gamla hål vilket fungerade bra då dragkrokens balk skruvades på andra sidan. Två nya hål behövde borras men det gick bra att komma åt.

Sedan upptäckte jag att i facket där domkraft och dylikt ligger så fanns också en plastpåse med orginal kabelhärva för att koppla in släpvagnskontakten. Under bilen finns det en kontakt som den ska kopplas i så det blev väldigt smidigt.
uploadfromtaptalk1343509907577.jpg
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag bytte kupéluftfulter häromdagen, här är de gamla filtren tillsammans med ett av de nya som jämförelse:
uploadfromtaptalk1345981198109.jpg
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Sedan så har jag pimpat den lite med nya ventilhattar för hela $5 med frakten:
uploadfromtaptalk1345981304756.jpg
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Gött med lite service på bilen :P

Missade att du monterat ett drag, det var smidigt med kablaget :P

Vad tar du med dig vid reg.bes. av draget? Har du något intyg som ingick?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Det ska räcka med monteringsanvisningarna för draget.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

För några dagar sedan slutade mina vindrutetorkare att fungera, de stannade nästan rakt upp och sedan ville de inte röra sig därifrån. Ikväll tog jag mig tid att leta efter felet. Det visade sig att motorn snurrade, men den drog inte med sig länkaget. Anledningen är att en pinne som är markerad med en röd pil nedan hade trycks ned så att den inte längre greppade i sitt spår på drivhjulet.
Röd pil pekar på styrpinnen som trycks ner.
Röd pil pekar på styrpinnen som trycks ner.
Här har jag tryckt upp pinnen med en skruvmejsel underifrån:
913_.jpg
På den här bilden syns det hur drivhjulet greppar pinnen:
914_.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Skönt att du löste problemet :P Alltid fint med bilder =)

Går det att motverka så att det inte händer igen eller vad var orsaken till att pinnen gled isär tros?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Pinnen ligger egentligen bara löst och hålls på plats med en fjäder, vad som gör att den kryper ner vet jag inte. Antagligen blir det slitet med tiden, delen finns på Hansen så det är alltså inte så ovanligt att den behöver bytas. Jag får se hur länge det håller nu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Aha :P

Ja, finns hela torkarlänkaget på Hansens hemsida så har dom nog räknat ut att det är en slitdel, eller iaf fått infom om det från USA (den produkten säljer mycket osv..).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag har varit i sydamerika några veckor och kom tillbaka i tisdags kväll eftersom jag behövde jobba lite åt min kund Comhem, lagom till det stora snöfallet som lamslog träsket. Bah, folk kan inte köra bil här, jag körde från Solna till Kungsholmen på förmiddagen, sedan vidare till Nacka strand på em och hem till Solna igen på kvällen och det var inte ett dugg svårkört utan chevan gick hur stadigt som helst men folk står bara och tokgasar med dåliga däck och då är det självklart att de inte kommer någonstans.

Dock så fick jag lite andra problem, det började med att vindrutetorkarna inte fungerade alls när jag grävt fram bilen ur snödrivan. Efter lite mekande så fick jag igång dem på högsta hastighet, intervall och låg hastighet fungerade inte alls. Sedan när jag körde så fastnade högra torkaren så då fungerade bara vänster. Så har jag kört en vecka men jag var nere hos föräldrarna i Åtvidaberg i helgen så då passade jag på att plocka motor och drivplattan till torkarna från reservelsbilen men det var så kallt då att det blev inte mer mekande:
Reservdelsbilen
Reservdelsbilen
I kväll slutade även den vänstra torkaren att fungera, den där pinnen som tidigare nämnts hade trillat bort. Eftersom jag ska jobba natt med att uppgradera ett system åt Comhem (det som gör att man kan spola tillbaka i tv-program genom att trycka på grön knapp på fjärrkontrollen, om det är någon Comhem-kund som läser det här) så behöver jag ju ha bilen så det var inte mycket annat att göra än att fixa problemet.

Torkarmotorn sitter kanska bra till i högra delen av motorrummet. Jag började med att koppla in den jag plockat från reservdelsbilen för att kolla att den fungerade på alla hastigheter, så att inte felet låg någon annanstans, men det fungerade bra. Sedan var det bara att skruva loss den gamla torkarmotorn och skruva dit den nya vilket gick ganska så snabbt.

