Sida 1 av 1

Laddproblem Captiva LT -07

Postat: mån 12 jan 2015, 08:51
av Ramirex
Hej,

Har en Captiva 2,0D LT 2007 som jag funderar om någon har lite koll på hur laddningen ska fungera på dessa modeller.

Har en extern voltmeter i bilen så jag ser vilken spänning bilen har hela tiden. När man startar bilen så ligger spänning på ca 12,0 volt för att sedan efter någon sekund hoppa igång och ladda och ligger på 14,4V.

Sen när man är ute och åker så kan den helt plötsligt sluta och ladda och den börjar visa tex 13,6V, slår man i det läget igång helljuset så ser man hur volten tickar ner mot 12,0V. Sen efter, jag allt från 5-30min så hoppar laddningen igång igen och mätare visar åter igen 14,4V eller högre.

Laddlampan har tänds några gånger när spänningen har sjunkit under 12,0V för att sedan slockna av sig själv när bilen börjat laddat igen.

Antar att generatorn inte ska bete sig så, den ska väl hålla konstant laddning på 14,4Volt.... eller slår dom av laddningen emellan åt? Känns inte så bra.

Någon som har några tips på åtgärd? Finns det separat laddregulator på dessa, går det att byta kolen?
Inge kul och behöva köpa nya generator för 6000:-

Mvh Anders

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: mån 12 jan 2015, 15:20
av Ron
Generatorn skall ladda omkring 14 volt och reläet skall justera allt eftersom du trycker på olika saker. Om den sjunker ner till 12 volt ibland, t e x om du har på lampor, fläktar etc så är det inget konstigt för det är vad jag vet varför man har de 2 volten "till godo". Man kan även räkna ut så man inte har för mycket lampor osv vad generatorn klarar av. 14 (volt) x amperen på generatorn så får du ut hur många watt den ger. Sen är det bara att kolla hur mycket lampor osv. Men sjunker den under 12 ? Är det så att det är dålig fart i batteriet?

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: ons 21 jan 2015, 16:22
av Ramirex
Hej,

Batteriet är nytt. Bytte i höstas. Tror att det gamla batteriet tog slut pga att generatorn håller på som den gör. Då hade jag ingen voltmätare i bilen och kunde se volten.

Helt med på att volten sjunker när man kör fläkt och helljus med extra ljus på samtidigt. Men det som är att spänningen ändå kan ligga kvar nere på 12,1 - 11,7 fast man slår av helljuset samt tex stänger av fläkten. Ibland testar jag tillochmed och endast använda positionsljusen för att se vad som händer men ligger kvar. Kan ta uppemot 30min körningen innan den helt plötsligt hoppar igång och systemet är uppe på 14,4V igen.

Tror det blir en ny generator snart, få se om det hjälper.

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: sön 05 feb 2017, 16:26
av Puttepåriktigt
Har en kaptiva 07 Disel med samma problem har bytt generatorn på mekonomen samma fel kvarstår men mekonomen ser inga felkoder då är det ej något fel något frustrerande att det ej finns någon bil mekaniker längre

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: sön 05 feb 2017, 18:05
av Avenger
Hej!

Har du mätt med en multimeter vad spänningen ligger på? Vilka är de exakta symtomen? Hur är batteriet?

Mvh

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: fre 09 jun 2017, 09:36
av Andess
Hur gick det med bilen? Har liknande problem med min. Efter jag kört i ca 25-30 minuter så slutar den ladda. När den stått still i någon timma så laddar den som vanligt igen. Har bytt batteri och tänkte beställa en ny generator men blev osäker nu när jag läst era inlägg!
Fick ni ordning på det och Hur?
Tacksam för svar!

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: fre 09 jun 2017, 10:23
av Anders Ason
Hur drivs generatorn? Lite klassiskt exempel när det slirar.
Vissa generatorer har ett "frihjul" som kan krångla.

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: fre 08 sep 2017, 10:26
av Andess
En liten uppdatering kommer nu då jag inte använt bilen under sommaren.
Batteriet och generatorn är bytta, (generatorn var ganska kass)
Nu händer förljande:
När jag startar och mäter så laddar den inte, har 11,6v. Kör hem från jobbet ca 20 minuter, fortfarande 11,6v.
Körde till jobbet i morse, hög tomgång hela tiden. Efter 10 minuter börjar alla möjliga varningslampor lysa och det verkar som batteriet börjar ta slut. Kommer fram till jobbet och stänger av, då vill den inte starta utan verkar som batteriet är nästan slut.
Mäter igen, 11,6v!
Väntat några timmar och nu startar bilen och går bra igen.
Ska lämna in den på måndag men är det någon som tror sej veta vad felet är?!

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: fre 08 sep 2017, 21:34
av Avenger
Vad har du för motor i bilen?

mvh

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: lör 09 sep 2017, 08:24
av Andess
En V6 3.2L har jag!

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: lör 09 sep 2017, 13:06
av tekniknissen1
Kolla motor jord och då generator jord. Det tar död på generator och reglatorn får tupp juck,,

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: tis 12 sep 2017, 10:40
av Andess
Här fått tillbaka bilen nu. Kan inte detta så bra men om jag fattade det rätt så hade det med ladd-lampan i bilen att göra. Den lös alltså men inte "tillräcklig" mycket för att kicka igång generatorn. Han kopplade runt det (nån extra lysdiod?) och nu funkar den perfekt igen!
Troligen så uppstod detta när generatorn gick sönder.
Så om någon har liknande problem så kan ni kolla detta först!

Re: Laddproblem Captiva LT -07

Postat: ons 13 sep 2017, 22:30
av Avenger
Skönt att det ordnade sig! Visste inte att generatorn var kopplad via en diod i mätarhuset på den bilen, där lärde man sig något nytt! Som du säger så måste den ha gått sönder (delvis gått sönder) i samband med den förra generatorn.

mvh