Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
TomasT
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 10:46
Ort: Stockholm

TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Hej !

Jag har ett problem som jag inte hittat någon lösning på någonstans.
På min Trans Sport -99 (fungerar i övrigt utmärkt) vandrar motorvarvet mellan typ 1600-1800 när man kör i runt 100 km/h.

Tomgången är perfekt och inga felkoder finns. Samtliga vätskor och filter är bytta.
Har någon nån idé om vad detta kan bero på ??
Jag tänker jordfel i tändsystemet någonstans eller kanske läckage i nån vacuum ledning, men jag är osäker.
Hjälp!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Hej!

Om du lägger i farthållaren vid 100 km/h så kan tomgången alltså variera mellan dessa varvtal fastän du kör i en konstant hastighet?

I så fall känns det som att overdrive'n (automatlådans "lockup-växel" som låser fast convertern så att den inte slirar på automatlådeoljan) är något fel på, dock borde den öka mycket mer i varvtal tycker jag.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Det finns både lockup och overdrive (fjärde växeln), så det kan vara något av dem som kopplar i och ur. Om den hoppar mellan stabila varvtal så kan man misstänka det.
Användarens profilbild
TomasT
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 10:46
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Avenger skrev:Hej!

Om du lägger i farthållaren vid 100 km/h så kan tomgången alltså variera mellan dessa varvtal fastän du kör i en konstant hastighet?

I så fall känns det som att overdrive'n (automatlådans "lockup-växel" som låser fast convertern så att den inte slirar på automatlådeoljan) är något fel på, dock borde den öka mycket mer i varvtal tycker jag.

mvh

Precis, lägger jag i farthållaren på 100km/h höjs varvtalet kanske var 5.e sekund med 2-300 rpm.
Kan det hjälpa med någon tillsats kanske ?? kan inte så mycket om sånthär :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Man skulle nog behöva läsa ut ev koder och vad det är som kopplar i och ur. Ang tillsatser, t.ex. Lubegard.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Kolla nivån också
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Det är givetvis som Sverker skriver, först overdrive (4:e växeln) och därefter lockup när lådan har nått rätt temperatur, jag formulerade mig helt fel i inlägget här ovan.

Ang. oljenivån i lådan så ska denna kontrollera när bilen är normalt varmkörd (ingen extrem stadskörning eller motorväg) samt att motorn ska stå på tomgång medans nivån läses av. Notera också att bilen måste stå på plant underlag och att man ska bläddra igenom växelväljaren (PRND..) och pausa i varje läge i cirka 2 sek, därefter avsluta i förslagsvis PARK (NEUTRAL går också bra).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TomasT
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 10:46
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

sverker skrev:Man skulle nog behöva läsa ut ev koder och vad det är som kopplar i och ur. Ang tillsatser, t.ex. Lubegard.
Jag använder X-tools OBD2 verktyg, den fungerar bra, men jag har inte sett några felkoder...Blir osäker nu, får dubbelkolla imorgon!
Är det "lubeguard universaltillsats" jag ska testa ??

Otroligt bra forum det här! stort tack till er som engagerar er...!!
Användarens profilbild
TomasT
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 10:46
Ort: Stockholm

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Avenger skrev:Det är givetvis som Sverker skriver, först overdrive (4:e växeln) och därefter lockup när lådan har nått rätt temperatur, jag formulerade mig helt fel i inlägget här ovan.

Ang. oljenivån i lådan så ska denna kontrollera när bilen är normalt varmkörd (ingen extrem stadskörning eller motorväg) samt att motorn ska stå på tomgång medans nivån läses av. Notera också att bilen måste stå på plant underlag och att man ska bläddra igenom växelväljaren (PRND..) och pausa i varje läge i cirka 2 sek, därefter avsluta i förslagsvis PARK (NEUTRAL går också bra).

Mvh
Jag kollade oljan efter jag bytte den, hällde i så mycket som det rekommenderades i manualen, 6,8 liter eller vad det var, kontrollerade sedan enligt din beskrivning ovan, och den ser bra ut.

Vad är lockup? fungerar det som en 5.e växel då eller?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Lockup:en låser fast convertern/momentomvandlaren så att automatlådan inte slirar något/använder oljan som friktion. vilket den annars gör. Detta är dock helt normalt, men vid högre hastigheter då man kör konstant utan acceleration osv. så är det bara onödigt slitage på lådan/oljan (friktionsvätskan) om lockup-funktionen inte hade funnits, då hade man behövt byta ut oljan mer ofta samt att förbrukningen hade ökat en del.

Lockup:en går endast i då temperaturen i automatlådan uppnått en viss gräns, därför kan det ta några minuter om man startar bilen en kall vinterdag och kör ut på motorvägen direkt, varav man märker att varvtalen är ganska höga, troligtvis runt 2500 rpm.

I och med att dina varvtal bara ökar så lite så känns det som att felet kanske är något annat. Kan det eventuellt vara så att varvtalsmätaren felar? Eller märker man tydligt att varvtalen skiftar? Prova att kontrollera varvtalen med en OBD2-läsare.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart

Om bilen också drar/bromsar efter motorvarven med farthållare på skulle jag hellre gissa på spridarna. Inte växellåda alltså.

Min Chevrolet 305 gjorde så och det visade sig vara spridare som började bli gamla.

-tapa-
Skriv svar