Felet med den högra torkaren var att armen snurrade på axeln vilket kunde åtgärdas genom att dra åt muttern.
Gamla torkarmotorn och drivplattan
Gamla torkarmotorn och drivplattan
Gamla drivplattan underifrån
Gamla drivplattan underifrån
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Min Chevrolet Trans Sport 02

Fy skam så kallt. Det var duktigt att klara av det. Mina fingrar hade trillat av

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag blev intresserad av ditt jobb nu ju (Comhem), gillar teknik! :) Det får du berätta mera om! =) ..lite Off Topic, ursäkta :oops:

Jag kunde knappt skruva på strålkastarna när det var -6-8 grader igår, jäkla tufft å skruva på torkarmotorn, handskar går ju knappt heller att ha på sig när man mekar =(

P.S, vart i Sydamerika åkte du? :) Det var låååångt hemifrån!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Jag har varit lite dålig på att uppdatera i min egen tråd men här kommer lite
Avenger skrev:P.S, vart i Sydamerika åkte du? :) Det var låååångt hemifrån!
Vi var i Bolivia över jul och nyår, hon-som-bestämmer kommer därifrån så vi var hos hennes familj. Två månader totalt, men jag var hemma en sväng pga av jobb i två veckor i december. Ca 30 timmar enkel resa, men jag brukar tycka att det är avkopplande med långa flygningar eftersom då kan man inte göra någonting annat än att ta det lugnt. Finns mycket att skriva om bilar i Bolivia, men då skulle det bli väldigt off-topic. En liten annektot dock: Eftersom jag kom fram mitt i natten på återresan så hade min svägerska beställt en taxi från bolaget vi brukar använda. Hur som helst, de vanligaste taxibilarna är gamla japanska bilar där Toyota Corolla är absolut vanligast. Det stod en sådan där på flygplatsen och väntade på mig, men när vi skulle åka iväg så gick det inte att vrida om nyckeln i tändninslåset. Chauffören, som var en ung kille, blev väldigt nervös för det var inte hans bil utan han hade lånat den av en kompis då hans var på verkstad. Jag hjälpte honom och efter mycket fipplande med nyckeln lyckades vi få den att gå runt så långt att rattlåset gick ur men att få den i tändläge var helt omöjligt. Nästa steg var att koppla loss kabeln från tändlåset, jag hade ett universalinstrument i ryggsäcken så att vi kunde mäta var det fanns spänning som sedan skulle bryggas till två ställen för instrument och tändning och så till ett tredje för att köra startmotorn. Det bryggade vi med kabel som vi klippte från någon funktion som verkade oviktig, givetvis med tillåtelse från bilens ägare. Sedan gick det bra att köra, killen var jätteglad för om det varit någon bolivian han skulle ha hämtat så hade han antagligen fått stryk och jag var nöjd med att jag inte behövde ta någon annan taxi för det är någonting man ska se upp med där även om de som finns på flygplatsen är pålitliga.

Nå, tillbaka till topic. Jag bytte hjullager fram under påsklovet, det vänstra var nog onödigt för det var inte dåligt men det högra gav rejält missljud och högg när man snurrade på det men var inte glappt. Jag passade på när vi var nere i Åtvidaberg och lånade kusin Christers verkstad med grop och hydrauldomkraft. Det som var besvärligt var att höger bromsskiva hade rostat fast mot hjulnavet, fick ta loss alltihop och sedan lägga det i hydraulpress för att det skulle släppa. Jag hade även köpt nya bultar till naven så det var lätt att montera ihop. Vi la också på nya sommardäck på andra fälgar.

Framskivorna visade sig vara bra i ytan men helt upprostade innuti så de behöver bytas, klossarna är också dags så ska ta det nu i sommar. Jag har fortfarande vibrationer i framvagnen vid vissa hastigheter som jag trodde berodde på hjullagret men det är samma efter, funderar på om det kan bero på bromsskivorna. Jag tror inte det är drivknutar, åtminstone inte de yttre för det brukar märkas när man svänger och gasar.

Nu är det dags för besiktning och jag räknar med nedslag på trösklarna, höger är det hål i så det blir knappast godkänt och även vänster är dålig. Någon som har tips på verkstad i Stockholmstrakten som kan fixa? Nya plåtar finns på Åbergs, men jag kan inte svetsa.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min Chevrolet Trans Sport 02

Riktigt intressant läsning, tack för att du delade med dig, ett äventyr där med bilen som ni fick "fulstarta" :)

Svetsning har alltid varit ett problem för mig också, sådana grejer får man ofta lämna iväg :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar