Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen osv.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen osv.

Är du eller ditt företag ute efter en riktig arbetsbil så satsa på en Chevrolet Astro, årtal mellan -95-00, finns för runt 30 000:- riktigt fina exemplar, och det är kvalité och dom ser tuffa ut ;)

Inte som en ful Ford Transit eller Citroen Jumper osv..

Med 200 hästar bakom ratten så når du fram till arbetsplatsen fortare än alla andra ;)

Nog med att fjäska för bilen, är det en bra arbetssbil?

Mina erfarenheter är dessa:

Fungerar bra, stryktålig och ser tuff ut. Inte så jättebra rostskydd men de flesta skåpbilarna är vita, så det är lätt ordnat. Automatlådan och motorn verkar fungera riktigt bra, ända in till 31 000 mil! Men vill man vara ekonomisk och miljövänlig så är detta fel val! V6:an är på 4,3 liter och är väldigt törstig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Går själv och funderar på att byta ut min Citroën C8 minibuss till en Chevrolet Astro eller fullstor Cheva van. Även om dom är törstigare som ju påpekas i inlägget ovan så är reservdelspriserna till Citroën hutlösa, frågan är bara om den ökade bränsleförbrukningen är så enormt hög så det ändå blir en dyrare lösning att åka amerikanskt? Min nuvarande buss drar ca 1 l/mil på landsväg.

Nu är ju förvisso detta ett forum för Usa-bilar men försök ändå att inte ge mig några glädjesiffor angående förbrukning. Hur mycket drar en Astro respektive en fullstor van (g20)? Är intresserad av just den prisklassen som det skrivs om ovan, d.v.s. runt 30.000 kr.

Någon som dessutom vet reservdelspriser på vanliga reservdelar som exempelvis styrstag, bromsar och liknande?

Jag har nu i alla fall övervunnit det första och största hindret, nämligen att övertyga frugan i det förträffliga i att åka amerikanskt.

/Norrsken
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Hej!

Jag älskar Chevrolet Astro kan jag säga, en arbetshäst kan man likna den vid!

Även om våran har rullat många mil, uppe i 32 000 mil nu, så rullar den på.

Reservdelar och byten är enkelt och billigt, även om man väljer att lämna in den på verstad. Bytte nyligen styrstag, bromsar, rör osv. och det gick inte på många kronor.

Förbrukningen är ju lite sådär, men har man korrekt lufttryck i däcken och kör normalt så är det inte så farligt, aningen mer än din nuvarande bil kanske.

Men jag antar att ni ska använda den som personbil och ej arbetsbil? Ha i åtanke att dom är bakhjulsdrivna alt. AWD.

Jag hade inriktat mig på en Astro, men det är nog eftersom jag har erfarenhet av dem.

Om du inte behöver så mycket utrymme/stor bil så kanske du skulle inrikta dig på en Chrysler Town & Country / Voyager, men det kanske blir att byta ned sig? I och för sig så är förbrukningen snarlik mellan 3.8 liters V6:a från Chrysler och 4.3 Vortec V6 från Chevrolet.

En kanske viktig sak är automatlådan, den är ju billigare att byta på en Chevrolet än på en Voyager, ifall den skulle rasa.

Viktigt att påpeka är även att mindre reservdelar köpes helst på ebay.com, där är det riktigt billigt till Astro.

Det andra problemet med Astro är nog ev. rost, men det ses främst på skåpbilarna (dvs. arbetsbilarna) där kryper rosten fram vid sidotrösklarna.

Har du tittat på några Astro på blocket eller? Skicka gärna länk så kan jag komma med lite mer info.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Hej igen!

Jag bumpar och postar en nytt inlägg:

Här är lite Astro som ser ut att vara seriösa och i bra skick och runt den prisklassen:

http://www.blocket.se/pitea/Chevrolet_A ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Hej!

Tack för mycket informativa inlägg.

