Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Söker nu lite tips om vad som kan vara fel på min låda. Alla växlar frammåt funkar förutom Overdrive. Backen funkar också. Men slirar vid belsatning, mycket irriterande. Det är för mycket olja i lådan, ca 2-3 cm över max gränsen på stickan. dom som sålde sen sa att "Förra ägaren" hade renoverat lådan, men inte fixat backen. Slirar inte på växlarna frammåt. Kan oljenivån ha betydelse? Tacksam för snabbt svar.

6.2L med TH700
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Om man renoverar lådan så byter man alla slitdelar så som lameller och bromsband, eftersom man ändå måste plocka isär allt. Eftersom den slirar så är sannolikt inte det gjort och för stt få ordning på den så behöver den renoveras på riktigt.
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

sverker skrev:Om man renoverar lådan så byter man alla slitdelar så som lameller och bromsband, eftersom man ändå måste plocka isär allt. Eftersom den slirar så är sannolikt inte det gjort och för stt få ordning på den så behöver den renoveras på riktigt.

Är det svårt att renovera lådan själv i garaget? Har aldrig meckat automatlådor.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Fem skiftnycklar, fast delarna är billiga och det finns gott om videos på tuben som visar hur man gör så om man är noggrann och inte har tummen mitt i handen bör det kunna gå
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

sverker skrev:Fem skiftnycklar, fast delarna är billiga och det finns gott om videos på tuben som visar hur man gör så om man är noggrann och inte har tummen mitt i handen bör det kunna gå
Kollade nyss delar till lådan. Det blir ju billigare att renovera lådan än köpa en beg. låda :lol:
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Kan skicka dig en länk senare till ATSG-manualen. Finns några specialverktyg som är bra att ha och en ställning till den. I övrigt så är det viktigaste att hålla ordning på alla delar och att allting ska vara helt rent.
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

sverker skrev:Kan skicka dig en länk senare till ATSG-manualen. Finns några specialverktyg som är bra att ha och en ställning till den. I övrigt så är det viktigaste att hålla ordning på alla delar och att allting ska vara helt rent.

Ställningen är nog av behov, ser mycket lättare ut med ställningen än utan. Har kollar lite på tuben. Men tack för hjälpen/tipsen!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Jag har en 700-låda i garaget som jag köpte som objekt för att öva på, men det har inte blivit tid för det ännu
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

sverker skrev:Jag har en 700-låda i garaget som jag köpte som objekt för att öva på, men det har inte blivit tid för det ännu
Söker själv också efter en billig "reservdelslåda" Kan behövas. Denna låda är körd 380tkm.
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Du råkar inte veta vad det skall vara för ATF olja i servon? Den tjuter och gnäller också.. Kan också påpeka att bilen var mycket billig!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Det ska väl vara minst Dexron II men går med III och IV också eftersom de är bakåtkompatibla, men eftersom du ändå måste renovera så är det bortkastat att byta olja i den.
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

sverker skrev:Det ska väl vara minst Dexron II men går med III och IV också eftersom de är bakåtkompatibla, men eftersom du ändå måste renovera så är det bortkastat att byta olja i den.
Har inte tänkt byta olja i den, Tänkte fylla på. Börjar bli för lite..
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

På ett dygn har nivån gått från några centimeter över till för lite. Ett mäktigt läckage någonstans minsann.

-tapa-
Användarens profilbild
Jimmy_98
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2016, 19:40

Re: Sv: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

monsterbilen skrev:På ett dygn har nivån gått från några centimeter över till för lite. Ett mäktigt läckage någonstans minsann.

-tapa-
Pratar inte om växellådsoljan, Utan styrservo oljan.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy van -90 växellådsproblem HJÄLP!

Då brukar det synas var det blir kladdigt
Skriv svar