Chevrolet malibu -79
Chevrolet malibu -79
Hej! Undrar vad de e för motor i en Chevrolet malibu -79 som har 161 hästar, e de en 305 eller 350 motor?
/ Joni
/ Joni
Annons
Re: Chevrolet malibu -79
Tjena,
Enligt denna Wikipedia-artikel så är det nog en 350-motor (om det är original) då den står listad som 165 hk för år 1979:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Malibu
Mvh
Enligt denna Wikipedia-artikel så är det nog en 350-motor (om det är original) då den står listad som 165 hk för år 1979:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Malibu
Mvh
Re: Chevrolet malibu -79
Okej, vad har 305 för hästkrafter? 350 motorn e väl stryktåligare om jg har fattat allt rätt:)
Re: Chevrolet malibu -79
I artikeln ovan så har dom angivit hästkrafterna till 140 vad gäller 305-motorn, men det skiljer nog lite för hur de skrivit det i registreringspapperna här i Sverige, men runt det om allt är original.
Mvh
Mvh
Re: Chevrolet malibu -79
Okej, men e de så att 350 motorn e bättre än 305:an?
Re: Chevrolet malibu -79
Det beror nog på vad man söker (vad man ska göra med motorn), hållbarheten är nog densamma skulle jag gissa på men 350-motorn är den mest kända (en av de mest välkända av alla motorer).
Mvh
Mvh
Re: Chevrolet malibu -79
Okej tack för svaren
Re: Chevrolet malibu -79
Behöver en sån motor ha blyersättningsmedel?
Re: Chevrolet malibu -79
Från och med 1975 så började de flesta biltillverkare i USA att montera katalysatorer (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter). Den -79:a du kollat på har med all säkerhet en katalysator och blyersättning hade förstört denna ganska omgående tror jag, det är inte något som behövs eller för den delen ens fungerar i och med katalysatorn som sagt.
Det har ofta varit så att USA varit först med regler/krav inom bilindustrin; Katalysator, OBD2, däcktrycksvarnare, med mera, med mera.., och som sedan kommit till Europa osv. efter några år. Därför kan det vara så att många 80-talsbilar från Europa kräver blyersättning men de amerikanska bilarna rullar på fint utan.
Den delstat i USA som varit/är först ute med strikta miljökrav är Kalifornien, vilket lagt grunden för en snabb och positiv utveckling framåt inom bilindustrin över hela världen, då bilarna annars inte skulle få säljas där.
Mvh
Det har ofta varit så att USA varit först med regler/krav inom bilindustrin; Katalysator, OBD2, däcktrycksvarnare, med mera, med mera.., och som sedan kommit till Europa osv. efter några år. Därför kan det vara så att många 80-talsbilar från Europa kräver blyersättning men de amerikanska bilarna rullar på fint utan.
Den delstat i USA som varit/är först ute med strikta miljökrav är Kalifornien, vilket lagt grunden för en snabb och positiv utveckling framåt inom bilindustrin över hela världen, då bilarna annars inte skulle få säljas där.
Mvh
Re: Chevrolet malibu -79
Ok, bra att veta
Re: Chevrolet malibu -79
Vad ska man kolla på lite extra om man ska köpa en sån bil? Rost?
Re: Chevrolet malibu -79
Ta med dig en lämplig magnet och gå över karossen så att den inte är spacklad för mycket (om den överhuvudtaget är det).
Mvh
Mvh
Re: Chevrolet malibu -79
Ok, nåt mer man ska kolla lite extra på?
Re: Chevrolet malibu -79
Ser man nån skillnad på 305 o 350 motorn om man kollar på dom?
Re: Chevrolet malibu -79
Kan tyvärr inte svara på det med säkerhet, men har hört att det ska finnas gjutna nummer på motorblocket som beskriver om det är en 305 eller 350, dock kan det även stå i liter och då är 305 = 5.0 liter och 350 = 5.7 liter, men vet inte om detta stämmer på alla årsmodeller, kanske inte står någonting alls som går att tyda.
Övrigt: Om du tittar på bilen så kan du även försöka gå igenom el-systemet där det är synligt, försök att se om det är i gott skick och inte "slarvigt" draget om någon har gjort om det, samt väl tilltagna kablar osv.
Mvh
Övrigt: Om du tittar på bilen så kan du även försöka gå igenom el-systemet där det är synligt, försök att se om det är i gott skick och inte "slarvigt" draget om någon har gjort om det, samt väl tilltagna kablar osv.
Mvh