Vi kommer att använda den som personbil i hushållet. Har behov av något 7-sitsigt med rejält lastutrymme och detta verkar vara precis vad vi letar efter. Jag tror att jag satsar på en 2 hjulsdriven, dels så har jag hört att dom fyrhjulsdrivna är känsligare och dels så är bränsleekonomin viktig för mig som kör ca 3000 mil/år.

Har kikat runt lite på blocket och hittat några intressanta, bl.a. två hightops men med tanke på att höjden gör att förbrukningen kanske ökar 2-3 decileter så skippar jag nog dom och letar efter en vanlig och då är den -97:an som du tipsar om intressant för sitt låga miltal.

Nu är jag lite kluven, Citroenen är nyskattad, nybesiktigad och påkostad för 20.000 kr bara den sista månaden. Hade tänkt vänta byta till skatteåterbäringen kommer i maj. Men jag tar mig en rejäl funderare och kanske kollar upp vad jag får för min innan jag bestämmer mig.

Håller er informerade om när det blir ett köp. :)

/Stefan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Hej Stefan!

Ja en hightop är inget att rekommendera annat än på semester för två kanske, inte heller 4WD om du verkligen inte behöver det.

Jag tycker som du att miltalet gör stor skillnad vid val av bil, och 97:an hade väldigt låga mil för sin ålder och bil i övrigt.

Jag hade inriktat mig på en 97:a och ej under det årtalet, då har det tillkommit lite funtioner samt så är modellen mer inarbetad sedan uppgraderingen 1995, men välj absolut lägst årsmodell 96.

Meddela gärna vilka Astro du kikar på, roligt att se :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Ska först bara säga att jag inte har glömt tråden.

Dock så ligger jag lågt med Astro-inköp till skatteåterbäringen kommer i maj. Då kommer jag återkomma om hur det har gått och vad det har blivit eller ska bli. :)

/Stefan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

:)

Det låter som en bra idé :)

PS, roligt att du hittade till nya forumadressen, för några dagar sedan fungerade inte ".com" i slutet, men nu är allt tillbaka igen :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Nu börjar det dra ihop sig, dock så finns det ingen passande Astro till salu för tillfället, men jag har ingen panik utan kan vänta.

Är dock en sak som jag undrar över på Astro, har sett två olika lyktarrangemang och undrar vad som skiljer dom åt. Om det är en viss utrustningsnivå som får dom ena lyktorna? Då menar jag alltså inte den gamla fronten som hängde med till -95 utan dom nyare som dels kan bestå av dubbelstrålkastare eller enkelstrålkastare. Har sett en del bilar av samma årsmodell som ändå har olika lyktor, så varför är det så?

Exempel på front med enkel stor strålkastare: (årsmodell 2005)
http://www.autochart.net/uplodedimages/ ... Sale_1.jpg

Exempel på front med dubbel strålkastare: (årsmodell 2000)
http://hyperinzerce.cz/x-cz/inz/2108/21 ... stro-1.jpg

Mvh
Stefan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Hej!

"Fyrkantiga" strålkastarna = basutrustning, lite enklare finesser, fanns mestadels på cargo-modellen, dvs. skåpbilen, men finns även på en del familjebussar.

"De stilrena" strålkastarna = all utrustning.

:)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

Perfekt, då vet jag vad jag ska kolla efter. Sen är det ju en bonus att Astron ser mycket tuffare ut med dom stilrena strålkastarna. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Arbetsbil; Chevrolet Astro eller Ford Transit, Citroen o

:)

Vi har cargo-modellen, med de fyrkantiga strålkastarna, ser faktiskt rätt "häftigt" ut också, lite tuff stil, men de andra strålkastarna är helt klart mer moderna :D

PS, Astro är en jäkla arbetshäst, lastade över ett ton i den igår, samt körde släpvagn på 1 ton :D bilen tog sig fram ändå..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar