Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport -01 problem med abs

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
gmdalu
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 02 maj 2015, 15:48

Trans sport -01 problem med abs

Problem med lysande Abs-lampa. Släcks om man kör igenom biltvätt med underspolning. Och kan då vara släckt några dagar.
Även vid blött väder mycket regn så kan den släckas.

Jag har inte felsökt något alls. Undrar mest om någon vet vad det kan bero på?
Annars har många problem med lysande lampa vid fukt och blötta.
Annons
Användarens profilbild
Kalle Cheva
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 16:06

Re: Trans sport -01 problem med abs

Jag har en Trans sport 04 och har också haft problem med lysande Abs-lampa.
Problemen började för ca fyra år sedan då Abs-lampan tändes och var tänd i stort sätt hela tiden. Så jag åkte förbi Cheva verkstan där de konstaterade att det var givaren i höger framhjul som orsakade det, de berättade också att kvaliten på kablarna var dålig speciellt på 04 an. De åtgärdade problemet genom att ta bort ca 2 dm av kabeln och skarva ihop kablarna med skarvhylsor.
Allt var frid och fröjd i ungefär två år, då Abs-lampan började tändas till och från, speciellt då det var blött ute. Genom att ställa bilen i garaget och låta kupévärmaren blåsa bilen torr, så kunde jag hålla hålla Abs-lampan släckt i längre perioder.

Nu den senaste tiden så har det blivit värre och jag tvingades undersöka saken närmare.
Jag lossade kontakten till ebcm, det var väldigt knepigt då kontakten sitter trångt till, och mätte motståndet i kablarna till givaren i höger framhjul och konstaterade att kabeln var av. Jag försökte att åtgärda problemet genom att kapa av en bit av kablarna och skarva igen men fick problem då kabeln bara går sönder igen. Till slut fick jag det att fungera genom att kapa bort mer kabel och skarva därifrån med ny kabel men helst skulle jag vilja byta från kontakten ebcm till givaren i höger framhjul.
Så i mitt fall var det dåliga kablar som ställde till det.
:)
Chevrolet Trans Sport AWD 2004
Chevrolet Trailblazer LTZ 2003
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Trans sport -01 problem med abs

För nått år sedan bytte jag samtliga hjullager på min, men nu i vår började ABS/AWD lampan lysa titt som tätt vid regn för att på slutet lysa konstant. Jag var dock rätt säker på att felkällan var höger fram för när jag bytte det hjullagret råkade jag krossa kontaktstycket på själva hjullagret, så jag körde med skarvad kabel hela vintern, en "i all hast" skarvning som jag tänkte får funka tillsvidare.

Slutade med att jag bytte både kablaget och hjullagret. Betalade 580kr inkl frakt för hjullagret på ebay och ett nytt kablage hade jag redan liggandes, köpt på rockauto.com, minns inte vad det kostade men kan inte kostat mer än max 400kr inkl frakt och tull. Oerhört lätt att byta förövrigt

GM här i Sverige vill ha 1900kr bara för hjullagret kan tilläggas
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Skriv svar