K1500 4.3 V6a vill inte tända.
K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Hej. Ny här på forumet men börjar med att be om hjälp med min Cheva Cheyenne W/T K1500 4.3L V6a från 1991 med start problem... Den har startat i alla väder jämt men för nån vecka sen var det 30 minus och jag skulle som vanligt bara starta och fara. 30 är inte så jäkla kallt här där jag bor. Den va lite långsam på starten då den stått några dagar i kylan. Den började tända men det gick för långsamt så jag kopplade på starthjälpen. Då gick det bättre och den började tända och när den nästan höll på å starta så slutade den plötsligt tända. Sen dess är och förblir den gnistfri på stiften. Det finns ström på ingående tändkabeln till fördelaren från tändspolen men inte på utgående tändkabel till stiften. Fick tipps om att byta stift och har även bytt tändmodul men problemet kvarstår. Lock och rotor ser helt okej ut. Provar jag att gnugga på starten luktar den bara bensin. Snälla hjälp! För jag står rådlös nu. Nån som varit ute för samma sak? Kan det vara tändspolen? Eller givaren till triggerhjulet i fördelaren? Extremt tacksam för svar!!! /Mvh Joel
Annons
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
"Ingen ström på utgående kabel till stiften", inte på någon av de 6 ? Kollar du genom gnista på stiften eller på annat vis? Jag har varit med om att stiften har blivit så sura av bensin att de har kapsejsat helt. Men om vi bryter ner det. Förr att en motor skall starta så krävs det 1 bränsle. 2 gnista. 3 att 1+2 kommer i rätt ordning.
Jag hade gjort så här. Jag hade först tagit ett nytt stift, det går med vilket stift som helst. Sett till att det jordar ordentligt mot något och sedan bett någon köra på starten och kollat mycket noga. Får du gnista på det nya stiftet men inte på det gamla, ja då har du felet där. Om du inte får gnista och är säker på att det jordat osv, ja då blir nästa steg att kolla fördelaren osv.
Jag hade gjort så här. Jag hade först tagit ett nytt stift, det går med vilket stift som helst. Sett till att det jordar ordentligt mot något och sedan bett någon köra på starten och kollat mycket noga. Får du gnista på det nya stiftet men inte på det gamla, ja då har du felet där. Om du inte får gnista och är säker på att det jordat osv, ja då blir nästa steg att kolla fördelaren osv.
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Haj och tack för svaret. Jo jag vet ju att stift kan sura ihjäl. Och eftersom stiften såg bedrövliga ut så bytte jag dom och tändmodul samtidigt. Dock utan resultat... Jag satte då multimetern i en av kablarna till stiften och där var det noll volt när man körde på starten. Nått annat tips?
- monsterbilen
- SUV
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01
Re: Sv: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Jag instämmer med Ron: en sak i taget och enklast först.
Du har testat gnista med multimeter men inte med något tändstift?
.tapa.
Du har testat gnista med multimeter men inte med något tändstift?
.tapa.
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Jag kanske uttryckte mig konstigt Men jag har ju självklart kollat med både nya å gamla stift. Det gjorde jag ju innan jag la ut en tusenlapp på ny tändmodul och nya stift
- monsterbilen
- SUV
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01
Re: Sv: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Alltså ingen gnista på någon av tändkablarna.
Nu måste jag läsa på om vilken typ av tändsystem du har. Återkommer
.tapa.
Nu måste jag läsa på om vilken typ av tändsystem du har. Återkommer
.tapa.
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Precis. Det uppskattas till tusen! Har aldrig krånglat förr och har nu rullat 43000 mil. Extremt tacksam för svar!
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Ok, bränsle verkar du ha så nu har vi "bara" tändning och komp kvar. Ingen gnista, tändspolen ? Kan denna video vara till någon hjälp " onclick="window.open(this.href);return false;
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
En video till ifall ifall det kan vara till någon hjälp... " onclick="window.open(this.href);return false;
Re: K1500 4.3 V6a vill inte tända.
Jag mätte upp min tändspole som har gör i filmen. DET säger ju dock inte så jäkla mycket om nånting tror jag Så i morrn beställer jag en ny tändspole och hoppas på att det är det som är felet...