Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljeläckage på TS -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Oljeläckage på TS -98

Hejsan gott folk.

Är en nybliven ägare på en TS -98. Ett nytt litet projekt jag har skaffat mig.
Köpte den med ett batteri problem och ett oljeläckage. Tänkte kolla med er vart detta är någonstans.
Packning? Innanför den röda rutan.
Bild


Fick igång den innan snön föll. Fyllde på olja, hann köra en bit innan den dog.
Kollade oljan innan jag lät den stå under vintern och då var den svart. Idag när jag fick igång den igen så, som ni ser är olja lite vitaktig.
Den har stått ute hela vintern och tror inte topplockspackning kan ha gått.
--BerraGson
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Oljeläckage på TS -98

Oljeläckaget kommer sannolikt från oljetrycksgivaren som sitter i blocket ovanför startmotorn. Du behöver en lång 27 mm hylsa och når den ovanifrån, går lättare om du roterar bak motorn lite. Givaren kostar ca 120 kr på hansen och tar ca 5 min att byta.

Ang oljan, det kan vara kondens men risken på de här är att insugspackningarna läcker. Hur ser det ut om du tittar i oljepåfyllningshålet?
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Tackar för svaret:)

Kollade. Vackert som när man fyller på ny olja.
--BerraGson
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Har det någon betydelse vilken årsmodell oljetrycksgivaren kommer ifrån?
Hittade ingen på Hansens Hemsida
--BerraGson
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Oljeläckage på TS -98

BerraGson skrev:Tackar för svaret:)

Kollade. Vackert som när man fyller på ny olja.
Bra, det är det viktigaste på de här motorerna att hålla koll på.
BerraGson skrev:Har det någon betydelse vilken årsmodell oljetrycksgivaren kommer ifrån?
Hittade ingen på Hansens Hemsida
Det är samma på alla årsmodeller, du ska ha artikelnr STMPS220 och den finns under Elektronik -> Givare/Sensorer efter att du skrivit in ditt regnr.
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Nu hittade jag den :)

Hittade en på laga.se för 100:-
Såg att man kan få det skickat till närmsta bildels butik och slippa fraktpris :)
--BerraGson
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Hansen Racing hade ingen givare om man söker på årsmodell 1998, men kollar man exempelvis på årsmodell 2002 så finns det. Ofta får man delarna levererade kostnadsfritt till närmsta Hansen Racing-återförsäljare vilka är bl.a. Mekonomen, Autoexperten osv. Ibland får man dela på fraktkostnaden med andra som beställer delar ifrån den leverantören, det beror lite på vilken butik man köper ifrån.

Jag hade inte köpt en begagnad sensor, inrikta dig istället på en ny, särskilt då priset är ungefär detsamma.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Oljeläckage på TS -98

Man kan titta på Rockauto vilka årsmodeller som har samma del.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Ja precis, jag tittade där innan och såg att årsmodell 1998 ska ha samma sensor som t ex. årsmodell 2002, bl.a. Standard Motor Products PS220 om man väljer just märket Standard Motor Products.

Det är för övrigt en väldigt bra informationskälla till just sådant, samt givetvis även att handla ifrån om man ska köpa på sig flera delar. Dock lönar det sig inte om man exempelvis bara ska ha en sensor som kostar en hundring, då äter frakten, tullen och momsen upp hela förtjänsten.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Tackar återigen för svaren. Beställde en från Hansen och får den till närmsta Mekonomen :)
Som Avanger skrev så lönar det sig mer att köpa en ny än en begagnad i detta fall.
--BerraGson
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

I övrigt så bör sensorer enbart köpas nya, skulle det vara dyrare med en ny sensor ifrån Sverige så är det nästan garanterat billigare från USA eller Tyskland m.m., både jämfört med en ny här i Sverige eller en begagnad. Ebay.com, Rockauto.com, Bildelaronline24.se, osv. har väldigt bra priser.

I USA heter Chevrolet Trans Sport = Chevrolet Venture (bland annat).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Reservdelar i allmänhet är billigare utomlands, men vissa delar har lägre priser i Sverige samt den stora fördelen med att leveranstiden är kortare, om delen/delarna finns i lager vill säga.

Men det är ett par saker man måste se upp med också avseende de billigare delarna, utomlands kan det finnas fler alternativ varav en del är riktigt billiga och inte håller den bästa kvalitén, så man får försöka hitta något som fortfarande har ett bra pris men även god kvalité. Rockauto.com brukar på en del produkter dela upp ekonomidelar i en sektion för sig och standard-/premiumdelar i en annan sektion, vilket är smidigt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Tackar för tipsen :)

Jag var inne på rockauto och hittade en hel del roligt. En väldigt nyttig sida :)
Bildelaronline24 har jag använt mig av tidigare när jag har behövt beställa hem grejer till min V40.
Detta forum har varit väldigt användbart för en amerika nybörjare som jag :D
--BerraGson
Användarens profilbild
BerraGson
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 11:45
Ort: Tranemo
Kontakt:

Re: Oljeläckage på TS -98

Nu får någon förklara för mig exakt hur den ska bytas. Såg för mig inte så enkelt ut som det lät.
--BerraGson
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Oljeläckage på TS -98

Sätt ett spännband i ögglan vid övre motorfästet, sedan lossar du motorfästena så att motorn kan rotera bak en bit. Med spännbandet reglerar du hur mycket. Nu finns bättre plats att sticka ner handen till givaren som sitter i blocket ovanför startmotorn men du ser den inte. Lossa kabeln och lossa sedan givaren med en lång 27 mm hylsa. Dra inte åt den nya givaren för hårt så att den går sönder.
Skriv svar